10 pačių garsiausių motociklų, kurie pakeitė istoriją (Foto) (5)
Kai kam motociklas – savojo ego tąsa, kitiems – kūno dalių. Dviratės transporto priemonės turėjimas – savotiška svajonės skraidyti realizacija. Bet anksčiau ar vėliau dauguma jų dienas baigia metalo laužo krūvose ar pasklinda po pasaulį atsarginėmis dalimis. Tik nedaugelis modelių palieka žymę istorijoje ir tampa tikrais įkvėpimo šaltiniais.
Visi šio ciklo įrašai |
|
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
10 vieta: BROUGH SUPERIOR SS80
„Greičiausias, kokybiškiausias ir nepadoriai brangus savo laikmečio motociklas.“
Legendinę motociklų markę Brough Superior 1919 metais įkūrė jaunas verslininkas George Brough. Ji išsiskyrė savo greičiu ir prabanga, kai tuo tarpu kiti gamintojai negalėjo pasiūlyti nei to, nei kito. Dėl prašmatnios apdailos, surinkimo kokybės ir brangumo, Brough Superior vadino „motociklų rolsroisu“. Jis kainavo 170 svarų, kai daugumos žmonių savaitės uždarbis tesiekė 3 svarus. Palyginimui, padorus namas tuo metu kainavo 130-180 svarų. 2 cilindrų
9 vieta: JAWA 250/350
„Nebrangus, paprastas ir beprotiškai populiarus. Sukurtas šalims, kur nėra kelių.“
Aštuntame ir devintame praėjusio amžiaus dešimtmetyje Jawa motociklas įkūnijo sovietinio žmogaus svajonę apie kietumą ir vyriškumą. Tačiau jo kelias į šlovę nebuvo rožėmis klotas. Kompanijos istorija prasideda tolimais 1929 metais. Pirmasis modelis buvo gan sudėtingas, brangus ir nepopuliarus. Viskas pasikeitė, pradėjus gaminti paprastą dvitaktį vieno cilindro,
8 vieta: HONDA CB750
„Nustatė naujus kokybės standartus ir sudrebino rinką.“
Tais pačiais metais, kai žmogus pirmą kartą žengė Mėnulio paviršiumi, dienos šviesą išvydo pirmasis pasaulyje superbaikas Honda CB750. Kaip ir garsusis astronautas Armstrongas, „Honda“ irgi aplenkė laiką ir nušlavė nuo kelio konkurentus. Pagrindinis privalumas – paprasta ir patikima konstrukcija, dėl kurios motociklo išlaikymo išlaidos buvo minimalios. Pirmą kartą pasirodė toks gyvybingas ir patikimas motociklas, kad juo galima buvo nuvažiuoti 150 tūkstančių kilometrų be gedimų. Tai iš esmės pakeitė supratimą apie dviratė transportą. Serijinių diskinių stabdžių panaudojimas buvo revoliucinis sprendimas, britų konkurentams nušluostęs nosį. Juk lig tol diskinius stabdžius turėjo tik lėktuvai, o keturių cilindrų vienaeiliai varikliai dažniausiai būdavo montuojami automobiliuose. O čia kažkokia Honda…
Tai buvo proveržis. Motoras buvo puikiai subalansuotas. Anksčiau aukštesnės pavaros reiškė vibraciją ir tepalo nuotėkį, o dabar viskas pasikeitė! Vieno iš reikšmingiausių aštuntojo dešimtmečio motociklų skaičius seniai perkopė šimtus tūkstančių. Bet paskui išpaikinti baikeriai pagrindinį „Honda CB 750“ privalumą pavertė į trūkumą.
Sklandus veikimas išpaikintiems motociklininkams atsibosdavo ir jie vis dažniau ėmė dairytis į konkurentus. Jie išsiilgo angliškų, itališkų ir amerikietiškų emocijų. Tai buvo pernelyg tikslus, teisingas, tačiau, deja, nuobodus motociklas.
7 vieta: MOTO GUZZI V8
„Jo technologija aplenkė laiką, tapusi patikimumo antonimu“
1955 metais Italijoje pasirodė autosportą šokiravusios technologijos. Tai buvo tas pats, kas ranka pasiekti žvaigždes. Viso labo 500 kubinius centimetrus italai įsigudrino padalinti 8 cilindrams, negana to, sutalpino visa tai į motociklo važiuoklę, kas buvo savotiškas genialumo ir beprotybės derinys. Variklio detalės buvo tokios mažos, kad jų atsparumo vos užteko. Išardytas motoras priminė rankinį laikrodį. Kiekvienas cilindras turėjo savo karbiuratorių. Visa tai buvo sinchronizuota ir veikė, kas ir dabar stebina išmanančius VDV plonybes. Tačiau rezultatas, deja, buvo dėsningai nestabilus. Motociklai ratą įveikdavo arba greičiausi, arba nebaigdavo distancijos dėl technikos gedimų. Galiausiai projektas tapo pernelyg brangus ir po trijų metų buvo uždarytas. Moto Guzzi V8 liko istorijoje kaip egzotiškiausias lenktyninis motociklas, pernelyg aplenkusiu savo laiką. Viena vertus, jo vandeniu aušinamas V formos 8 cilindrų variklis su DOHC dujų paskirstymo sistema tapo tikru inžinerinės minties stebuklu, o antra vertus, to laiko technologijų netobulumo auka. Moto Guzzi V8 kainavo vieną milijoną lirų, kas maždaug atitinka dabartinius $55 000.
6 vieta: MTT Y2K
„Jei pasivažinėjote motociklu ir likote gyvas, vadinasi, tai buvo ne Y2K. Pavojingas ir beprasmis motociklas“
JAV kompanijos Marine Turbine Technologies motociklas į Guinesso rekordų knygą įrašytas kaip galingiausias ir brangiausias serijinės gamybos motociklas pasaulyje. Neoficialiai jis pripažintas pavojingiausiu ir ginčytiniausiu iš dabar egzistuojančių. Jo paskirtis – važiuoti, kaip (?) pametus galvą. Y2K įtaisytas Rolls-Royce kompanijos dujų turbininis sraigtasparnio variklis, galintis naudoti dyzelinį kurą, žibalą, benziną, aviacinį kurą ir net spiritą, žodžius, praktiškai viską, kas dega. Toks variklis pakelia į orą sraigtasparnį BELL su šešiais visiškai ekipuotais desantininkais, kuris sveria maždaug 2,3 tonas, kai motociklas tuo tarpu sveria 230 kg. Dabar pabandykite suskaičiuoti galios ir masės santykį. Įspūdinga? 320 a.g. galia pasiekiama, varikliui sukantis 52 tūkst. aps./min, o maksimalus greitis gali viršyti 400km/h. Viskas lyg ir nieko tokio, tačiau važiuojant tokiu greičiu, neįmanoma atlikti posūkio. Iki 350 km/h įsibėgėja per 14 sekundžių. Tai, ko gero, pats lenktyniškiausias motociklas, nepritaikytas lenktynėms. Kainuoja $185 tūkst., o išmetamųjų dujų temperatūra siekia tūkstantį laipsnių. Tad, jei prie šviesoforo prieš jus stovi Y2K, laikykitės pagarbaus atstumo. Daugelis ekspertų linkę vertinti tai kaip „technologinę masturbaciją“. Bet už tai kiek emocijų!
5 vieta: PIAGGIO VESPA
„„Motorolerinių“ šeimos pirmtakas. Legenda.“
Jei kiekvienam pasaulio miestui būtų suteiktas savas garsas, tai Romos primintų zvimbiančios bitės, Vespa garsą. Piaggo Vespa yra Europos motorolerių konstruktorių mokyklos pirmagimis ir pirmas sėkmingas skuteris pasaulyje. Be jo dviratis pasaulis būtų kitoks. 1947 metais šis aparatas buvo sukonstruotas nuo tuščio lapo, nesidairant į tradicinius motociklus. Buvo vadovaujamasi kitais principais – aviacijos. O būtent: funkcijų suderinimas ir bet kokių nereikalingų papildų atsisakymas. Nors jau garbaus amžiaus, motoroleris ir dabar išleidžiamas „retro“ stiliaus ir atrodo nepavaldus laikui. Po karo jis buvo madingas modernus aksesuaras, kuriuo važinėjo ne tik į darbą, bet ir tiesiog šiaip, malonumui. Dabar jis laikomas ne menkiau madingu žaisliuku su gražia istorija. „Vespa“ buvo toks populiarus, kad tapo bendriniu pavadinimu. Niekas nesakė: „važiuoju motoroleriu“. Vietoje to sakydavo: „važiuoju Vespa“. Dabar tai – mobilumo filosofija. Jį drąsiai galima vadinti miesto gatvių karaliumi. Iš viso pagaminta daugia nei 10 milijonų šių itin populiarių motorolerių. Be to, licenciją gaminti „Vespa“ įsigijo daug Anglijos, Vokietijos, JAV, Ispanijos ir Prancūzijos gamyklų. SSRS jau 1957 metais buvo pagamintas motoroleris „Viatka VP-150“ – tiksli Vespos kopija. Licencija įsigyta nebuvo.
4 vieta: BRITTEN V1000
„Surinktas garaže, technologiškesnis, nei gamykliniai konkurentai. Deja, gamyba nebuvo tęsiama“
Sukurtas ne Japonijoje, ne Europoje, ne JAV, o namo garaže Naujojoje Zelandijoje 1991 metais. Tada konstruktoriaus Johno Britteno vadovaujama entuziastų grupė sukūrė ir pagamino motociklą, kurio techninės charakteristikos ir konstrukciniai sprendimai daugeliu metų aplenkė visą motociklų pramonę. Tarkime taip, dešimtojo dešimtmečio pradžioje jau vien savadarbio motociklo pasirodymas buvo neeilinis įvykis pats savaime. Nuosavos konstrukcijos dvigubo V variklio galia buvo apie 170 a.g., tačiau sėkmės daugelyje lenktynių raktas glūdėjo ne motore, o revoliucinėje viso motociklo konstrukcijoje. Kurdamas šį motociklą, Johnas stengėsi, kad būtų kuo mažiau detalių, todėl visiškai atsisakė rėmo. Motociklo smagratis, pakaba, priekinė ašis ir visos kitos pridedamos dalys buvo tvirtinamos tiesiogiai prie variklio anglies pluošto kronšteinais. Dauguma motociklo detalių buvo iš anglies pluošto, todėl visas motociklas neviršijo 145 kg. Todėl lenktynių trasose jo dulkes teko ryti patiems žymiausiems motociklų sporto pramonės konkurentams. Jis buvo lengvesnis ir su 170 a.g. – galingesnis. Jau pirmosiose lenktynėse Britten V1000 važiavo gerokai greičiau už gamyklinius Ducati. Motocikle dar buvo ir kompiuteris, fiksavęs 6 variklio parametrus – tuo metu tai buvo unikalus atvejis. Pats Britten V1000 yra savotiška romantiška istorija apie tai, kaip ir vienas žmogus gali konkuruoti su didžiulių gamyklų begaliniais ištekliais ir galimybėmis. Tačiau šios istorijos pabaiga tragiška. 1995 metais inžinerijos genijus Johnas Brittenas mirė nuo neoperuojamo vėžio ir gamybos paslaptis nusinešė į kapus. Pasaulyje egzistuoja vos 10 Britten V1000 egzempliorių.
3 vieta: DUCATI 916
„Nepakartojama sėkmė motosporte ir unikalus dizainas. Civilinės versijos. Bet konkurentai pasimokė, prisiekė keršyti ir pasitempė.“
1994 metais Ducati kompanija išleido motociklą sukrečiantį tiek lenktynininkų, tiek tolimų nuo motociklizmo žmonių vaizduotę. Aukščiausias savo laiko konstrukcinės minties pasiekimas. Apie jį kalbėjo ir svajojo. Motociklas, kuriame geriausias dizainas derėjo su fenomenaliomis techninėmis savybėmis ir nuostabiu garsu. Jame yra viskas! Jis tapo lenktynių etalonu, kai trejus metus iš eilės juo buvo laimėti Superbike pasaulio čempionatai. Revoliucinės detalės matėsi išorėje. Išmetamasis vamzdis buvo sumontuotas po sėdyne, kad ne tik pabrėžė stiliaus unikalumą, bet ir gerino aerodinamines savybes. Bet svarbiausia – variklis. Tuo metu visi japonų konkurentai naudojo 4 cilindrų, o Ducati grąžino viską atgalios. Suporuotas 2 cilindrų V formos variklis buvo sukurtas atlikti konkrečią užduotį – sklandžiai greitėti posūkiuose. Šiuo motociklu pasaulio čempionatuose laimėta rekordiškai daug titulų. Dar niekas taip ilgai neišsilaikė ant pjedestalo. Taip pat buvo pagerinta, stilizuota versija, Ducati 916 Senna. Gamintojų atstovų centruose tokios Ducati 916 versijos buvo graibstomos, kaip karšti pyragaičiai. Tačiau tokią sėkmę užtikrino pergalės viso pasaulio lenktynių trasose. Ducati 916 ir išvestiniais modeliais – 996 ir 998 – laimėti šeši World Superbike titulai.
2 vieta: HARLEY DAVIDSON KNUCKLEHEAD
„Be jo niekada nebūtume išvydę barzdotų vyrų ant didžiulių motociklų. Gyva legenda ir garbingas apžvalgos vicečempionas“
JAV pasirodžiusių ilgo rėmo ir priekinės šakės motociklų giminės pirmtakas. Būtent serijinių Harley Davidson pagrindu šeštajame dešimtmetyje pradėti gaminti legendiniai čoperiai. Tačiau „Harley“ pasaulyje išgarsino ne tik unikalus stilius. Savo laiku Knucklehead buvo greičiausiu Amerikos motociklu. Jei ne jis, Harley Davidson kompanijos įvaizdis būtų kitoks. Jis buvo greitesnis už bet kurį automobilį, todėl patiko išskirtinai „blogiems vaikinams“, ir taip šis motociklas tapo ketvirto dešimtmečio SEX simboliu. Laisvės simboliu. Vairuodami tokį motociklą, vairuojate istoriją, kuri tampa jūsų dalimi. Baikeriai praminė jį Knucklehead, nes vožtuvų dangteliai panašūs į kumščius su dviem styrančiais krumpliais.
Šio modelio motociklai, nepaisant amžiaus, tebėra populiarūs ir paklausūs. Dabar jie perkami dėl „nutrūktgalvio“ įvaizdžio.
1 vieta: HONDA GOLD WING
„Saugiausias, funkcionaliausias ir komfortiškiausias šiuolaikinis motociklas“
Aštuntojo dešimtmečio pradžioje motociklų pasaulis ėmė domėtis „didžiuoju turizmu“. 1975 metais pasirodęs motociklas nokautavo daugelį. Tai buvo japoniškas kreiseris Honda Gold Wing GL1000. Iki 1982 metų jis įgavo šiuolaikinio, visiems pažįstamo „turisto“ bruožus. O 2008 metais liukso klasės Honda Gold Wing 1800 jau gurgžda prašmatniomis sėdynėmis, ausis džiugina audiosistema, o galingas variklis, integruota palydovinė navigacija ir pastovaus greičio palaikymas vairavimą padaro grynu malonumu. Idealus motociklas tolimoms kelionėms! O kaina JAV prasidėjo nuo $20 tūkstančių, kas liukso klasės motociklui visai nėra daug. Dėl išraiškingos išvaizdos, unikalaus opozicinio 6 cilindrų variklio ir šiuolaikinių komforto ir saugumo technologijų, Gold Wing iki šiol išlaiko tobuliausio ir funkcionaliausio turistinio motociklo titulą. O svarbiausia, kad Honda kompanija pirmoji pasaulyje „Auksinius sparnus“ aprūpino pirmosiomis pasaulyje serijiniams motociklams skirtomis 150 litrų tūrio saugos oro pagalvėmis, montuojamomis tarp rankenų.
Savo techninėmis charakteristikomis, komfortu, saugumu ir santykinai įperkama kaina Honda Gold Wing nusipelno istoriją pakeitusių motociklų dešimtuko nugalėtojo laurų.