[Išsami tema] Kas nutiko vienam gražiausių ir ikoniškiausių pasaulio naikintuvų – F-14 „Tomcat“: po filmo „Top Gun“ jis tapo beprotiškai populiarus, bet jo dienos buvo suskaičiuotos (Foto, Video) ()
F-14 „Tomcat“ yra pasiilgtas daugelio aviacijos mėgėjų, tačiau jis buvo išimtas iš tarnybos ne be priežasties.
Visi šio ciklo įrašai |
|
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Pirmą kartą pristatytas aštuntojo dešimtmečio viduryje, F-14 „Tomcat“ tapo vienu ikoniškiausių visų laikų Amerikos reaktyvinių naikintuvų. Po iškilios karjeros F-14 šlovė tikriausiai pasiekė zenitą 1986 m. su filmu „Top Gun“.
Tačiau šis momentas taip pat yra vertingas matas, leidžiantis stebėti lėktuvo nuosmukį ir galimą pasitraukimą po kelių dešimtmečių. Pažvelkime į šį garbingą dangaus karį.
Kas yra F-14 „Tomcat“?
„Grumman“ F-14 „Tomcat“ yra amerikietiškas viršgarsinis, dviejų variklių, dviejų vietų, kintamo sparno naikintuvas, galintis tūpti ir leistis lėktuvnešiuose. Jungtinių Valstijų karinis jūrų laivynas sukūrė naikintuvą, kad patenkintų naujo tipo orlaivių poreikį, kuris atitiktų karinio jūrų laivyno eksperimentinio naikintuvo (VFX) ambicijas medžioti ir žudyti greitaeigius bombonešius bei kitas grėsmes.
F-14 buvo pirmasis iš vadinamosios „paauglių serijos“ (teen series) amerikiečių naikintuvų, kurių konstrukcijai didelę įtaką turėjo Amerikos patirtis, susijusi su sovietų MiG lėktuvais Vietnamo karo metu.
Lėktuvas bene labiausiai pažįstamas iš kultinio devintojo dešimtmečio filmo „Top Gun“ („Asai“, 1986), todėl F-14 „Tomcat“ tapo bene vienu labiausiai atpažįstamų visų laikų amerikiečių reaktyvinių naikintuvų.
Sukurtas septintajame dešimtmetyje ir pirmą kartą pakilęs į orą 1970 m. gruodį, „Tomcat“ buvo oficialiai pradėtas naudoti 1974 m., kai pirmosios eskadrilės buvo dislokuotos garsiajame JAV lėktuvnešyje USS „Enterprise“ (CVN-65). Iš pradžių ketintas pakeisti senstantį „McDonnell Douglas“ F-4 „Phantom“, F-14 greitai užsitarnavo kaip JAV karinio jūrų laivyno naikintuvas, turintis pranašumą jūrų oro erdvėje.
Lėktuvas taip pat atliko kitas gyvybiškai svarbias funkcijas, įskaitant laivyno gynybos perėmimą ir taktinę žvalgybą. F-14 buvo naudojamas gerokai iki 2000-ųjų, oficialiai pasitraukęs iš JAV karinio jūrų laivyno 2006 m. ir pakeistas F-18 „Super Hornet“.
„Tomcat“ gali būti komplektuojamas su įvairia ginkluote, įskaitant įvairių konfigūracijų oras-žemė amunicijos (MK-80 serijos GP bombų, LGB ir JDAM) asortimentą. Jis taip pat gali būti apginkluotas AIM-7, AIM-9 ir AIM-54 oras-oras raketomis ir oras-žemė artilerija, įskaitant „Rockeye“ bombą ir CBU kasetines bombas.
F-14 taip pat paprastai buvo aprūpinti viena 20 mm M61A1 Vulcan 6 vamzdžių Gatlingo patranka su 675 šoviniais.
Ginkluotės palaikymui F-14 naudoja mažo aukščio navigacijos ir taikymo infraraudonųjų spindulių (LANTIRN) taikymo sistemą, kuri leidžia nutaikyti įvairias lazeriu valdomas bombas, skirtas tiksliam smūgiui oras-žemė kovinėse misijose ir mūšio žalos įvertinimui.
Naikintuvas taip pat buvo aprūpintas vadinamąja greitųjų taktinių vaizdų (FTI) sistema, kuri leido jam skrydžio metu perduoti ir priimti taikymo/žvalgybos vaizdus, kad būtų galima smogti laiku. Vėlesni variantai, tokie kaip atnaujintas F-14D „Super Tomcat“, taip pat gali palaikyti taktinę oro žvalgybos sistemą (TARPS), kuri užtikrina taktinę žvalgybą karo teatre.
Lėktuvas tarnavo įvairiuose kariniuose konfliktuose – nuo Vietnamo iki abiejų Irako karų. „Grumman“ korporacija (dabar „Northrop Grumman Corporation“) pastatė daugiau nei 700 vienetų ir iki šiol juos eksploatuoja tik Irano Islamo Respublikos oro pajėgos, kurios ji gavo dar prie šacho Reza Pehlevio režimo 1976 metais.
Pagrindiniai F-14 „Tomcat“ skaičiai:
- Pirmasis skrydis: 1970 m. gruodžio 21 d.
- Oficialus pristatymas: 1974 m. rugsėjo 22 d.
- Nurašytas (JAV): 2006 m. rugsėjo 22 d.
- Didžiausias greitis: iki 2,34 macho (2900 km/h)
- Įgula: 2
- Svoris be krovinio: 19 838 kg
- Eksploatacinis aukštis: 16 000 m
- Įveikiamas atstumas: 3000 km
- Sparnų plotis: 19,545 m
- Ilgis: 19,13 m
- Varomoji jėga: „Twin General Electric F110-GE-400“
- Ginkluotė: įvairi, žr. pagrindinį aprašymą aukščiau
Kodėl F-14 „Tomcat“ buvo nurašytas?
F-14 „Tomcat“ buvo nurašytas dėl įvairių priežasčių, iš kurių vienos iš svarbiausių buvo priežiūros išlaidos ir pasenimas. Nors orlaivis pavyzdingai tarnavo JAV kariniam jūrų laivynui daugiau nei 30 metų, sudėtinga orlaivio sparnų inžinerija tapo per brangi, kad būtų galima ekonomiškai valdyti karines išlaidas.
Tęsinys kitame puslapyje:
Gebėjimas keisti sparnų konfigūraciją yra pati ryškiausia naikintuvo savybė. F-14 sparnų padėtis gali svyruoti nuo 20 laipsnių iki 68 laipsnių ore, kad būtų užtikrintos geriausios įmanomos skrydžio charakteristikos tiek mažu, tiek dideliu greičiu.
Šią sistemą automatiškai valdė F-14 „Centrinis oro duomenų kompiuteris“, bet pilotas galėjo valdyti ir rankiniu būdu.
Ši sistema buvo sudėtinga ir, tiesą pasakius, sunki ir reikalaujanti daug priežiūros. Laikas, praleistas tai atliekant, buvo įvairus, tačiau dauguma cituojamų karinio jūrų laivyno skaičiavimų svyruoja nuo 30 iki 60 valandų priežiūros už kiekvieną ore praleistą valandą.
Tai didžiulės pridėtinės išlaidos.
Tačiau buvo ir taktinių priežasčių, dėl kurių lėktuvas buvo pašalintas iš tarmybos. Pavyzdžiui, kitų „Teen Series“ naikintuvų (įskaitant F-15 „Eagle“, F-16 „Fighting Falcon“ ir F/A-18 „Hornet“) pilotai pranešė, kad sparno padėties keitimas veiksmingai „įspėdavo“ F-14 ketinimus, todėl buvo lengviau prieš jį kovoti.
Dauguma buvusių amerikiečių eksploatuotų F-14 dabar arba parduoti į metalo laužą, arba yra muziejiniai objektai, tačiau kai kurie vis dar skraido.
2007 m. buvo paskelbta, kad dabartinis planas yra sunaikinti likusius F-14, kad Iranas, vis dar eksploatuojantis daugybę reaktyvinių šių lėktuvų, neįsigytų jų kaip atsarginių komponentų.
Bet tik laiko klausimas, kada net šie garbingo amžiaus orlaiviai bus galutinai „nuleisti ant žemės“.
Ar F-14 „Tomcat“ yra geras lėktuvas?
Savo laikais F-14 „Tomcat“ buvo puikus lėktuvas, bet tik tam tikriems vaidmenims. Kai jis pirmą kartą pakilo į orą, jis buvo pats pažangiausias ir pajėgiausias tokio tipo naikintuvas visame pasaulyje.
Specialiai sukurtas ribotam tikslui, jį greitai pranoko kiti labiau specializuoti naikintuvai, tokie kaip F-15 „Eagle“. F-14 taip pat nuo pat pradžių trukdė jo varikliai, kurie iš tikrųjų buvo sukurti bombonešiui F-111 „Interdictor“, o tai reiškia, kad jie nebuvo tinkami oro dvikovoms.
Kitų ginklų sistemų, tokių kaip „Raytheon“ pažangioji vidutinio nuotolio oros-oras raketa (AMRAAM), plėtra taip pat padarė F-14 pranašumus trūkumais. Jis taip pat buvo šiek tiek „gremėzdiškas“ dėl savo gana sunkios, sudėtingos sparnų sistemos ir antrojo įgulos nario poreikio.
Kai atsirado stealth orlaiviai, buvo tik laiko klausimas, kada šio sunkaus ir brangaus naikintuvo dienos bus suskaičiuotos.
Nepaisant to, jis buvo ir tebėra vienas iš gražiausių kada nors sukurtų reaktyvinių naikintuvų, kuris niekada nebus pamirštas.