Degalai iš teršalų? Mokslininkai išmoko paversti CO2 reaktyviniu kuru (1)
Anglies dvideginis (CO2) dažnai minimas kaip viena iš didžiausių transporto ir pramonės aplinkosaugos problemų. Tai - šiltnamio efektą sukeliančios dujos, stipriai prisidedančios prie klimato kaitos ir žmonių sveikatai nedarančios gero. O gal tai - kuras? Mokslininkai jau žino kaip paversti CO2 reaktyviniais degalais, kuriuos galėtų naudoti lėktuvai.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Iš tikrųjų anglies dvideginis nėra toks jau tolimas degalams, chemijoje vadinamiems angliavandeniliais. Ir kaip paversti vieną kitu mokslininkai žino jau seniai. Bet kaip paversti CO2 degalais, kokius iš tikrųjų būtų galima ekonomiškai ir ekologiškai gaminti, žmonės mokosi tik dabar.
Norint paversti CO2 angliavandeniliu reikia naudoti katalizatorių. Ankstesni metodai tam naudojo kobaltą, kuris yra retas ir brangus. Be to, tas procesas apimdavo keletą žingsnių, nebuvo labai švarus ar efektyvus. Tačiau dabar mokslininkai mano, kad CO2 degalais galėtų virsti vieno žingsnio proceso metu naudojant geležies katalizatorius.
Na, žinoma, tie milteliai savo sudėtyje turi ne tik geležies. Ten yra ir mangano, kalio, ir kitų elementų. Tačiau mokslininkai šį katalizatorių laiko geležies, nes būtent jos ten daugiausia. Ir nors šis procesas yra sąlyginai sudėtingas, apibūdinti jį galima trumpai.
Į specialią kamerą įleidžiamas anglies dvideginis ir vandenilis. Tuomet ten beriamas katalizatorius, kuris paskatina anglį iš CO2 pereiti prie vandenilio, taip formuojant angliavandenilius. Laisvi deguonies atomai irgi susiranda vandenilio, taip suformuodami vandenį. Paprasta? Na, ne visai.
Norint, kad ši reakcija vyktų patikimai, reikia įdėti šiek tiek pastangų ir energijos. Reakcijos kameros temperatūra turi pasiekti 300°C temperatūrą, o slėgis - maždaug 10 barų. Oksfordo universiteto mokslininkai per 20 valandų konvertavo 38 % kameroje buvusio anglies dvideginio. 48 % naujai susidariusių medžiagų buvo angliavandeniliai, kuriuos būtų galima naudoti kaip degalus. Likę produktai - etenas bei propilenas, kuriuos būtų galima naudoti plastikų gamybai, ir vanduo.
Ši technologija, žinoma, yra geros naujienos, nors jos tobulinimas dar gali padėti pagerinti efektyvumą. CO2 konvertavimas galėtų išspręsti ne vieną problemą. Šią technologiją būtų galima suporuoti su CO2 sugėrimo iš atmosferos technologijomis, taip išsprendžiant CO2 saugojimo (laidojimo) klausimą. Tuo tarpu aviacijai tai padėtų priartėti prie CO2 neutralumo.
Šiuo metu aviacija yra atsakinga už maždaug 12 % transporto išskiriamo CO2. Baterijos lėktuvams yra per didelės ir per sunkios, vandenilio technologijos juda per lėtai, o ir dabar gaminami lėktuvai dar turės skraidyti mažiausiai porą dešimtmečių. Degalų gamyba iš CO2 paverstų dabartinius lėktuvus ekologiškesniais.