Lietuvoje žadama gaminti elektra varomus autobusus  (37)

Lietuvos viešojo transporto įmonės pastaruoju metu išmėgina daug naujovių – gamtinėmis dujomis, biodyzelinu varomus autobusus, kaimynų pagamintus troleibusus. Žadama, jog netrukus mūsų šalies rinkai bus pasiūlyta dar viena alternatyva – tik elektra varomi miesto autobusai.

Saugus keleiviams ir aplinkai

Elektrinis autobusas (elektrobusas) – elektra įkrautomis baterijomis varomas autobusas, priklauso vadinamajai naujos energijos autobusų kategorijai. Šiems autobusams gaminti naudojamos naujausios technologijos, kurios užtikrina saugumą ne tik keleiviams, bet ir aplinkai – nedaro jokio žalingo poveikio. UAB „Žiemgalos automobiliai“ dar šiais metais planuoja pradėti tokių autobusų gamybą.

Elektrobusuose elektros variklius maitina „Lithium 200 AH“. Bazinės komplektacijos elektrobusas, kuriame sumontuota 220 baterijų, gali nuvažiuoti 200 km. Naujos kartos elektra varomuose autobusuose gali būti komplektuojama ir iki 600 baterijų, kuriomis galima nuvažiuoti 500 km. Baterijoms įkrauti naudojama speciali baterijų įkrovimo stotelė, kuri aptarnauja šias transporto priemones.

Sutaupyti galima milijonus

Elektrinių transporto priemonių, tarp jų ir elektrobusų gamybos rinkoje, lyderiauja Kinijos gamintojai. Šių metų pradžioje UAB „Žiemgalos automobiliai“ pasirašė ketinimų protokolą su viena iš didžiausią patirtį elektrobusų gamyboje turinčia kompanija „GT Bus“. Šiuo metu lietuvių užsakymu jau kuriami naujo dizaino miesto tipo autobusų prototipai „GT Baltic“, kuriems taikomi ES reikalavimai. Vėliau jie bus surenkami Vilniuje, UAB „Žiemgalos automobiliai“ gamybinėje bazėje.

Patrauklus dizainas, jokio neigiamo poveikio aplinkai – šiems autobusams pranašaujama šviesi ateitis. Pritaikius modernias technologijas elektrobusų eksploatacija bus ypač ekonomiška. Elektrobusai 100 km nuvažiuoti gali vidutiniškai sunaudodami 30 litų. Tuo tarpu dyzeliniai arba šiuo metu labai populiarūs ekologiški CNG (suspaustų gamtinių dujų) autobusai 100 km sunaudoja 140 litų ir daugiau. Per metus vieno tokio autobuso išlaidos kurui vidutiniškai siekia 170 tūkst. litų. Elektrobuso išlaidos energijos šaltiniui per metus vidutiniškai atsieina apie 38 tūkst. litų.

Vieną dyzelinį arba CNG autobusą pakeitus elektrobusu vien tik kurui vidutiniškai per metus galima sutaupyti 130 tūkst. litų. Lietuvos didžiųjų miestų autobusų parkai turi daugiau nei 500 autobusų. Juos pakeitus elektrobusais per metus būtų sutaupoma daugiau kaip 65 mln. litų. Tiesa, kol kas nepatvirtintais duomenimis, Viena 200 ampervalandžių elektrinės talpos ličio jonų baterija turėtų kainuoti apie 700-900Lt, atsižvelgiant į vienu metu užsakomų baterijų skaičių. Tad vienam autobusui reikalingas 220 baterijų blokas turėtų kainuoti 154-198 tūkstančius litų. Reikia tikėtis, jog, esant intensyvios eksploatacijos sąlygoms, ličio jonų akumuliatoriai išties tarnaus ilgiau nei metus. Patys gamintojai deklaruoja (žr. antrą iliustraciją), jog esant ne didesniam kaip 70% iškrovos gyliui, tokius akumuliatorius per visą jų tarnavimo laiką galima įkrauti apie 3000 kartų. Tai reikštų, jog idealiu atveju miesto autobusuose, kurių vieno reiso ilgis - 20km, reisų skaičius per parą - 10, o akumuliatorius įkraunamas, tarkime, du kartus per parą, akumuliatoriai turėtų kokybiškai veikti iki 4 metų.

Keičiasi nusistovėjusios normos

Viso pasaulio šalių ekologijos specialistai jau daug metų kartoja, jog užterštumas Žemėje greitai pasieks kritines ribas. Dėl to kils gamtos stichijos, kurios žmonijai pridarys milžiniškų nuostolių. Didžiausia tarša pasižymi transportas. Didieji pasaulio miestai jau dabar skendi išmetamųjų dujų debesyse. Žmonės kenčia nuo kvėpavimo ligų ir kitų susirgimų, kuriuos sukelia aplinkos užterštumas. Todėl transporto priemonių gamintojai, nepaisydami didelių investicijų, atsižvelgia į aplinkos taršą ir siūlo rinkoms naujovių – elektra varomas transporto priemones.

Elektra varomos viešojo transporto priemonės jau kelerius metus nėra naujiena visam pasauliui, išskyrus Europą. Kinija, JAV ar Pietų Korėja bei kitos šalys, kuriose degalų kainos yra mažesnės nei Lietuvoje, jau kurį laiką eksploatuoja elektrobusus. Tačiau, kaip rodo praktika, artimiausiu metu bus keičiamos nusistovėjusios ir Europos gamintojų tendencijos. Vis daugiau gamintojai skiria dėmesio ekologiškoms transporto priemonėms. Jau gaminami ne tik hibridiniai automobiliai, varomi įprastu kuru bei elektra.

Aut. teisės: alfa.lt

(0)
(0)
(0)

Komentarai (37)