Dyzelino vis mažiau. Pasauliui gresia rimtas degalų stygius ()
Nors naftos ateities sandoriai sparčiai auga, JAV dyzelino kainos šiuo metų laiku pasiekė visų laikų rekordą.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Pasaulio naftos perdirbimo gamykloms darosi vis sunkiau pagaminti pakankamai dyzelinio kuro. Todėl tai atveria naują infliacijos ratą ir atima iš pasaulio ekonomikos tai, nuo ko priklauso ir pramonė, ir transportas, rašo „Bloomberg“.
Kol naftos ateities sandoriai sparčiai auga, Londone naftos barelio kaina yra mažesnė nei 95 USD, dyzelino kainos JAV šoktelėjo virš 140 USD ir pasiekė aukščiausią lygį šiuo metų laiku. Europos ekvivalentas nuo vasaros išaugo 60 proc.
Kaip teigiama publikacijoje, padėtis gali dar labiau pablogėti. Taip yra todėl, kad Saudo Arabija ir Rusija gali ribotai išgauti naftą. O rugsėjo pradžioje abi šalys – OPEC+ aljanso lyderės – paskelbė, kad apribojimai bus pratęsti iki 2023 metų pabaigos, kai paprastai išauga degalų paklausa.
Pasiūlos ribojimas taip pat gresia ekonominėmis pasekmėmis. Pavyzdžiui, staigus ateities sandorių kainų kilimas Jungtinėse Valstijose įvyko iš dalies dėl to, kad sunkvežimių vairuotojai pradėjo supirkti degalus.
„Dyzelinas yra 18 ratų sunkvežimių, gabenančių produktą iš gamyklos į rinką, degalai, todėl pakilus kainoms didesnės transportavimo išlaidos tenka įmonėms ir vartotojams“, – sakė Clay Seigle, „Rapidan Energy Group“ pasaulinių naftos paslaugų direktorius.
Sunki padėtis pasaulio naftos perdirbimo įmonėms, kurios jau keletą mėnesių kenčia dėl nepakankamos produkcijos. Dėl neįprastai šiltos temperatūros Šiaurės pusrutulyje šią vasarą daugelis gamyklų veikė lėčiau nei įprastai, todėl jų sandėliuose liko mažai atsargų.
„Žiemos mėnesiais jo rinkoje gali trūkti, ypač distiliatų. Naftos perdirbimo gamykloms sunku susidoroti su šia problema“, - žurnalistams sakė Tarptautinės energetikos agentūros naftos rinkų skyriaus vadovas Torilas Bosoni.
Anot analitiko Callumo Bruce'o, gamyklos gamino reaktyvinį kurą ir benziną, o ne dyzeliną, o jo paklausa labai išaugo. Visa tai įvyko po to, kai buvo uždarytos mažiau efektyvios naftos perdirbimo įmonės, nes naftos paklausa sumažėjo iki Covid-19 laikotarpio lygio. Dabar vartojimas atsigauna, tačiau daugelis naftos perdirbimo gamyklų nebeveikia.
Tačiau dyzelinio kuro trūkumas dar gali sumažėti atėjus vėsesniems žiemos mėnesiams, kai naftos perdirbimo gamykloms oro apribojimai paprastai mažėja. Tačiau nerimą kelia tiekimas iš kai kurių pagrindinių dyzeliną eksportuojančių šalių.
Taigi Rusija jau paskelbė, kad ribos tiekimo į pasaulio rinkas apimtis. O Kinija neseniai įvedė naujas degalų eksporto kvotas, tačiau prekybininkai ir analitikai Azijoje mano, kad iki metų pabaigos planuotų apimčių nepakaks susidoroti su įtampa rinkoje.