Tesla Motors įkaitino ličio rinką  (6)

Pasaulyje išgaunamo metalo gali nepakakti elektromobilių ir akumuliatorių gamybai


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Norėdama kasmet pagaminti po 500  000 automobilių, Tesla Motors turės supirkti visą pasaulyje išgaunamą litį, kovo mėnesį pareiškė kompanijos generalinis direktorius Elonas Muskas. Analitikai įspėja, kad audringas elektromobilių populiarumo augimas gali sumažinti platinos ir paladžio paklausą – šie metalai naudojami automobilių su VDV katalitiniuose konverteriuose.

Spartus Tesla Motors, paties sėkmingiausio automobilių gamintojo, vystymasis, daro didelę įtaką ličio ir kitų metalų rinkoms. Litis jau pakrikštytas „baltąja nafta“, nes Tesla ir kitos automobilių kompanijos naudoja šį metalą, gamindamos ličio jonų akumuliatorius.

2015 metais, Benchmark Mineral Intelligence duomenimis, nepaisant bendros nepalankios konjunktūros žaliavų rinkoje, ličio karbonato kaina išaugo 28 %, o šių metų pirmajame ketvirtyje – 47 % lyginant su vidutine pernai metų kaina. Metalo užsakymų vis daugėja. Goldman Sachs prognozuoja, kad ličio poreikis iki 2025 m. išaugs trigubai, iki 570 000 tonų dėl nuolatinės paklausos iš elektromobilių ir išmaniųjų telefonų gamintojų.

Tesla – ne vienintelis ličio naudotojas, tačiau jos poreikis šiam metalui žada augti sparčiausiai. Remiantis trečiadienį paskelbtais Tesla planais, 2018 metais kompanija rengiasi parduoti 500  000 automobilių, o 2020 m. – jau 1 mln. Tokio spartaus augimo prognozes iš dalies paaiškina naujojo Model 3 sėkmė, kuris bus parduodamas už  $35  000 (tai vos pusė Model S kainos). Kompanijos duomenimis, dabar gauta jau užsakyta beveik 400  000 Model 3. Tokie gamybos planai smarkiai padidins ličio pirkimus.

„Kad per metus pagamintume 500  000 automobilių, mums teks supirkti visą pasaulio litį“

– sakė Muskas kovo pabaigoje vykusiame Model 3 pristatyme

Tesla taipogi planuoja tapti stambiausiu pasaulyje ličio jonų akumuliatorių gamintoju, nes stato nuosavą gamyklą Sparkse (Nevados valstijoje). Goldman Sachs skaičiavimais, gaminant Model S akumuliatorių, panaudojama daugiau ličio, nei gaminant 10 000 išmaniųjų telefonų.

Kyla klausimas, kaip tokią paklausą patenkinti – nors pasaulyje daugybė radimviečių, pagrindinės Čilėje, Argentinoje ir Australijoje, dauguma jų sukniai pasiekiamose vietose – užtikrinti metalo išgavimą ir teikimo logistiką bus sudėtinga.

Kitaip, nei daugeliu kitų metalų, ličiu biržoje neprekiaujama ir spotinės rinkos nėra, o kainos nustatomos pagal pirkėjų ir pardavėjų susitarimus. Dabar didžiausia ličio paklausa – Kinijoje, kur vyriausybė visuomeniniam transportui energiją rengiasi tiekti iš ličio jonų akumuliatorių. Šia kryptimi aktyviai pajudėjo ir verslas. Kinijos kompanija NextEV pareiškė, kad planuoja savo pirmąjį elektromobilį pristatyti visuomenei jau kitais metais, kas irgi gali padidinti metalo paklausą.

Tai, kas vyksta metalų rinkose, analitikai vadina „Tesla efektu“. Aliuminio paklausa gali išaugti dėl to, kad daugelis gamintojų nori palengvinti savo automobilius, savo automobiliuose plieną pakeisdami aliuminiu, kaip tai buvo padaryta Model S. Vario paklausa irgi gali išaugti: Mantos Copper duomenimis, gaminant elektromobilį, reikia apie 60 kg vario. Viskas ima keistis, pažymi Bartas Melekas, TD Securities žaliavų rinkų strategijos vadovas: „Artėja momentas, kai aukštųjų technologijų automobiliai taps masinio naudojimo produktu. Smarkiai išaugo technologijų įtaka gamybos procesui“.

Analitikai perspėja, kad „Tesla efektas“ gali paveikti ir platinos bei paladžio rinkas, – šių metalų paklausa gali imti mažėti. Šie metalai daugiausiai naudojami išmetamąsias dujas neutralizuojančių katalizatorių gamybai ir elektromobiliams nereikalingi. Kita nauja technologija – automobiliai su kuro elementais, kur platina naudojama kaip katalizatorius, gaunant elektrą, – metalo paklausą gali padidinti, tačiau vartotojų šie automobiliai kol kas nedomina taip, kaip Tesla elektromobiliai.

Edmunds.com duomenimis, elektromobiliai ir hibridiniai automobiliai kol kas teužima 2 % Amerikos rinkos ir iki visuotinio jų paplitimodar toli gražu. Tačiau jeigu tai įvyks, Bank of America Merrill Lynch metalų stratego Michaelo Widmero nuomone, platinos ir paladžio rinkoms gali būti suduotas triuškinamas smūgis.

Pavojus gresia ir ličiui: rinka gali pakliūti į perprodukcijos spąstus. Taip neretai nutinka vienų ar kitų metalų rinkose: kai kyla deficitas, pernelyg daug veikėjų užsiima jų gavyba, ir taip susidaro perteklius.

Ličio paklausa bus didelė artimiausius 3 – 5 metus, o paskui atsiras naujo pajėgumai, galintys sukelti perprodukciją, prognozuoja kompanijų vadovai. Australijos kompanijos South32 generalinis direktorius Grahamas Kerras vengia investuoti į ličio rinką, nes akumuliatorių technologijos vystosi pernelyg sparčiai: „Tai viena iš tų nišinių prekių, kurios gali būti populiarios dabar. Tačiau jeigu technologijos pasuks kita kryptimi, ličio panaudojimo alternatyvų ne tiek jau ir daug“.

Kai kurios kalnakasybos korporacijos atidžiai sekė ličio kainų augimą, tačiau kol kas nenusprendė, kad būtina imtis šio metalo gavybos. Pure Energy Minerals duomenimis, ličio metinė paklausa yra ~175  000 tonų. „Žiūrėsime… bet remiantis netgi pačiomis optimistiškiausiomis prognozėmis, tai nedidelė rinka“, – pripažįsta BHP Billiton generalinis direktorius Andrew Mackenzie. Vargu ar metalo gavyba užsiims stambios kalnakasybos korporacijos, pridūrė jis.

www.vedomosti.ru

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: www.technologijos.lt
(45)
(3)
(42)

Komentarai (6)