Lietuvoje aušta elektromobilių era? (18)
Mindaugas Milašauskas elektroniką vadina tik savo pomėgiu, tačiau šiandien jis pirmasis Lietuvoje perdarė „Hondą“ ir 2010-ųjų spalį užregistravo elektromobilį. „Dar vaikystėje piešiau piešinius, kuriuose perdariau mašinų detales“, – prisimena M. Milašauskas.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Vilniaus Gedimino technikos universitete radioelektronikos specialybę įgijęs ir dabar tarptautinėje telekomunikacijų kompanijoje dirbantis M. Milašauskas savo pirmąjį elektromobilį pradėjo gaminti dar 2008 metais: „Važinėjau su labai senu automobiliu, norėjau naujo. Pradėjęs ieškoti ekonomiško ir ekologiško supratau, kad rinkoje tokio nėra. Hibridiniai automobiliai taip pat neatliko tokių funkcijų ir kaina jų didelė. Tad po darbo, laisvalaikiu, pas draugą autoservise ėmiau konstruoti tokį automobilį, kokio noriu. Konstravau laisvalaikiu, užtrukau apie 2 metus, bet jei tam būčiau skyręs visą laiką, būtų užtekę 4 mėnesių“, – prisimena M. Milašauskas.
Pavadintas „3e“ ir tokiais pat logotipais apklijuotas automobilis primena esąs ekologiškas, ekonomiškas ir elektrinis.
Nėra daug detalių
Perdaryti „Honda HR-V“ modelį į elektromobilį kainavo apie 30 tūkst. litų. „Brangiausias buvo akumuliatorius – 15 tūkst. Litų, – sako M. Milašauskas. – Jo galiojimo laikas – apie 5 metus. Bet kai reikės keisti, akumuliatoriai bus ir pigesni, ir dar geresnių parametrų.
Taip pat po dvejų metų reikės keisti anglies šepetėlius, kurie perduoda srovę. Jų kaina – apie 200 litų. Šiame automobilyje, priešingai, nei vidaus degimo variklius turinčiose mašinose, nėra daug detalių, todėl ir keisti beveik nieko nereikia, be to, jis neteršia aplinkos.“
M. Milašauskas turi naujų ambicijų: „Gal dar iki 2010 metų pabaigos man pavyks baigti elektrinę sistemą, kurią kiekvienas galėtų nusipirkti. Įmontavus tokią sistemą automobilis paprastai ir greitai taptų elektromobiliu. Kiek teko domėtis, pasaulyje dar nėra taip lengvai ir greitai montuojamos automobiliams skirtos elektrinės įrangos.“
Padeda studentams
„Kai pradėjau jį gaminti, pradėjau rašyti tinklaraštį, – prisimena M. Milašauskas. – Jį rašiau angliškai, nes tikėjausi sulaukti užsienio šalių specialistų pagalbos. Tačiau vėliau pasiekiau tokį lygį, kad niekas man ir nebegalėjo padėti.“
Tačiau dabar M. Milašauskas pats padeda Vilniaus Gedimino technikos universiteto studentams, klubo „Alternatyvus transportas“ įkūrėjams. Planuojama, kad jau 2011 metų pavasarį Lietuvos gatvėmis riedės dar vienas elektromobilis.
„M. Milašauskas mums paskolino savo sistemą, tačiau mes viską kuriame ir darome patys, – pasakoja studentas ir klubo „Alternatyvus transportas“ įkūrėjas Karolis Beniulis. – Siekiame sukurti dar geresnę elektromobilio sistemą. Džiaugiamės, jog dabar sulaukiame pagalbos ir susidomėjimo. Pradėjome nuo 200 litų, juos gavome iš VGTU studentų skatinimo fondo.“ Planuojama, kad elektromobilio prototipas „Lotus 7“ kainuos apie 16 tūkst. litų.
Lietuva gali būti lyderė
Lietuvos elektromobilių asociacijos, turinčios 13 narių, pirmininkas Vaidotas Lašas pasakoja, kad M. Milašausko pirmasis Lietuvoje perdirbtas ir užregistruotas automobilis buvo gera pamoka visiems. „Užregistruoti elektromobilį buvo sunku, M. Milašauskas nuėjo ilgą kelią, turėjo atverti daugelio institucijų duris. Padarytas darbas naudingas mūsų ateičiai“, – pasakojo V. Lašas.
Elektromobilių asociacijos lyderis teigia, kad Lietuvoje kurti elektromobilių rinką sąlygos labai geros. „Lietuva gali būti tarp lyderių, – sako V. Lašas. – Gyvename puikioje šalyje, kurios klimatas, paviršius yra puikūs. Galime išbandyti elektromobilius įvairiais metų laikais. Žmonės čia nėra nusiteikę priešiškai, gal labiau abejoja tokio verslo sėkme.“
Elektromobiliai veržiasi į rinką
V. Lašas teigia, kad planuojama, jog 2010 metais pasaulyje bus parduota nuo 25 iki 100 tūkst. elektromobilių. „Ši rinka dar nėra išplėtota, – sako V. Lašas. – Tad bet kas gali būti pirmas. Kaip pasakė Kinijos atstovai, dabar bet kas gali būti elektromobilių rinkos lyderis. Jų įmonė BYD nebuvo žinoma, o dabar sparčiai veržiasi į rinką. Automobilius gaminančios įmonės persirikiuos. Pavyzdžiui, „Tesla Motors“ jau nusipirko milžinišką gamyklą ir pradės gaminti naujos kartos elektromobilius.“
Anot V. Lašo, lietuviai turi puikią galimybę parodyti pasauliui savo elektromobilius ir tapti viena iš didžiausių pasaulio gamintojų.
„Stambiausios kompanijos negali nepastebėti elektromobilių, – teigia V. Lašas. – „Nissan“ ir „Renault“ bendradarbiauja su kompanija „Better Place“. Ši įmonė siekia, kad mašina taptų pigi, kaip mobilusis telefonas, – perki pigiai, pavyzdžiui, vos už vieną litą, bet moki už nuvažiuotus kilometrus, naudojimą.“ Anot pašnekovo, tokia sistema jau įdiegta Izraelyje, Tokijuje yra 5 mašinos, planuojama Danijoje ir San Fransiske.