Elektromobiliai – nuo 1916 iki dabar (Foto)  (13)

Jei manote, kad elektromobiliai keliuose pasirodė nelabai seniai, tuomet šiek tiek klystate. Elektromobilių istorija siekia beveik 100 metų, o kai kuriais vertinimais net ir daugiau.


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Žurnalas „Popular Science“ peržvelgė savo leidinius nuo pat dvidešimtojo amžiaus pradžios ir išrinko visus aprašytus elektromobilių modelius. Tiesa, nors pirmoji publikacija apie elektra varomą automobilį pasirodė 1916 metais, tai nėra tikrasis elektromobilių gimtadienis.

Pernai metais mes rašėme apie išlikusią nuotrauką, kurioje užfiksuotas 1884 metais Thomas'o Parker'io sukonstruotas elektromobilis. Tiesa, nuotrauka ir pati data nėra vienareikšmiškai patvirtinta, tačiau bent jau apytikslią elektromobilio gimimo datą nukelia į XIX šimtmečio pabaigą.

Na, bet istoriją tegul aiškinasi istorikai, o mes galime peržvelgti žurnalo „Popular Science“ aprašytus modelius.

1916 metai – pirmasis hibridinis automobilis

1916 m. rugpjūčio mėnesio žurnale „Popular Science“ buvo publikuotas straipsnis apie dvivietį benzinu ir elektra varomą automobilį. Įdomu, kad jau tada buvo pabrėžiamas jo ekonomiškumas.

1920 m. sausis. Važiuojant pakraunamas elektromobilis

Išradėjas iš Naujojo Džersio (JAV) pagamino elektromobilį, turintį elektros motorą, sumontuotą tiesiai ant galinės ašies. Jo baterijas važiuojant įkraudavo keturių cilindrų benzininis variklis.

1920 m. rugpjūtis

Nedidelis ir lengvas elektrinis automobilis. Straipsnyje teigiama, kad tai – pigi alternatyva benzininiams automobiliam, o benzino kainų kilimas po Pirmojo pasaulinio karo lėmė, kad elektra varomų automobilių Anglijoje padaugėjo net aštuonis šimtus procentų. Tiesa, nepaminėta, ar nuo 10 padidėjo iki 80, ar kiek daugiau ;)

1937 m. rugpjūtis: pirmasis savos gamybos elektromobilis

Jis buvo pagamintas vieno išradėjo savo penkerių metų dukrai, naudojant įvairias naudotas automobilių dalis.

1959 m. vasaris: miesto elektromobilis

Patrauklaus, būdingo tam laikotarpiui dizaino, su visai įspūdingomis charakteristikomis – nuvažiuoti vienu pakrovimu galėjo 18 mylių (beveik 30 kilometrų), pilno akumuliatorių pakrovimo laikas – 7 valandos.

1968 m. „General Motors“ hibridinis automobilis su Stirlingo varikliu

Įdomus tuo, kad viršijus 50 km/h greitį, Stirlingo variklis pagamindavo tiek energijos, kad jos pakakdavo kompensuoti sunaudojamą elektros energiją – akumuliatoriai neišsikraudavo. O jų buvo net dvylika – standartinių švino, 12 voltų. Tačiau variklio paleidimas ir sustabdymas trukdavo daugiau nei 20 sekundžių ir instrukcijoje buvo vadinamas „procedūra“.

1973 m. balandis: elektroautobusas ir elektromobilis mediniu korpusu

Abu taip ir neprigijo – vartotojai toliau laukė lūžio akumuliatorių talpos ir pakrovimo greičio technologijose. 

1974 m. liepa: Fiat X1/23

70 –aisiais dėl OPEC (Organization of Arab Petroleum Exporting Countries) bei Egipto, Sirijos ir Tuniso naftos embargo JAV, pakilus kuro kainoms, vėl padidėjo susidomėjimas elektromobiliais. Čia – Fiato koncepcinis automobilis, net su akumuliatoriais svėręs tik 700 kg ir galėjęs nuvažiuoti 100 km. Tiesa, ne didesniu nei 60 km/h greičiu.

1974 m. lapkritis. Konceptas iš pietinės Australijos

Flinderio universiteto (Pietų Australija) išradėjai daugiausia dėmesio skyrė ne dizainui, bet efektyviai transmisijai bei ekonomiškam elektros varikliui. Šis elektromobilis vienu pakrovimu galėjo nuvažiuoti net 140 kilometrų.

1975 m. rugsėjis: elektromobilis su dujų turbina

Šį automobilį varė neįprastas dvejetas – dujų turbina ir elektros variklis.

1975 m. lapkritis: pirmasis prabangus elektromobilis

„Transformer 1“ buvo pristatytas kaip pirmasis prabangus elektromobilis, galintis įveikti didelius atstumus. Tiesa, su vienu bet: ilgesnėms kelionėms jis iš paskos turėjo tempti priekabą su benzininiu elektros generatoriumi. Tačiau su juo galėjo nuvažiuoti net 1700 km.

1990 m. balandis: „General Motors“ modelis „Impact“

„General Motors“ 1990 m. Los Andželo automobilių parodoje pristatė koncepcinį elektromobilį „Impact“. Šis laikui bėgant virto išgarsėjusiu EV1.

1991 m. gegužė: Los Andželo elektromobilio iniciatyva

Los Andželo, kovodamas su smogu, paskelbė konkursą elektromobiliui, kurių iš laimėtojo planavo įsigyti net 10000 vienetų. Į finalą pateko „Audi“ modelis „Duo“, kurio galiniai ratai buvo varomi elektros variklio, o priekiniai – benzininio.

Buvo pasiūlyta ir dar radikalesnė idėja – speciali kelio juosta, kuria važiuodamas automobilis gali įsikrauti akumuliatorius.

1991 m. gruodis: BMW E1

Šis modelis pirmą kartą buvo pristatytas 1991 m. Frankfurto parodoje. Jo korpusas pagamintas iš perdirbamo plastiko, nuvažiuoti galėjo 270 km, maksimalus greitis – 128 km/h.

1994 m. vasaris: bandomasis važiavimas modeliu EV1

Praėjus keturiems metams nuo GM modelio „Impact“ sukūrimo, jis virto EV1, vadintu geriausiu to meto elektromobiliu.

Daugelis tikėjosi, kad jis duos pradžią elektromobilių pramonei, ir iš tiesų 1996 metais „General Motors“ pradėjo jo masinę gamybą - taigi EV1 tapo pirmuoju moderniu masinės gamybos elektromobiliu, gaminamu vieno iš didžiųjų gamintojų.

Tačiau to neįvyko... Beje, EV1 buvo minimas 2006 m. dokumentiniame filme „Kas nužudė elektromobilį“ („Who Killed Electric Car“), kuriame teigiama, jog GM specialiai sužlugdė šį projektą, susitarusi su naftos pramonės milžinais.

2008 m. lapkritis: elektromobilio atgimimas

Naujos kartos elektromobiliai automobiliai – „Fisker Karma“, „Nissan Denki Cube“, „Chevy Volt“, „Toyota Prius“, „Tesla Roadster“, „Nisan Leaf“, naudojantys naujausias technologijas, ličio jonų akumuliatorius, turėtų pagaliau lemti šviesią šios pramonės šakos ateitį.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: MokslasPlius
MokslasPlius
(3)
(0)
(3)

Komentarai (13)