Stovėti automobilių kamščiuose „užknisa“, bet netrukus už tai dar gali tekti ir susimokėti: idėja papiktins daugelį, bet gal tai idealus sprendimas? (Video) ()
Dabartinė transporto sistema, kai net ir nedideliuose miestuose tenka stovėti automobilių kamščiuose yra itin žalingas dalykas. Tai tampa tikru išbandymu transporto priemonių vairuotojams, keleiviams ir visam miestui.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Stovėjimas automobilių kamštyje ne tik didina aplinkos taršą, bet ir neigiamai veikia ekonomikos augimą. O kuo didesnis miestas, tuo neigiamos pasėkmės ir automobilių kamščiai yra didesni.
Tačiau Niujorkas, vienas iš labiausiai perpildytų ir nuo transporto kamščių kenčiančių mūsų planetos miestų, gali būti, kad rado sprendimą. Jei tik viskas bus padaryta teisingai, tai gali tapti būtent ta reikalinga išeitimi.
Idėja yra gana paprasta – grūsčių arba transporto perpildymo mokestis. Norėsite važiuoti automobiliais perpildyta miesto dalimi, reikės už tai susimokėti.
Taip, daugeliui tai gali nepatikti, tačiau tai abipusė nauda. Mažiau važinėjantys vairuotojai arba galintys pasirinkti kelis važiavimo maršrutus nevažiuotų apmokestinta miesto dalimi ir taip būtų ne tik sumažinamas spaudimas itin intensyviuose miesto transporto mazguose, bet ir sumažėtų miestų oro tarša.
Tie vairuotojai, kurie susimokėtų už galimybę važiuoti ten kur jie nori (arba kur jiems reikia ir nėra kito pasirinkimo, nebent tik persėsti į viešąjį transportą ar važiuoti dviračiu aut. past.) galėtų važiuoti, o jų pinigai būtų panaudoti naujiems miesto transporto sistemos projektams, kurie mažintų eismo perprovas. Pavyzdžiui, Niujorke tai reikštų lėšų panaudojimą miesto metro ir autobusų sistemos tobulinimui, o tai reikalauja itin didelių investicijų.
Pasaulyje yra keletas miestų, kuriuose jau taikomos transporto perpildymo mokesčio sistemos. Tačiau tai dar nepasiekė JAV, iš dalies dėl to, kad toks dalykas eiliniam gyventojui ne itin patinka.
„Transporto planuotojai beveik visuotinai pripažįsta, kad transporto perpildymo mokestis yra geriausias būdas ir galbūt vienintelis būdas, kuris žymiai sumažintų miestuose esančias eismo spūstis“, - žurnale „Access Magazine“ rašė UCLA miestų planuotojų komanda. „Tačiau politiniu požiūriu toks mokestis visada buvo itin pavojingas. Dauguma vairuotojų nenori mokėti už šiuo metu laisvus kelius, o dauguma išrinktų politikų nenori įvesti tokio mokesčio, nes žino, jog vairuotojai yra ir jų rinkėjai.“
Niujorko idėja įvesti transporto perpildymo mokestį nėra nauja. Ji šiame megamolyje sklando jau nuo 2007 metų, kai tuometinis miesto meras Michael‘is Bloomberg‘as apie tokį mokestį prakalbo garsiai. Tačiau jo pasiūlymas niekaip nebuvo patvirtintas valstijos politikų. Praėjusią vasarą Niujorko gubernatorius Andrew‘as Coumo‘sas persvarstė šio mokesčio koncepciją, sakydamas „The New York Times“, kad tai buvo „idėja, kuriai atėjo metas tapti realybe.“
2017 metų spalio mėn. Andrew‘as Coumo‘sas surinko valstijos darbo grupę, pavadinta „Fix NYC“, tam, kad ji parengtų pasiūlymą, koks transporto perpildymo mokesčio modelis Niujorke būtų geriausias.
„Fix NYC“ pasiūlė apmokestinti automobilius, kurie norės įvažiuoti į Manhataną. Mokestis priklausys nuo transporto priemonės dydžio ir naudojimo pobūdžio: 11,52 JAV dolerių už lengvąjį automobilį, 25,34 JAV dolerių už sunkvežimį ir nuo 2 iki 5 JAV dolerių už važiavimą taksi automobiliu ar išnuomotu automobiliu.
Pagal „Fix NYC“ pasiūlymą, Niujorko miestas gali jau per metus pradėti taikyti šį mokestį taksi ir išnuomotoms transporto priemonėms, o iki 2020 metų jį įvesti ir sunkvežimiams bei automobiliams.
„Fix NYC“ pasiūlymas buvo pateiktas valstijos įstatymų leidėjams sausio mėn. Pastarieji šiuo metu darbuojasi prie naujojo valstijos biudžeto ir šis mokestis gali atsirasti naujojo biudžeto projekte.
Jei tai įvyks ir transporto perpildymo mokestis Niujorke taps realybe, tokiu pavyzdžiu gali pasekti ir kiti JAV miestai. Portlandas, Oregonas bei Los Andželas taip pat galvoja apie tokį mokestį.
Atrodo, kad didžiausia kliūtimi bus pačios sistemos įdiegimas. Bent jau pasižiūrėjus į Stokholmo atvejį. „Kuo esate arčiau įgyvendinimo, tuo daugiau trūkumų pasimato“, - „StreetBlog NYC“ sakė „Stockhold Transportation“ direktorius Jonas‘as Eliasson‘as. „Jei išgyvensite politinio pritarimo neužtikrintumą, o žmonės pamatys šios sistemos naudą bei supras, kad prisitaikymas prie šios sistemos nėra jau taip blogai, o netgi duoda ir naudos – tada požiūris į transporto perpildymo mokesčio sistemą bus teigiamas ir jį pavyks įgyvendinti.“ Paklaustas Jonas‘as Eliasson‘as ką patartų Niujorkui atsakė trumpai ir nedviprasmiškai: „tiesiog padarykite tai.“