Rusijos žurnalistai papasakojo, kas iš tikro vyksta užkulisiuose ir kaip plaunamos smegenys: „buvau šokiruotas, kaip paprasta valdyti mūsų žmones“  (1)

Rusijos valstybiniuose televizijos kanaluose dirbę žurnalistai atskleidė, kaip juose sukuriamos žinios siekiant skleisti Kremliaus propagandą, rašo „The Insider“.

Pasak jų, valstybiniuose televizijos kanaluose ne tik transliuojamas propagandinis turinys, bet ir cenzūruojamos naujienos, nepalankios Kremliui. 

Buvęs televizijos kanalų „Rosija“, „Russia Today“ darbuotojas ir „Vesti“ redaktorius pareiškė, kad Kremlius griežtai kontroliuoja viską, kas yra transliuojama. 

„Savaime suprantama, kad negali būti jokių socialinių ar politinių protestų eteryje. Viskas, kas transliuojama, yra griežtai suderinta. Kartais tyčia nutylima apie tam tikrus įvykius. 

Pavyzdžiui, kai JAV prezidento rinkimuose laimėjo Donaldas Trumpas, mums buvo nurodyta transliuoti tik pozityvias naujienas apie jį. Tai tęsėsi iki D.Trumpo sprendimo smogti Sirijos pajėgoms.

Jeigu Kremlius buvo kuo nors nepatenkintas, viskas buvo išsprendžiama akimirksniu“, – tikino žurnalistas.  

Tačiau ir tai ne viskas. Pasak jo, draudžiama transliuoti ne tik nepalankias politines naujienas. Esą yra tam kompanijos, skiriančios savo pinigus tam, kad apie jas būtų kalbama tik teigiamai. Jei kompanija įsiveldavo į didesnį skandalą apie tai iš viso buvo nutylima.

„Propaganda, be abejo, gerai plauna smegenis ypač regionuose gyvenantiems žmonėms. Pats buvau šokiruotas pamatęs, kad žmonės tiesmukai tiki viskuo, kas transliuojama. Kalbėjau su regiono gyventojais, supratau, kaip iš tiesų yra paprasta valdyti Rusijos žmones. 

Klausiau jų, kodėl taip viskuo tiki, o jie man paaiškino esą juk mes patys rodome jiems tokią tiesą. Bandžiau jiems paaiškinti, kad reikia analizuoti gaunamą informaciją, žiūrėti alternatyvius televizijos kanalus, tačiau jie įtikėję, jog tokie televizijos kanalai kaip „Dožd“ - meluoja“, – teigė buvęs „Vesti“ redaktorius. 

Maža to, pasak jo valstybiniuose televizijos kanaluose klesti korupcija ir vagystės. 

„Paprasti žurnalistai gauna maždaug 30 tūkst. rublių (430 eurų) atlyginimą. Tuo metu Olga Skabajeva beveik 400 tūkst. rublių (5,7 tūkst. eurų). Kartu su sutuoktiniu Jevgenijumi Popovu jie ne kartą vykdavo į Niujorką neva vykdyti kažkokių tyrimų“, – pasakojo žurnalistas. 

Atrenka temas ir pašnekovus

Žurnalistė Sofija Adamova taip pat atskleidė, kad valstybiniuose televizijos kanaluose taip pat griežtai nurodoma, kas turi kalbėti eteryje, kokie svečiai kviečiami į studiją ir ką jie turi sakyti.

„Jeigu kalbėtume apie Pirmojo kanalo laidą „Vremia pokažet“, jos valdžia norėjo, kad į laidą pakviestume liberalių pažiūrų žmones. Tačiau tik tokius, kurie agresyviai nesiimtų keikti Rusijos prezidento Vladimiro Putino. O tai beveik neįmanoma užduotis. Mat turėjome rasti tokių pašnekovų, kurie keiktų Rusiją, bet darytų tai taip, kad vėliau niekam nekiltų problemų“, – pasakojo S.Adamova. 

Darbas buvo organizuojamas taip: laidoje dirbo šešios komandos po 3-4 žmones. Viskam vadovauja vyriausiasis redaktorius, jam padeda žmogus, atsakingas už scenarijų ir asmuo, atsakingas už vaizdus. 

Tuomet seka dvi grupės darbuotojų – vieni jų atsakingi už bendravimą su ekspertais, o antrieji vadinami replikų redaktoriais. 

„Kas tie replikų redaktoriai? Tai žmonės atsakingi už studijoje besireiškiančius asmenis, kurie net nėra pristatomi. Jie tiesiog reiškia savo nuomones“, – tvirtino S.Adamova. 

Pasak jos, studijos svečiai iš esmės dažnai būna tie patys asmenys. 

„Vienas tokių – Michailas Bomas – buvęs draudimo agentas, anksčiau gyvenęs JAV, o dabar Rusijoje. Jį pristato kaip nepriklausomą žurnalistą, nors jis niekad nedirbo tokio darbo. Tik kartais rašydavo savo komentarus Rusijos leidiniams, pavyzdžiui, „The Moscow Times“. 

Jis neblogas žmogus, nors ir keistokas. Anksčiau už jo pasirodymą laidoje reikėdavo sumokėti 10-15 tūkst. rublių (143-215 eurų). Bepigu – pasėdėjai laidoje pusantros valandos, pavaidinai Rusijos priešą ir čia pat kasoje gauni atlygį“, - tvirtino S.Adamova. 

Moteris tvirtino, kad labiausiai ją erzino valdžios nurodymas pašnekovus suerzinti taip, kad jie imtų vienas ant kito šaukti. 

„Viršininkai klausdavo tiesiai šviesiai apie naujus ekspertus – ar jie sugeba rėkti. Laida buvo vertinama kaip pavykusi tik tuomet, kai joje vykdavo tikrų tikriausias turgus. Redaktoriai gaudavo pylos jeigu jų atvestas pašnekovas eterio metu nešaukdavo“, - tvirtino S.Adamova. 

Valstybinių kanalų vadovai nurodydavo ir kokios temos turi būti aptariamos laidose. 

„Tos temos būdavo keičiamos net porą kartų per dieną. Štai tarkime nurodydavo, kad laidos tema bus apie šalies kelius. O tuomet, kai jau surinkai pusę reikiamų žmonių, ateina ir pasako, kad viskas keičiama – reikia kalbėti apie homoseksualius asmenis metalurgijos pramonėje“, - tikino moteris.  

Ukrainos tema laidoje „Vremia pokažet“ taip pat neretai paliečiama. 

„Kai kalbama apie Ukrainą, studijoje amžinai tie patys veidai. O iš kur trauksi naujų? Tema sudėtinga. Reikia, kad atėjusieji rėktų. Štai nuolat studijoje lankosi Viačeslavas Kovtunas. Už pasirodymą laidoje jam yra mokama. Ir eteryje jis visuomet atrodo kaip kvaištelėjęs ukrainietis“, – teigė S.Adamova. 

Kai kuriems ekspertams valstybiniai televizijos kanalai turi sumokėti nemenką sumą, kad šie užtikrintų laidoje „gerą šou“. Vienas tokių – Sergejus Dorenko. Jam esą nuolat paaiškinama, ko iš jo tikinamasi eterio metu, o šis be didesnių ginčų sutinka. 

„Buvo atvejis kai jis buvo pakviestas atvirai įžeidinėti ukrainiečius. Studijoje buvo ir liberalių pažiūrų moteris. S.Dorenko ją tiesiog sutrypė į miltus nevengdamas asmeniškumų. Kai prasidėjo reklama, S.Dorenko priėjo prie jos ir paprašė nepykti, paaiškino esą toks jo darbas ir ji privalanti suprasti“, – pasakojo S.Adamova. 

Pasak moters, už tokius „pasirodymus“ S.Dorenko gaudavo 100 tūkst. rublių (1,4 tūkst. eurų). 

Aut. teisės: Lrytas.lt
Lrytas.lt

(57)
(0)
(57)

Komentarai (1)

Susijusios žymos: