Ir vikšrai, ir ratai turi savų privalumų, bet juos galima suderinti - sukurti ypatingi elektriniai ratai, per porą sekundžių virstantys vikšrais (Video)  (2)

DARPA, JAV gynybos departamento technologijų skyrius, nuolat kuria pažangias ateities karybos technologijas, tačiau kai kurie išradimai stebina labiau nei kiti. Pavyzdžiui, neseniai buvo pademonstruoti ratai galintys per dvi sekundes virsti vikšrais, o tada - vėl ratais. Tačiau kam reikalingas toks išradimas? Kokiais privalumais ir trūkumais ratai bei vikšrai pasižymi?


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Karinės mašinos privalo būti itin tvirtos, galingos bei mobilios. Per pastaruosius kelis dešimtmečius buvo pasiekta neįtikėtina pažanga ginkluotėje, o šarvų technologijos apskritai vystėsi neįtikėtinais tempais. Tačiau mobilumas tarsi liko paraštėse. Nors nauji kariniai visureigiai pasižymi geresniu pravažumu nei senieji, jokie žymūs šuoliai šioje srityje pasiekti nebuvo. Dažnai sakoma, kad taip yra dėl to, kad vis dar tenka rinktis tarp ratuotos ir vikšrinės technikos.

Ratai, savaime suprantama, turi savų privalumų. Jie leidžia greitai keisti judėjimo kryptį, sugeria nemažai kelio nelygumų, leidžia pasiekti didelį greitį. Tačiau vikšrai pasižymi geresniu sukibimu ir svorio pasiskirstymu - jie tiesiog turi didesnį kontakto su žeme plotą. Idealiu atveju ta pati karinė mašina galėtų važiuoti vikšrais bekele ir ratais tuomet, kai paviršius yra lygesnis bei tvirtesnis. Tačiau kaip tai pasiekti?

DARPA sukurta RWT technologija („Reconfigurable Wheel Track“) leidžia „Humvee“ visureigiui tiesiog kelyje prisitaikyti prie važiavimo sąlygų. Ypatingi ratai per porą sekundžių virsta trikampio formos vikšrais, taip padidinami kontakto su žeme plotą ir pagerindami pravažumo savybes. Tai praverstų jei staiga tektų sukti nuo asfaltuoto kelio į smėlėtą bekelę - visureigiui net nereikėtų sustoti. Lygiai taip pat sugrįžus prie lygaus ir kieto kelio paviršiaus visureigis galėtų greitai prisitaikyti paversdamas savo vikšrus ratais ir taip sumažindamas trintį bei pagerindamas manevringumą.

RWT technologijos centre - robotizuotas ratlankis ir speciali beorė padanga. Ratlankis, kurį sukūrė Karnegio Melono universiteto inžinieriai, veikia dviem režimais. Kai „Humvee“ reikia ratų, visas robotizuotas ratlankis sukasi kartu su padanga. O kai pasirenkama vikšrinė važiuoklė, ratlankiai virsta trikampio formos įtaisais, kurie automobilio atžvilgiu nesisuka. Vietoj to aplink juos sukasi tik beorės padangos vikšras.

RWT technologija neabejotinai kariniams visureigiams suteiktų nemažai lankstumo - gebėjimas greitai prisitaikyti prie besikeičiančių sąlygų mūšyje yra labai svarbus. Tačiau kažin ar šią technologiją greitai išvysime pritaikytą praktiškai. RWT yra tiesiog per daug sudėtinga, tokiems ratams reikėtų ypatingos priežiūros, o gedimo kaina potencialiai būtų per didelė. Kita vertus, DARPA pademonstravo ir kitus išradimus, kurie ateities karinei technikai padėtų siekti aukštesnio mobilumo. Visa tai - vaizdo įraše (RWT demonstracija nuo 2:22):

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: Technologijos.lt
(21)
(4)
(17)

Komentarai (2)