„Pirkti bilietą lėktuvui – gėda“. Kaip švedai kovoja su skrydžiais lėktuvu (2)
Švedijoje lėktuvų bilietų paklausa sumažėjo, o traukinių – išaugo.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Švedijoje – kelionių mėgėjų šalyje, – stiprėja judėjimas prieš keliones lėktuvu. Jo dalyvių teigimu, toks judėjimo būdas – pernelyg didelis (perskaičiavus keleiviui – gerokai didesnis už, tarkime, automobilio ar traukinio) globalią klimato kaitą sukeliančio CO₂ šaltinis. Jie atsisako kelionių lėktuvais ir ragina taip pat elgtis kitus.
Judėjimo šalininkai stengiasi išplėsti jį ir kitose Europos šalyse – tarp kurių Suomija ir Didžioji Britanija. Kai kurie reikalauja imtis ryžtingesnių priemonių – pavyzdžiui, britų „žalieji“ siekia įvesti skrydžių limitą (kad žmogus per metus lėktuvu skristų ne daugiau, nei vieną kartą), kurį viršijus, tektų mokėti didelį mokestį. Apribojimų šalininkai mano, kad skrydžiai – ar bent jau tam tikros tokių kelionių rūšys – turėtų tapti prabanga, o ne masinio naudojimo preke. Lėktuvų priešininkų gretas gausiomis pavadinti sunku (Didžiojoje Britanijoje peticiją dėl pažado atsisakyti skrydžių 2020 metais, kuria siekta surinkti 100 tūkstančių parašų, kol kas pasirašė tik pusantro tūkstančio). Ir dar abejotina, kad ši kampanija kaip nors paveiks globalius procesus. Keleivinių skrydžių pasaulyje daugėja ir remiantis Tarptautinės oro transporto asociacijos (IATA) prognozėmis, ateinančiais dešimtmečiais daugės ir toliau – labiausiai dėl Azijos ir Ramiojo vandenyno regiono šalių. Tačiau Švedijos pavyzdys rodo, kad ši kampanija gali paveikti vartotojų nuotaikas. Ir aviacijos kompanijos tai vertina rimtai. Neseniai ši situacija tapo Seule vykusio aviacijos pramonės lyderių susitikimo tema. „Jeigu nieko nekeisime, judėjimas augs ir plėsis“, – susirinkusiems kompanijų vadovams pareiškė IATA vadovas Alexandre de Juniac.Ko jie siekia?
Skrydžių atsisakymo peticiją 2018 metais pasirašė ~15 tūkstančių Švedijos gyventojų. Kampanijos organizatoriai tikisi, kad iki šių metų galo pasirašiusiųjų padaugės iki 100 tūkstančių.
Kampaniją, kurios lozungas skelbia #jagstannarpåmarken („lik ant žemės“), palaikė ir vietinės įžymybės (viena iš dalyvių tapo mokinė Greta Thunberg – ekologijos aktyvistė, neseniai pasisakiusi Europos šalių parlamentuose). Sporto komentatorius Bjorn Ferry paskelbė, važiuosiąs tik į tas rungtynes, kur bus galima nusigauti traukiniu (Švedijos televizija paskui išleido dokumentinį serialą apie tai, kaip jis savo miesto gyventojus įtikinėja pasekti jo pavyzdžiu). Švedijos kino pramonės atstovai pažadėjo mažiau filmuoti užsienyje. Kampanija siekiama pakeisti požiūrį į skrydžius – vienas iš lozungų – „flygskam“, „skraidyti gėda“, – ir jos dalyviai teigia, kad Švedijoje tai pamažu vyksta.Kodėl tai svarbu?
Aviacija – ne didžiausias šiltnamio efektą sukeliančių dujų šaltinis. Skaičiuojant vien sudeginamo kuro emisijas, jos sudaro vos 2–3% (nors remiantis artimiausių dešimtmečių prognozėmis, jos augs kartu su oro transporto intensyvumu). Tai gerokai mažiau už kelių transporto emisijas.
Tačiau skaičiuojant vienam vartotojui tenkančias emisijas, situacija visai kitokia. Vertinant žmogaus suvartojamų produktų ir paslaugų anglies pėdsaką, skrydžiai sudaro vieną iš didžiausių dalių. „Skrydžio iš Londono į Niujorką ir atgal emisija yra maždaug tokia pati, kaip vidutinio ES gyventojo namo apšildymas visus metus,“ – pažymima Eurokomisijos ataskaitoje. Skaičiuojant vienam lėktuvo keleiviui tenkantį išskiriamo CO₂ kiekį kilometrui kelio, jis gerokai didesnis, nei tenkantis automobiliui. Traukiniams – dešimtis kartų mažesnis.Ar tai rimta?
Vykstanti požiūrio į skrydžius keitimo kampanija išties sumažino skrydžių paklausą. Pernai sumažėjimas siekė 3%, pirmąjį šių metų ketvirtį – 8%. Vieno iš stambiausių regioninių vežėjų, Scandinavian Airlines, vadovybė paskelbė, kad pagrindinė to priežastis – ekologinis boikotas.
Proporcingai auga kelionių traukiniu paklausa. Nacionalinio geležinkelių operatoriaus duomenimis, pirmąjį ketvirtį užfiksuotas 8% augimas, verslo kelionių sektoriuje –12% (kompanija paskelbė ir savo apklausų duomenis – keleivių, labiau linkusių keliauti traukiniu, o ne lėktuvu dalis per metus padidėjo maždaug pusantro karto). Vienos iš vietinių turistines keliones geležinkeliu organizuojančių kompanijų įkūrėjas irgi patvirtino, kad tokių kelionių paklausa šiemet gerokai išaugo ir jo personalas „tiesiog nespėja atsiliepinėti į skambučius“.
republic.ru