Ankstyva pensija – JAV nori atsisakyti F-22, naudojamą vos 16 metų: kas negerai su pirmuoju pasaulyje 5 kartos naikintuvu? (Video) ()
JAV pajėgose 5-osios karto naikintuvas F-22 „Raptor“ tarnauja tik nuo 2005 m. gruodžio. Bet kodėl JAV kariškiai jau nori jį nurašyti?
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
JAV oro pajėgos ir jas finansuojanti vyriausybė nesutaria dėl F-22 „Raptor“ ateities. Oro pajėgos nori išleisti lėktuvus „į pensiją“, kad biudžete būtų vietos jų pakeitimui – naujos kartos oro dominavimo (NGAD) naikintuvui. Tačiau Kongresas, finansavęs orlaivius, kurių gamyba buvo vėluojanti, teigia, kad per anksti atsasakoma pirmojo pasaulyje penktosios kartos naikintuvo.
Šiuo metu oro pajėgos turi 185 F-22 „Raptor“. Tačiau vienas iš mažai žinomų faktų apie F-22 yra tai, kad tik 123 reaktyviniai lėktuvai yra pirminės misijos orlaivių inventoriuje, o tai reiškia, kad jie iš tikrųjų gali kovoti. Likę F-22 lėktuvai yra mokomieji, tobulinimo ir atsarginiai lėktuvai, kurie fiziškai nepajėgūs kovoti.
Dauguma F-22 yra jaunesni nei 16 metų, tačiau lėktuvo kūrimas pradėtas dar devintajme dešimtmetyje „Advanced Tactical Fighter“ programa.
Tai reiškia, kad didžioji dalis reaktyvinio lėktuvo dizaino filosofijos yra susijusi su Šaltojo karo era. F-22 turėjo skristi iš nusistovėjusių bazių Vakarų Europoje ir kovoti su Sovietų Sąjungos ir Varšuvos sutarties vidutinio nuotolio naikintuvais. Jis buvo sukurtas taip, kad būtų pats geriausias tuo, ką daro, bet jis nebuvo skirtas, pavyzdžiui, veikti labai dideliais atstumais.
Po keturiasdešimties metų pasaulis gerokai skiriasi. JAV, kurios kažkada buvo vienintelės turinčios penktos kartos slaptus (stealth) naikintuvus, dabar turi varžytis su Rusijos Su-57 ir Kinijos naikintuvais J-20 ir FC-31.
Oro planuotojai dabar turi pagalvoti, kaip veikti virš Azijos ir Ramiojo vandenyno teatro platybių, kai naikintuvai greičiausiai turės nuskris tūkstantį km ar net daugiau, kad galėtų kovoti su priešo naikintuvais. Dėl konkurencijos masto ir naujų geografinių realijų reikia naujo orlaivio.
Naujajame NGAD lėktuve bus įdiegtos naujausios slaptos technologijos, bet taip pat labai svarbi galimybė skristi labai didelius atstumus. Sukurtas vos per vienerius metus, orlaivis iki šiol dar neatskleistas.
Tačiau tai bus labai brangu, nes oro pajėgų sekretorius Frankas Kendalas anksčiau šiais metais perspėjo, kad kiekvienas naikintuvas kainuos „kelis šimtus milijonų dolerių“ (palyginimui, F-35A „Joint Strike“ naikintuvas kainuoja apie 70 mln. USD.)
Pasak „Air Force Times“, JAV nori atsisakyti 33 seniausių kovinių lėktuvų, žinomų kaip „20 blokas“, kaip dalį savo 2023 m. gynybos biudžeto prašymo. Išleidus juos į pensiją, būtų ne tik sutaupyta pinigų eksploatacinėms išlaidoms, bet ir būtų sutaupyta po 50 mln. USD, reikalingų orlaivių atnaujinimui pagal šiuolaikinius standartus. Tada oro pajėgos sutaupytus pinigus nukreiptų į NGAD plėtrą.
Nors NGAD naikintuvo prototipas jau skrido, planuojama, kad orlaivis pradės keisti F-22 tik 2030 m. Oro pajėgos gali parduoti daugumą savo F-22, kol bus dislokuotas didesnis NGAD skaičius.
Bet JAV Kongresas nesiryžta leisti oro pajėgoms anksti atsisakyti F-22, ypač po to, kai F-35A vėlavo kelerius metus ir viršijo milijardus dolerių biudžeto. Jei NGAD susidurs su panašiomis problemis, Kongresas nerimauja, kad gali atsirasti pajėgumų trūkumas, kol oro pajėgoms trūks patikimo F-22 pakeitimo.