Kaip legendinė senovės Spartos karinė sistema treniravo berniukus į nuožmius karius – žiaurų režimą išgyveno tik stipriausi: nesuvokiami išbandymai prasidėdavo vos nuo septynerių – tačiau griežta sistema atsisuko prieš pačius spartiečius (Foto, Video) (3)
Senovės Graikijos miestas-valstybė garsėjo žiauriais mokymais ir konkursais, kurie prasidėdavo vos nuo 7 metų amžiaus.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Iš dalies dėl Termopilų mūšio 480 m. pr. m. e., kai nedidelės Spartos kareivių pajėgos kovojo iki mirties prieš žymiai didesnę Persijos armiją, Spartos kariai jau seniai garsėjo savo karingumu ir atkaklumu.
Net ir šiandien žodis „spartietis“ suteikia gerai parengto, sumanaus, abejingo skausmui ir baimei kovotojo įvaizdį.
„Kiti Graikijos miestai-valstybės (poliai) irgi turėjo puikias armijas, bet Sparta daugumos buvo pripažinta pačia geriausia“, - teigia Stetsono universiteto senovės ir viduramžių istorijos docentas Kimberly D. Reiteris.
Kaip spartiečiai tapo tokie nuostabūs kariai? Vienas iš veiksnių buvo agogė, Graikijos miesto-valstybės švietimo ir mokymo sistema, kuri naudojo griežtus, kraštutinius ir kartais žiaurius metodus, ruošdama berniukus būti Spartos piliečiais ir kariais.
Agoge buvo siekiama įskiepyti kareiviškas dorybes: jėgą, ištvermę, solidarumą. Tačiau visa tai buvo pasiekta didele kaina, pavertusi Spartos berniukų vaikystę tokia, kokia šiandien būtų vertinama kaip traumuojanti patirtis.
„Berniukas, kuris puikiai pasirodė vertinimo teisme ir drąsiausiai kovojo, buvo paskiriamas grupės kapitonu", - rašė Plutarchas. „Likusieji turėjo vykdyti jo įsakymus ir paklusti jo bausmėms, todėl berniukų mokymas buvo paklusnumo praktika“.
Plutarchas vaizdavo spartiečius berniukus, kurie mažai mokosi kitų disciplinų. Tačiau Notingemo universiteto (JK) senovės istorijos profesorius emeritas Stephenas Hodkinsonas sako, kad kituose šaltiniuose yra užuominų, jog jie gavo „standartinį Graikijos pradinį skaitymo, rašymo, skaičiavimo, dainų ir šokių išsilavinimą“.
Norėdami dar labiau berniukus užgrūdinti atšiaurioms sąlygoms, spartiečiai berniukai buvo priversti vaikščioti basi ir retai maudytis ar naudoti tepalus, kad jų oda taptų kieta ir sausa, rašė Plutarchas.
Iš drabužių jiems būdavo suteiktas tik viena apsiaustas, kurį dėvėjo ištisus metus, kad jie išmoktų ištverti šilumą ir šaltį. Berniukai taip pat patys susimeistraudavo savo lovas iš augalų, kuriuos plikomis rankomis turėjo išplėšti iš žemės upės krantuose.
Plutarcho teigimu, augant jauniems spartiečiams, jiems reikėjo vis daugiau ir daugiau mankštintis, kad sutvirtintų kūną.
Kaip pažymi Donaldas G. Kyle'as knygoje „Sportas ir reginys senovės pasaulyje“, spartiečių jaunimas turėjo reguliariai nuogi prisistatyti į apžiūras, o berniukai, kurie neatrodė pakankamai tinkami, buvo plakami.
Spartiečių berniukai dalyvaudavo žiauriuose konkursuose
Be bėgimo lenktynių ir imtynių, spartiečių berniukų sportas apėmė ypač žiaurias varžybas, kuriose, pasak Kyle'o knygos, dvi komandos bandė išvaryti viena kitą iš salos stumdydamos, spardydamos, kandžiodamos ir pešdamos varžovus.
Kad gyvenimas būtų dar sunkesnis, spartiečiai berniukai buvo maitinami menkomis dietomis. Ksenofontas, filosofas ir istorikas, gyvenęs nuo 400-ųjų pabaigos iki 300-ųjų prieš mūsų erą, pažymėjo, kad vienas tikslas buvo išlaikyti juos lieknus, o Spartos sistemos įkūrėjas Likurgas manė, kad jie užaugs aukštesni.
Bet berniukų alkis taip pat buvo skirtas paskatinti vogti maistą iš sodų ir kitų vietų, „kad berniukai būtų išradingesni, norėdami gauti atsargų ir geriau kovotų su vyrais“, - rašė Ksenofontas. Tačiau norint įsitikinti, kad jie išmoko gudrumo, berniukai, kurie buvo pagauti vagiant, buvo plakami.
Tokia griežta bausmė buvo svarbi Spartos mokymo sistemos dalis. Spartiečiai tai netgi pavertė kasmetiniu ritualu, kurio metu berniukai, vengdami botagais ginkluotų sargų, bandė pavogti sūrius iš šventyklos altoriaus.
„Plakti buvo drąsos ir stoicizmo išbandymas", - sako Reiteris. „Berniukai nekantriai laukė viešo savo tvirtybės demonstravimo".
Agogė buvo „išbandymas išbandymu“, kaip savo knygoje „Spartan Reflections“ rašo Kembridžo universiteto Graikijos kultūros emeritas profesorius Paulas Cartledge'as. Tačiau tai buvo gyvybiškai svarbus žingsnis norint tapti visaverčiu Spartos piliečiu ir kareiviu.
Tęsinys kitame puslapyje: