Reaktyvinis šuolis naikintuvu – tarsi sugrįžtant iš kitų dimensijų (Video)  (11)

Atrodo išties įspūdingai. Tarsi reaktyvinis naikintuvas išnertų iš kitų matmenų. Tačiau jokios mistikos ir fantastikos čia nėra. Nėra ir fotomontažo. Tai – tiesiog skrydžio akimirka, kai dviejų galingų reaktyvinių variklių varomas kovinis lėktuvas „F14D Tomcat“ virš JAV lėktuvnešio „Theodore Roosevelt“, šiuo metu tolstančio nuo Kalifornijos krantų, viršija garso greičio ribą.

Mistiškai atrodantis miglos kūgis ore susiformuoja tik tuomet, kai ore yra pakankamai drėgmės, kuri už lėktuvo kondensuojasi į garus. Akimirką, kai lėktuvas viršija garso greitį, paprastai lydi galingas akustinis „buuum“, kurį sukelia suspaustų oro bangų sprogimas. „Tai nepaprastai įspūdinga nuotrauka, - pripažįsta 72-ejų buvęs JAV Karinių oro pajėgų lakūnas Dugas Zygfridas (Doug Siegfried), dabar vadovaujantis asociacijai „Tail Hook Association“. – Garso greičio viršijimas virš sausumos – ne toks jau ir dažnas reiškinys, kurį išgirdę žmonės paprastai gerokai sunerimsta. Kad gyventojai be reikalo nesigąsčiotų, labiau įprasta vieno macho greičio barjerą peržengti virš jūros, vandenyno arba aviacijos švenčių metu, prieš tai apie triuką įspėjus oro uosto vadovybę.“ Naikintuvui pradėjus skristi viršgarsiniu greičiu, tą akimirką lydintis trenksmas netoliese būnantiems žmonėms atrodo tiesiog kurtinantis. Garso greičio viršijimo akimirką lydi ir ne mažiau įspūdingas vizualinis efektas – už lėktuvo susiformuojantis miglos kūgis, iš kurio naikintuvas išneria nelyginant grįždamas iš kito pasaulio.

„Man kaip aviatoriui šią sceną stebėti niekada nepabosta, – neslepia karinės aviacijos veteranas. – Tokios akimirkos ir suvilioja jaunus vaikinus bei merginas susigundyti padangėmis, maža to, kada nors šitaip už naikintuvo šturvalo patriukšmauti ir patiems.“

Garso greitis yra reliatyvi sąvoka. Garso bangos 0 °C temperatūros ore, esant 101325 Pa slėgiui sklinda 331,5 m/s arba maždaug 1193 km/h greičiu (dideliame aukštyje oro temperatūra yra žemesnė, tad ten garso greičio riba būna šiek tiek žemesnė).

Pirmąsyk garso greitį 1947-ųjų spalio 14 d. viršyti pavyko JAV lakūnui Čakui Jygeriui (Chuck Yeager) su lėktuvu „X-1“. Tiesa, manoma, jog Antrojo pasaulinio karo metu garso greitį nuolat viršydavo legendinės nacių kovinės raketos „Fau-2“ (V-2), o vokiečių karo lakūnas Hansas Guido Mutkė (Hans Guido Mutke), pilotuodamas „Messerschmitt Me 262“, garso greičio barjerą viršijo dar 1945-aisiais, tačiau jo bandymas nebuvo užfiksuotas oficialiai.

Antrajam pasauliniam karui pasibaigus aviacijos technologijos buvo vystomos nepaprastai sparčiai, o aštuntajame praėjusio amžiaus dešimtmetyje buvo sukonstruoti pirmieji civiliniai viršgarsiniai oro laineriai – prancūzų „Concorde“ ir sovietų „Tu-144“.

Šiame kadre užfiksuotas „F14D Tomcat“, kokiu kino filme „Top Gun“ skraidė Tomo Kruzo (Tom Cruise) personažas, virš vandens paviršiaus gali skrieti 1476 km/h, o didesniame aukštyje – ir 2483 km/h siekiančiu maksimaliu greičiu. JAV Karinės oro pajėgos šių lėktuvų jau nebenaudoja, tačiau parodomuosiuose skrydžiuose juos vis dar galime išvysti.

Parengė Saulius Žukauskas,
sauliuszukauskas01@gmail.com

Aut. teisės: www.technologijos.lt

(38)
(3)
(35)

Komentarai (11)