Naujas tyrimas apie cukrų sukėlė tikrą audrą mokslininkų bendruomenėje: kodėl mokslas abejoja cukraus žala?  ()

Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Dar anksčiau – šių metų liepą – agentūra Associated Press paskelbė žurnalistinį tyrimą, kuris rodo, kad 2011 metų straipsnį moksliniame recenzuojamajame žurnale Food & Nutrition Research, kuriame tvirtinama, kad saldainius valgantys vaikai sveria mažiau, apmokėjo prekybos asociacija, atstovaujanti šokoladinių batonėlių Butterfingers gamintojus, Hershey ir Skittles. AP gavo vienos iš straipsnio autorių susirašinėjimą, rašiusios kolegai, kad tikisi, jog iš šio darbo „pavyks ką nors sukurpti, nes jis silpnas ir akivaizdžiai išpūstas“.

Iš kitų AP nagrinėtų susirašinėjimų paaiškėjo, kad šio straipsnio autoriai už maisto pramonės atstovų lėšas parašė dešimtis kitų darbų (jų tematika vien cukrumi neapsiriboja). Vienas iš jų yra buvęs sausų (ir, žinoma, saldžių) pusryčių gamybos kompanijos Kellogg vadybininkas, dabar – pirmasis viceprezidentas konsultavimo kompanijos Nutrition Impact, kuri už straipsnį apie saldainius sumokėjo $2500 mažiausiai vienam jo autoriui.

Viena iš tyrimo autorių rašė kolegai, kad jų darbas „labai silpnas ir akivaizdžiai išpūstas“

Vienas iš ryškių cukraus pramonės interesų lobizmo pavyzdžių – kompanijos Coca-Cola politika. 2003 metais viena iš stambiausių Amerikos odontologijos organizacijų AAPD gavo iš jos $1 mln grantą, ir po to jos gydytojų pasisakymai apie saldžius gazuotus gėrimus tapo daug aptakesni ir kad ėduonies išsivystymas nebūtinai tiesiogiai susijęs su šių produktų vartojimu. Kita nekomercinė organizacija – Global Energy Balance Network, – sukurta, palaikant Coca-Cola, teigia, kad amerikiečiai, užuot sportavę, dėl problemų su sveikata perdėtai kaltina maisto produktus. Nuo 2008-ųjų metų šios organizacijos vyr. moksliniai bendradarbiai iš saldžiųjų gėrimų gamintojų savo projektams gavo iki $4 mln.

Coca-Cola stengiasi paveikti visuomenės nuomonę ir mažesniu lygiu, kas ne menkiau efektyvu. Šių metų pavasarį AP pasakojo, kaip Coca-Cola dirba su dietologais ir kūno rengybos (fitneso) specialistais. Šie savo ruožtu propaguoja idėją, kad garsusis gėrimas – puikus užkandis.

Kaip rodo naujausias Annals of Internal Medicine publikacijos atvejis, sveikatos apsaugos klausimais užsiimantys mokslininkai itin priešiškai nusistatę prieš tuos, kas nekeikia cukraus. Sunku neigti pernelyg gausaus jo naudojimo pražūtingą poveikį organizmui. Beje, pagrindinėje straipsnio tezė, kad periodiškai verta peržiūrėti nustatytas normas, turi racijos. To nedarant, kyla pavojus pakartoti dietologų ir mokslininkų klaidą, kai jie dešimtmečius, nekreipdami dėmesio į cukrų, keikė riebalus.

A. Zyrianova
Republic redaktorė
republic.ru

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: www.technologijos.lt
(24)
(11)
(13)

Komentarai ()