Ar tiesa, kad lėktuvai aplinkai kenkia kur kas labiau nei automobiliai? Štai ką rodo skaičiai  ()

Lėktuvai skraido greitai, aukštai ir gausiai. Jie stipriai teršia aplinką. Tačiau ar tikrai padedate gamtai į ilgas keliones leisdamiesi automobiliais? Kitaip tariant, ar lėktuvai gamtą tikrai teršia labiau nei automobiliai?


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Į šį klausimą galima atsakyti dvejopai - taip ir ne. Ir abu atsakymai su deramais argumentais yra teisingi. neseniai kalbėjome apie tai, kad krovininiai laivai aplinką teršia gerokai mažiau nei sunkvežimiai, nes, nors jų emisijos yra labai žalingos, jie gabena daug krovinių. Lėktuvai šiuo atžvilgiu nėra tokie geri.

Taip, didieji laineriai savyje gali sutalpinti kelis šimtus keleivių, tačiau net ir tuomet jų emisijos neatrodo labai gerai. Skaičiuojama, kad trumpo skrydžio metu (iki 463 km) vienam keleiviui tenkančios anglies dvideginio emisijos siekia 257 g/km. Tuo tarpu šiek tiek ilgesnių tarptautinių skrydžių metu šis rodiklis krenta iki 177 g/km vienam keleiviui (daugiau keleivių lėktuve, ilgesnis efektyvaus skrydžio laikas). Pačių ilgiausių skrydžių metu vienam keleiviui tenkanti CO2 tarša gali nukristi ir iki 113 g/km. Tiek CO2 aplinkai kainuoja apynaujis automobilis, kuriuo vairuotojas važinėja be keleivių.

Tačiau problemos čia nesibaigia. Nors CO2 tarša yra didelė problema, lėktuvai išmeta ir nemažai azoto oksidų, kurie dideliame aukštyje prisideda prie O3 formavimosi, kuris skatina šiltnamio efektą. Lėktuvai atmosferą teršia ten, kur ji yra itin pažeidžiama - didesniame aukštyje, kur net lėktuvų išmetami vandens garai prisideda prie šiltnamio efekto formavimosi.

Bet tarša aplinką veikia ne tik 9-12 km aukštyje. Oro uostų aplinka yra prisotinta kietųjų dalelių, kurias palieka kildami ir leisdamiesi lėktuvai. Gamtai kenkia ir akustinė tarša, oro uostuose dirbanti technika, o ekstremaliais atvejais - ir ore išpurškiami degalai.

Taigi, kelionė automobiliu gali būti ekologiškesnė nei kelionė lėktuvu. Aišku, viskas priklauso nuo to, kaip ir kur keliausite. Lėktuvai nesinaudoja keliais, o pati kelionė yra tokia trumpa, kad jos metu nereikia nuolat stoti, stovėti kamščiuose, keleiviai negali šiukšlinti, o degalų sąnaudos ir išmetamosios dujos yra daugmaž pastovios. Jei automobiliu riedėsite ilgą laiką, neišvengiamai susidursite su kamščiais, kalnuotomis vietovėmis, saugomomis teritorijomis. Todėl viskas priklauso nuo kelionės - pasaulinio garso žvaigždės skrendančios į gamtos apsaugos konferencijas privačiais lėktuvais, kurie būna beveik tušti, tikrai nepasirodo iš gerosios pusės.

Tačiau ne viskas taip paprasta. Žmonės lėktuvais skraido rečiau ir trumpiau - danguje jų yra mažiau nei automobilių gatvėse. Oro linijos yra finansiškai suinteresuotos visada turėti naujus, efektyvius lėktuvus, todėl jų flotilės yra periodiškai atnaujinamos. Pasirinkimas keliauti lėktuvu ar automobiliu apskritai yra labai retas - šios transporto priemonės atlieka skirtingus vaidmenis mūsų gyvenimuose. O absoliutūs skaičiai nemeluoja - automobiliai yra atsakingi už 40 % visų šiltnamio efektą sukeliančių emisijų, dar 34 % jų sukelia sunkvežimiai, o lėktuvai (bei laivai) - 11 %.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: Technologijos.lt
(12)
(11)
(1)

Komentarai ()