+10 km/val. – sukurta terpė piktnaudžiauti KET?  (28)

Prieš kelias savaites policijos paskleista žinia apie prevencinę priemonę „Greitis“ turbūt pirmą kartą šiais metais sulaukė tokios stiprios vairuotojų reakcijos. Jie vieni kitus įspėjo būti atsargiems ir neviršyti greičio, ir nenuostabu kodėl – policininkai su greičio radarais tapo retenybe šalies keliuose, o ir akcijos metu griežtai pasakyta – „bausime vairuotojus, viršijusius ir 1 km/val. greitį“.


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Reikia pripažinti, kad policinė priemonė, kurios metu pareigūnai žiūri, ar vairuotojai neviršija greičio, jau taikyta, tačiau pirmą kartą griežtai pasakyta, kad bus baudžiami ir 1 km/val. greitį viršiję vairuotojai.

Ar vairuotojai patikėjo? Žiūrint į suvestinę, peršasi priešinga nuomonė. Akcija atskleidė, kad viršyti 10 km/val. greitį šalies keliuose tapo visiškai įprastas reiškinys, kad net sunku suvokti, kaip galima išvis neviršyti. Ar tik nebręsta laikas sumažinti tolerancijos ribą, nuo kada vairuotojams grės ne įspėjimas, bet piniginė bauda?

Piktnaudžiauja, nes gresia tik įspėjimas


Nors ši policinė priemonė buvo stipriai išreklamuota, tačiau kyla klausimas, ar žinia pasiekė toli gražu ne visus vairuotojus, ar laikytis greičio apribojimų tapo nebeįmanoma, nes, žvelgiant į suvestinę, sunku paaiškinti vairuotojų elgesį.

Per penkias dienas – balandžio 13–17 dienomis – buvo nustatyti 5 432 greičio viršijimo atvejai: 4 126 atvejai nustatyti stacionariais greičio matuokliais, iš jų 853 atvejai – policijos nežymėtais automobiliais, 1 306 – patruliuojančių pareigūnų.

Viršytas greitis tarp nustatytų pažeidėjų procentaliai pasiskirstė taip: daugiau kaip 50 km/val. greitį viršijo 1 proc., daugiau kaip 40 km/val. – 3 proc., daugiau kaip 30 km/val. – 13 proc., daugiau kaip 20 km/val. – 28 proc., daugiau kaip 10 km/val. – 27 proc., iki 10 km/val. – 28 proc.

Nemažai vairuotojų išsiskiria viršijantys greitį iki 10 km/val. ir klausimų, kodėl taip yra, toli ieškoti nereikia – pagal Administracinių teisių pažeidimų kodeksą (ATPK), už tai gresia tik įspėjimas.

Tačiau ar tai nėra piktnaudžiavimas? Anot policijos, sumažinus stacionarių greičio matuoklių tolerancijos lygį iki leistino greičio, per parą matuokliai vidutiniškai užfiksuodavo daugiau kaip pusę tūkstančio atvejų, kai leistinas greitis buvo viršytas iki 10 km/val.

Ne paslaptis, kad net vairavimo mokyklose instruktoriai mokiniams skiepija, jog viršyti greitį iki 10 km/val. – nieko baisaus. Jie lyg programuojami ignoruoti Kelių eismo taisykles (KET) ar bent jau tam tikrus KET punktus.

Praktika skirtinga


Lietuvos kelių policijos tarnybos (LKPT) viršininkas Gintaras Aliksandravičius teigė, kad šiuo metu vairuotojams, viršijusiems greitį iki 10 km/val., taikomas įspėjimas įgauna iškreiptą formą – natūraliai sukuriamos sąlygos šiek tiek piktnaudžiauti KET.

„Kyla klausimas, galbūt apskritai tokios normos nereikia ir reikėtų atsisakyti ATPK 124 strp. įspėjimo viršijant iki 10 km/val., jog prasidėtų straipsnis nuo „viršijamas greitis nuo 10 km/val. ir daugiau“, tačiau automatiškai būtų siunčiama žinia, kad iki 10 km/val. galima viršyti“, – svarstė LKPT viršininkas G. Aliksandravičius.

Susisiekimo ministerijos Saugaus eismo skyriaus vedėjo Vidmanto Pumpučio teigimu, kad net ir kaimyninėse šalyse, viršijus greitį iki 10 km/val., skiriama labai simbolinė bauda.

„Jeigu ir skiriama piniginė bauda, tai maksimali iki 50 eurų, ne daugiau. Na, aišku, išskyrus Skandinavijos šalis, kur numatytos sankcijos pagal gaunamas pajamas“, – teigė V. Pumputis.

„Logika“: įspėjimas policijai kainuoja brangiau nei pažeidėjui


Saugaus eismo skyriaus vedėjo teigimu, geriau skirti dėmesį viršijantiems daugiau nei 30 km/val. greitį nei sankcijas viršijantiems iki 10 km/val., juk ir grėsmė viršijant daugiau kaip 30 km/val. kyla kur kas didesnė.

„Manau, geriau galvoti apie sankcijų griežtinimą nuo 30 km/val. – būtų kur kas efektyviau saugaus eismo požiūriu, jei atsirastų, tarkim, teisių atėmimas, kad ir mėnesiui. Daug kas vengs peržengti ribą, nes žinos, kad praras teises. Neabejoju, kad saugaus eismo požiūriu tokia priemonė žymiai labiau pasiteisintų nei sankcijos kėlimas iki 10 km/val.“, – įsitikinęs V. Pumputis.

LKPT viršininko teigimu, tokie pokyčiai – ne policijos darbas, tačiau linkstama, kad tolerancijos lygis turėtų būti sumažintas.

„Visų pirma, ne viskas mūsų rankose, o antra – atsiras nemažai skeptikų, kurie sakys, kad 10 km/val. – nieko rimto. Kita vertus, žvelgiant plačiau, tai yra nebaudžiamas piktnaudžiavimas – tik pagrūmojimas pirštu.

Kad ir kaip bebūtų, policijai kiekvieno pažeidimo tyrimas taip pat kainuoja: ir pašto išlaidos, ir kompiuterinių tinklų palaikymas, ir popierius, ir spausdintuvo dažai, vokai ir pan. Nelogiška, kai, viršijus iki 10 km/val., duodamas tik įspėjimas, tačiau tam patiriamos didelės administracinės išlaidos“, – teigė G. Aliksandravičius.

Policijos departamento pasiūlymus ir pamąstymus dėl tam tikrų sankcijų, ar tolerancijos ribos mažinimo, nuo kada būtų skiriamas ne įspėjimas, o piniginė bauda, ketinama teikti Vidaus reikalų ministerijai.

LKPT viršininko teigimu, praėjusią savaitę vykusi policinė priemonė šiais metais nebus paskutinė.
Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: alfa.lt
Autoriai: Tomas Juškėnas
(18)
(7)
(11)

Komentarai (28)