Panaudoti tepalai bus perdirbami į degalus? (3)
Panaudoti automobiliniai tepalai netrukus gali virsti puikia žaliava degalų gamyboje ir po kurio laiko sugrįžti į automobilio variklį – tik jau nebe tepalo, o degalų pavidalu. Tepalų konvertavimo galimybes į degalus tyrę mokslininkai tvirtina, jog jų sukurtas tepalų perdirbimo metodas leistų paspartinti dviejų aktualių problemų – aplinkos taršos ir degalų žaliavos alternatyvų – sprendimą.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Statistika byloja, jog pasaulyje kasmet sukaupiama maždaug 30 mlrd. litrų panaudotų tepalų, tarnavusių automobilių ir kitų transoporto priemonių varikliuose. Jungtinėse Valstijose ir dar keliose šalyse panaudoti tepalai yra perdirbami į naują tepalinę alyvą arba, po specialaus apdorojimo, sudeginami specialiose krosnyse, o degimo metu išskiriama energija naudojama būstų apšildymui.
Kai kurie specialistai teigia, kad toks naudojimui nebetinkamų tepalų utilizavimo būdas toli gražu nėra efektyviausias, ypač aplinkosaugos aspektu. Nereikia pamiršti ir to, jog kai kuriose šalyse naudoti tepalai apskritai tiesiog išpilami į aplinką arba sudeginami neekologiškais būdais.
Panaudotų tepalų kiekio pasaulyje nemažina ir besiplečiančios Kinijos, Indijos ir panašių sparčiai besivystančių šalių rinkos – jose automobilius perka vis daugiau piliečių.
Viena iš perspektyvesnių panaudoto tepalo perdirbimo technologijų galėtų būti pirolizė – procesas, kurio metu tepalai kaitinami aukštoje temperatūroje ir be deguonies. Pirolizės metu naudotas tepalas suskaidomas į dujas, skysčius ir nedidelius kietos agregatinės būsenos medžiagų kiekius. Degalus (benziną ar dyzeliną) galima gaminti iš chemiškai apdorotų dujų ir skysčių. Tačiau šiuolaikinės pirolizės technologijos tepalus suskaido į skysčius ir dujas, kurias į degalus paversti nėra taip paprasta.
Kembridžo universiteto biocheminės inžinerijos profesorius Hovardas Čeizas (Howard Chase) ir jo vadovaujamas mokslininkų kolektyvas sukūrė pažangesnį pirolizės metodą, kurį taikant, anot jų, iškylantys skysčių ir dujų įsisavinimo trukdžiai eliminuojami. Tyrėjai laboratorijoje panaudotus tepalus sumaišė su mikrobangoms imlia medžiaga ir tokį mišinį kaitino mikrobangų krosnyse. Paaiškėjo, jog taip paruoštų naudotų tepalų pirolizės procesas buvo kur kas efektyvesnis - taikant šią technologiją, degalais įmanoma paversti beveik 90 proc. naudoto tepalo.
„Mūsų tyrimo rezultatai rodo, kad kaitinimas mikrobangomis yra itin perspektyvus naudotų tepalų perdirbimo būdas, leidžiantis tepalus paversti degalais, - teigia H.Čeizas. – Maža to, tai apsimoka ir komerciškai.“