Žvilgsnis į naująjį 13 mlrd. dolerių vertės amerikiečių lėktuvnešį (Video)  (1)

Daugiau kaip 50 pėdų virš masyvaus „USS Gerald Ford“ pakilimo denio, pirmojo laipsnio viršila Jose Triana turi puikų vaizdą į horizontą iš savo kapitono kėdės, esančios maždaug pažangiausio pasaulyje lėktuvnešio viduryje. Ir šis vaizdas J. Triana stebina.


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

„Šis laivas iš esmės gali plaukti pats“, – sako J. Triana, rodydamas pirštu į prisilietimui jautrų navigacijos ekraną, kuris pakeitė visus įprastus, tradicinius mechanizmus kontroliuoti lėktuvnešio greitį bei kryptį, kurie vis dar naudojami senesniuose JAV lėktuvnešiuose.

Pirmoji tokio tipo valdymo sistema yra tik vienas iš atnaujinimų, kurie JAV atsiėjo apie 13 milijardų JAV dolerių už „USS Gerald Ford“ statybos darbus. Rytoj, liepos 22 dieną, po aštuonerių metų plėtojimo, statybos ir bandymų metų šis lėktuvnešis pagaliau bus „įšventintas“.

Pirmasis toks iš esmės naujas lėktuvnešio dizainas per pastaruosius 40 metų lėmė, kad 1100 pėdų ilgumo „USS Gerald Ford“ pasižymi naujausiomis technologijomis ir navigacijos sistemomis, kurios leis lėktuvams greičiau pakilti ir nusileisti, lėktuvnešio operaciniam darbui prireiks mažesnės įgulos, o JAV laivynas teigia, jog padidintas ir pačio lėktuvnešio saugumas.

„Vienas iš esminių ir pirminių skirtumų – įgulos sudėtis“, – sakė lėktuvnešio vyresnysis padėjėjas, kapitonas Brentas Gautas.

„Mes visi dirbome kartu, kad automatizuotume daug ką, ką darėme iki šiol“, – šis pridūrė sakydamas, kad „USS Gerald Ford“ įgula sudarys 2600 narių, o tai reiškia apie 600 mažiau, nei pirmtako „Nimitz“ klasės lėktuvnešių darbo užtikrinimui.

Naujausia elektromagnetinių katapultų ir dar pažangesnė lėktuvų priėmimo įranga, įskaitant naują struktūrinį dizainą, kaip ir didesnį bendrą kilimo denį, leis padidinti naikintuvų manevringumą bei perstatyti „salą“ (bokštelį, kur sėdi kapitonas) geresniam matomumui.

Naujosios sistemos ne tik sumažino įgulos kiekį, tačiau ir supaprastins skrydžio operacijas, kas leis „USS Gerlad Ford“ iki 33 % procentų daugiau nusviesti naikintuvą, nei tai galėjo jo pirmtakai, taip paspartinta ir bendrą darbą.

„Kuo daugiau bombų aš numesiu ant taikinio, tuo pavojingesnis aš esu“, – apie didesnį pakilimo denį bei naujas elektromagnetines katapultas kalbėjo vadovaujantysis kapitonas Rickas McCormackas.

Šiuo metu laivynas turi 10 nešėjų, kai į užtarnautą poilsį buvo patrauktas „USS Enterprise“ dar 2012 metais. Tai yra vienu mažiau, nei įpareigojo Kongresas 2011 metais. Būtent dėl to „USS Gerald Ford“ buvo bandyta užbaigti kuo greičiau, o kitas „Ford“ klasės lėktuvnešis, „USS John F. Kennedy“ yra planuojamas užbaigti 2020 metais. Šiuo metu jis baigtas apie 50%.

Permaininga praeitis

Pirmieji trys „Ford“ klasės lėktuvnešiai, užsakyti JAV laivyno, kurių bendra suma siekia 42 milijardus JAV dolerių, nepraėjo be problemų. Štai nors „USS Gerald Ford“ pasižymi inovacijomis lėktuvnešių operaciniame darbe, tačiau jas pilnai išbandant reikėjo laiko.

Pirmieji bandymai, jau minėtos naujojo elektromagnetinio katapulto pasibaigė katastrofa 2015 metais – sistema tiesiog neveikė. Tai leido įstatymų leidėjams kritikuoti bendrą programą ir kaltinti naujos kartos lėktuvnešius, ypač dėl vėlavimo bei vis didėjančio bendrojo biudžeto.

2016 metais buvo rašoma, kad brangiausias istorijoje karinis laivas net nesugeba tinkamai nei paleisti, nei priimti naikintuvų, prie problemų buvo minėtos ir bendros oro kelio kontrolės problemos ir net nepilnai veikiantys gynybos mechanizmai. Tuo metu, „USS Gerald Ford“ jau vėlavo dvejus metus. Tai be atvagos kritikavo Johnas McCainas, Senato Ginkluotųjų pajėgų Komiteto pirmininkas.

Prezidentas Donaldas Trumpas, kaip bebūtų, šių metų pradžioje patvirtino savo įsipareigojimą padidinti lėktuvnešių kiekį nuo 11 iki 12, tačiau viename iš interviu žurnalui „Time“, kiek vėliau sukritikavo taip stipriai apkalbamą elektromagnetinio katapulto mechanizmą.

„Tai net man skamba blogai. Skaitmeninis. Jie turi skaitmeninį. Kas yra skaitmeninis? Tai yra labai komplikuota, tu turi būti Albertas Einšteinas, kad kažką suprastum. Ir jie dabar nori pirkti daugiau tokių lėktuvnešių. Tad tariau, „Kokias sistemas jūs naudosite?“. Jie atsakė, kad liks prie skaitmeninių. Aš pasakiau ne, jūs jų nenaudosite. Jūs naudosite įprastas prakeiktas garų sistemas, nes naujosios skaitmeninės kainuoja šimtus milijonų JAV dolerių ir neveikia.“

Nepaisant net keleto nukėlimų statant ir bandant pirmąjį „Ford“ klasės lėktuvnešį, JAV laivynas nurodė, jog trys statomi tokie lavai sumažins kaštus apie 4 milijardais JAV dolerių per tokį lėktuvnešį.

Pirmasis toks

Nežvelgiant į sunkumus tobulinant ir bandant lėktuvnešį, kuris iš esmės yra naujos kartos, laivo vadai dar prieš pradedant lėktuvnešio tikrąjį darbą gyrė visos „USS Gerald Ford“ įgulos meistriškumą dirbant su sudėtingomis, naujomis sistemomis.

„Šie jūreiviai, esantys šiame laive, yra ekspertai šioje įrangoje. Jie yra tie žmonės, kurie bando ir įvertina dalykus, kurie bus naudojami kituose „Ford“ klasės lėktuvnešiuose“, – sakė įgulos kapitono viršininkė Laura Nunley, aukščiausio rango laivo jūreivė. „Tai mums visiems atneša dalelę nuosavybės prasmės etiketę ir aš labai didžiuojasi visa įgula.“

Daugelis įgulos narių prie lėktuvnešio dirbo jau nuo pačių pirmųjų jo plėtojimo akimirkų. Ir nors daugelis iš jų neturi tiek daug patirties laivyboje ir jūrų vandenyse, tačiau įneša naujo gaivos į bendrą įgulos darbą savo žiniomis apie naujausias technologijas, kas bus naudojama ir ateityje.

Nežvelgiant į tai, kad taip vadinama lėktuvnešio „įšventinimo“ ceremonija yra kertinis akmuo jo kūrimo darbuose, tačiau daugelis įgulos narių pabrėžė, kad dar reikės nuveikti gana nemažai darbo, kol lėktuvnešis galėsi veikti pilnu pajėgumu ir taip, kaip buvo suprojektuotas.

„USS Gerald Ford“ judėjimas ir bazinės sistemos jau buvo išbandytos jūroje prieš keletą mėnesių, tačiau didžiausia problema vis dar išlieka ypač pažangi elektromagnetinė katapulto sistema ir jos galimybė paleisti naikintuvą į viršų. Šią, kaip minėjome, kritikavo ir JAV prezidentas Donaldas Trumpas.

„Didžiausias uždavinys yra išbandyti visas sistemas. Teoriškai jos yra neįtikėtinos, tačiau jas reikia išbandyti ir įsitikinti, jog jos veikai taip, kaip buvo suplanuota, kas reiškia, jog mes galime lėktuvnešį pastatyti į nepatogią padėtį ir kovoti kovoje“, – sakė lėktuvnešio vyresnysis padėjėjas, kapitonas Brentas Gautas.

Po „įšventinimo“ procedūros liepos 22 dieną, rytoj, „USS Gerald Ford“ dar keletą mėnesių bus testuojamas ir bandomas, prireiks integruoti ir 75 lėktuvų pločio orinį sparną. Tikėtina, kad plačiuosiuose vandenyse šis laivas pradės plaukioti maždaug 2020 metais.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: alfa.lt
(29)
(4)
(25)

Komentarai (1)

Susijusios žymos: