Kelio ženklai: nuo atsiradimo iki šių dienų (1)
Kelio ženklai yra neatsiejam šiuolaikinio pasaulio dalis. Be jų keliauti pasidarytų neįmanoma, susidarytų didžiulės eismo spūstys, avarijos. Nuo ko viskas prasidėjo ir kaip kelio ženklai vystėsi?
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Pirmieji kelio ženklai atsirado senovės Romoje. Tai buvo akmeninės gairės, ant kurių buvo nurodytas atstumas iki didžiausių miestų. Dažniausiai buvo nurodytas atstumas iki Romos. Viduramžiais šie ženklai nesmarkiai patobulėjo. Prie atstumo iki miestų buvo pridėtos rodyklės, kad keliautojams būtų lengviau orientuotis.
Pirmieji kelio ženklai primenantys dabar naudojamus kelio ženklus atsirado 1870–1880 m. Jie buvo skirti tuo metu išpopuliarėjusiems dideliems dviračiams. Dviračiai judėjo pakankamai greitai, tačiau juos kontroliuoti buvo nelengva. Be to, jų naudotojai mėgdavo keliauti didesnius atstumus ir dažnai vykdavo į nežinomas vietoves. Tokiems keliautojams dviratininkų organizacijos pradėjo statyti ženklus įspėjančius apie stačias nuokalnes ar kitus pavojus. Tačiau tai būdavo užrašai, nes dar nebuvo sugalvota sutartinių ženklų.
Siekiant standartizuoti kelio ženklus, pasauliui reikėjo priimti bendrus standartus su ženklais ir sumažinti užrašų skaičių juose. Pirmuosius žingsnius žengė Italijos keliautojų klubas, kuris 1895 m. pasiūlė pirmuosius kelio ženklus. Iš jų dingo užrašai, o jų vietoje atsirado tam tikrą prasmę turintys ženklai. 1900 m. pasaulinė keliautojų klubo organizacija pirmą kartą rimtai apsvarstė galimybę įvesti vienodus kelio ženklus daugelyje šalių.
1903 m. Britanijoje įvesti 4 kelio ženklai, kurių reikšmės priklausė nuo jų formos, tačiau esminis kelio ženklų vystymosi etapas prasidėjo 1908 m. Romoje posėdžiavęs Tarptautinis kelių kongresas priėmė daug svarbių nutarimų. 1909 m. keturios Europos šalys jau buvo patvirtinusios ženklų naudojimą, kuriuose esantys simboliai reiškė priekyje esančius kelio nelygumus, posūkius, sankryžas ir geležinkelio pervažas. Intensyviausiai kelio ženklai Europoje vystėsi tarp 1926 ir 1949 m.
Bėgant metais ženklai keitėsi kardinaliai. Pirmieji buvo akmeniniai ar mediniai, bet tobulėjant technologijoms keitėsi ir jų gamybos ypatumai.
Dabar ženklai gaminami iš aliumininės skardos, ant kurios specialia technologija padengiamas plastikas arba dažai, kurie gerai atspindi šviesą ir yra matomi esant net ir mažam šviesos šaltiniui. Anksčiau, siekiant, kad ženklai atspindėtų šviesą buvo naudojami ir specialūs stiklo reflektoriai. Naujausi ženklai – elektroninės švieslentės.