Skaičiai, priversiantys žagtelėti – kiek iš tikrųjų kainuoja skristi JAV kariniais lėktuvais: pateikė detalią ataskaitą (Foto)  ()

JAV kariuomenė yra didžiausia ir galingiausia pasaulyje, tačiau ši galia neatsiranda be didelių finansinių išlaidų.


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Naujoje Vyriausybės atskaitomybės biuro (GAO) ataskaitoje detalizuojama, kiek kainuoja skraidyti 47 skirtingų tipų orlaiviais, kuriais skraido JAV oro pajėgos, karinis jūrų laivynas, jūrų pėstininkų korpusas ir armija. Apskritai, kuo sudėtingesnis lėktuvas, tuo brangiau juo skristi, o amžius yra dar vienas veiksnys.

GAO, nešališka vyriausybinė agentūra, teikianti informaciją Kongresui, ką tik paskelbė „Weapon System Sustainment“ ataskaitą apie JAV karinių orlaivių eksploatavimo išlaidas ir prieinamumą.

Eksploatacijos išlaidas, kurias GAO apibrėžia kaip „remonto dalis, sandėlio ir lauko priežiūrą, sutartines paslaugas, inžinerinę pagalbą ir personalą“, ir „kitus dalykus“, kartais sunku nustatyti. Įvairios vyriausybinės agentūros, analitikai ir gynybos rangovai siūlo skirtingus skaičius pagal skirtingus kriterijus. GAO naudoja nuoseklius kriterijus, todėl jie yra naudingi lyginant įvairių tipų orlaivius, naudojamus tuo pačiu metu.

Štai kiek JAV kainavo valandos skrydis įvairiais JAV eksploatuojamais karo lėktuvais.

Naikintuvai ir atakos lėktuvai

Pirmiausia apžvelgsime naikintuvus ir vieną atakos lėktuvą:

  • A-10 „Thunderbolt“: 22 531 USD per valandą;
  • F-16 „Fighting Falcon“: 26 927 USD/val.;
  • F/A-18E/F „Super Hornet“: 30 404 USD/val.;
  • F-22 „Raptor“: 85 325 USD/val.;
  • F-35 „Joint Strike Fighter“: 41 986 USD/val.
 

Legendinio atakos lėktuvo A-10 „Thunderbolt“ eksploatacija yra pigiausia visame JAV oro laivyne – kainuojanti vos 22 531 USD per valandą. A-10 yra senesnis reaktyvinis lėktuvas, o dauguma šiandien skraidančių modelių buvo pagaminti devintajame dešimtmetyje. Nors senesnius lėktuvus taisyti brangiau, A-10 yra palyginti nesudėtingas pagal šiandienos standartus, o sausoje, saulėtoje Arizonoje esančioje „Boneyard“ aikštelėje stovi daug nurašyti A-10, kurie tiekia daug nemokamų dalių esamiems orlaiviams.

Du pagrindiniai daugiafunkcių naikintuvų tipai oro pajėgose ir kariniame jūrų laivyne yra gana pigiai prieinami. Oro pajėgų daugiafunkcių naikintuvų F-16 „Fighting Falcon“ parkas kainuoja 26 927 USD per valandą, daugiausia dėl tų pačių priežasčių kaip ir A-10. Karinio jūrų laivyno naujesnis F/A-18E/F „Super Hornet“ naikintuvas taip pat yra palyginti pigiai eksploatuojamas – 30 404 USD per valandą.

 

Dabar ne tokios puikios naujienos. F-22 „Raptor“, pirmasis pasaulyje penktos kartos naikintuvas kainuoja akis nedžiuginančius 85 325 USD per valandą. Didelės sąnaudos yra kaina už pažangiausių lėktuvo pajėgumų, įskaitant antiradarinį stealth slaptumą ir didelio našumo F119 variklius, išlaikymą.

F-35 „Joint Strike Fighter“ kainuoja 41 986 USD per valandą visiems modeliams, įskaitant F-35A oro pajėgoms, F-35B jūrų pėstininkų korpusui ir F-35C jūrų pėstininkų korpusui ir kariniam jūrų laivynui. Oro pajėgos ypač skaudu dėl 26 927 USD per valandą kainuojančio F-16 pakeitimo lėktuvu, kurio eksploatacija kainuoja 25 procentais daugiau. Tai opi problema, nes iš pradžių buvo žadama, kad F-35 eksploatacija kainuos tiek pat, kiek ir F-16. Oro pajėgos dabar turi arba nusipirkti mažiau F-35, arba sugalvoti, kaip padengti didesnę metinę sąskaitą.

Bombonešiai

  • B-52H „Stratofortress“: 88 354 USD per valandą;
  • B-2 „Spirit“: 150 741 USD/val.;
  • B-1B „Lancer“: 173 014 USD/val.

 

Galima manyti, kad šešiasdešimties metų senumo B-52H „Stratofortress“ būtų brangiausias skraidantis bombonešis, tačiau GAO teigia, kad jis kainuoja tik 88 354 USD už valandą. Tai yra santykinai nedaug lėktuvui su aštuoniais senais varikliais, penkių žmonių įgula ir galimybe gabenti tiek branduolinius, tiek įprastus ginklus, įskaitant iki 12 „Joint Air to Surface Standoff“ raketų.

Naujesnio, bet vis dar 1980-ųjų laikų slaptojo bombonešio B-2 „Spirit“ skrydis kainuoja 150 741 USD per valandą. Senesnis ir sunkiai prižiūrimas B-1B „Lancer“ bombonešis su pasukamais sparnais kainuoja daugiausiai – 173 014 USD per valandą.

Sraigtasparniai

  • AH-64 „Apache“: 5 171 USD/val.;
  • UH-60 „Black Hawk“: 3 116 USD/val.;
  • MH-60R „Seahawk“: 14 555 USD/val.;
  • AH-1Z „Viper“: 20 642 USD/val.

Kariuomenės tūkstančių sraigtasparnių parkas yra mišrus. Tankų žudiko, atakos sraigtasparnio AH-64 „Apache“ eksploatavimas kainuoja vos 5171 USD per valandą. UH-60 „Black Hawk“, galintis į mūšį gabenti iki keliolikos karių, kainuoja 3116 USD per valandą, o karinio jūrų laivyno versija MH-60R „Seahawk“ kainuoja 14 555 USD per valandą.

 

Kodėl karinio jūrų laivyno versija kainuoja penkis kartus brangiau, neaišku, tačiau „Seahawk“ turi įrangą, leidžiančią atlikti sudėtingesnes užduotis, įskaitant povandeninių laivų medžioklę, priešvandeninį (laivų) karą ir elektromagnetinį karą.

Bet jūrų pėstininkų korpuso atakos sraigtasparnis AH-1Z „Viper“ kainuoja 20 642 USD per valandą arba beveik keturis kartus daugiau nei stipriau ginkluotas „Apache“. Virš vandens skrendančio sraigtasparnio eksploatavimas yra keturis ar penkis kartus brangesnis nei sraigtasparnio, kuris pirmiausia skraido virš sausumos.

Kiti orlaiviai

  • E-3 „Sentry“: 66 126 USD/val.;
  • RC-135: 95 339 USD/val.;
  • E-4B: 372 496 USD/val.

Specializuoti kariniai orlaiviai paprastai yra labai brangūs. E-3 „Sentry“, kuris veikia kaip skraidanti radarų sistema ir oro mūšio vadavietė, kainuoja 66 126 USD per valandą. Nedidelis žvalgybinių lėktuvų RC-135 parkas, pagrįstas „Boeing 707“ reaktyviniu laineriu ir naudojamas žvalgybos duomenims rinkti, kainuoja 95 339 USD.

 

Nedidelis keturių E-4B Nacionalinio oro operacijų centro orlaivių, „Boeing 747-200“ lėktuvų, paverstų ore esančiais branduoliniais vadovavimo postais, parkas kainuoja stulbinančius 372 496 USD per valandą arba 103 USD per sekundę.

Skrydžio kaina naikintuvui, bombonešiui ar sraigtasparniui yra tik pradžia, o iš tikrųjų tai paprastai sudaro tik 30 procentų visos orlaivio kainos. Kai kurie pilotai per savo karjerą yra nuskridę dešimtis milijonų dolerių kainuojančių skrydžių: vienas F-35 pilotas su 800 valandų kabinoje kainuos mokesčių mokėtojams daugiau nei 32 mln. USD.

Ar tai yra didžiulė kaina, kurią Amerikos žmonės turi mokėti už didžiausią ir technologiškai pažangiausią kariuomenę pasaulyje? Tegul tai lieka atviru klausimu.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: MTPC
MTPC
(26)
(1)
(25)

Komentarai ()