Kodėl nuskendo JAV povandeninis laivas „USS Thresher“? Nauji išslaptinti dokumentai atskleidžia tiesą (Video)  ()

JAV povandeninis laivas „USS Thresher“ paslaptingai nuskendo 1963 m. ir žuvo visi laive buvę žmonės. Dabar mes pagaliau žinome, kodėl.


Visi šio ciklo įrašai

  • 2021-11-22 Kodėl nuskendo JAV povandeninis laivas „USS Thresher“? Nauji išslaptinti dokumentai atskleidžia tiesą (Video)  ()

Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Neseniai išslaptinti failai, susiję su tragišku 1963 m. nuskendusiu branduoliniu atakos povandeniniu laivu „USS Thresher“, patvirtina, kad JAV karinis jūrų laivynas nenuslėpė paslaptingos avarijos – ir, tiesą sakant, nebuvo nė vieno įvykio ar klaidos, dėl kurios povandeninis laivas nuskendo.

Praėjusiais metais į pensiją išėjęs karinio jūrų laivyno povandeninio laivo vadas laimėjo ieškinį, priversdamas tarnybą paskelbti savo ataskaitą apie tai, kas atsitiko 1963 m. balandį nuskendusiam laivui „Thresher“, nusinešusiam visos 129 žmonių įgulos gyvybes. Nuo to laiko karinis jūrų laivynas išleido keletą dokumentų rinkinių, kurie atskleidė tikrąją tiesą.

„USS Thresher“ buvo pirmasis savo klasėje branduolinis atakos povandeninis laivas. „Thresher“ klasė buvo tik antroji, kurioje buvo naudojamas naujas ašaros formos korpusas, skirtas maksimaliam greičiui po vandeniu. Skirtingai nei įprastiniai povandeniniai laivai, branduoliniai povandeniniai laivai po vandeniu galėjo išbūti neribotą laiką ir jiems nereikėjo veiksmingos korpuso formos, kad galėtų plaukti paviršiumi.

„Thresher“ taip pat buvo pirmieji, kurie panaudojo naujesnį, stipresnį HY-80 plieno lydinį. Povandeniniai laivai buvo 85 metrų ilgio, svėrė 4369 tonas ir galėjo panirę plaukti didesniu nei 61 km/h greičiu.

„USS Thresher“ nuskendo, kai bandė panerti į 400 metrų gylį.  Tai įvyko per mokymus prie Menkių kyšulio pusiasalio šalia Masačusetso krantų.

Likus 5 min. iki tos akimirkos, kai buvo prarastas ryšys su įgula, kitas povandeninis laivas „Skylark“ pradėjo gauti iškraipytus pranešimus apie „USS Thresher“ technines problemas. „Skylark“ tol gavo iškraipytas žinutes, kol jų sonaras aptiko nuskendusį „USS Thresher“.

Per JAV karinio jūrų laivyno tyrimą buvo nustatyta, kad nelaimė įvyko dėl sugedusių vamzdyno sistemų. Spėjama, kad po avarijos į povandeninio laivo vidų pradėjo purkšti vanduo iš branduolinio reaktoriaus. Įgula nesugebėjo greitai pašalinti gedimo, todėl buvo sugadintos svarbios valdymo sistemos ir laivas pradėjo grimzti. 

 

Mechaninis gedimas baigėsi tuo, kad laivas greitai paskendo ir sprogo. Jo nuolaužos buvo rastos daugiau kaip 2500 metrų gylyje.

Po „USS Thresher“ katastrofos JAV karinis jūrų laivynas pradėjo „SubSafe“ programą, kurios tikslas – iki menkiausių smulkmenų ištirti nelaimę ir pasiekti reikiamų pokyčių, kad tokios katastrofos nepasikartotų.

Karinio jūrų laivyno tyrimas dėl nuskendimo buvo įslaptintas dešimtmečius, kol Jamesas Bryantas, išėjęs į pensiją JAV povandeninių laivų vadas, vadovavęs trims „Thresher“ klasės povandeniniams laivams, 2019 m. padavė tarnybą į teismą, kad būtų paskelbtos bylos. 2020 m. teisėjas sutiko su Bryantu ir nurodė išslaptinti 3600 bylos puslapių. JAV karinio jūrų laivyno instituto naujienų tarnyba įkėlė daugybę failų į internetą, kad juos būtų galima peržiūrėti viešai.

Nors karinio jūrų laivyno tyrimas dėl nuskendusio laivo kaltino sugedusią vamzdyno sistemą, Bryantas ir kiti karinio jūrų laivyno ekspertai mano, kad išslaptinti failai rodo, jog keli veiksniai lėmė mirtiną avariją.

 

Ekspertų grupės teigimu, karinis jūrų laivynas skubėjo įtraukti „Thresher“ į laivyną, kad atremtų naujos klasės sovietų branduolinius povandeninius laivus. Išplėtus povandeninių laivų parką, atsirado poreikis daugiau apmokytų įgulų, o kai kurie teigia, kad įgulos išvyko į jūrą nepakankamai apmokytos. Pačios įgulos pernelyg pasitikėjo sistemomis, manydamos, kad branduoliniai povandeniniai laivai negali prarasti galios.

Karinis jūrų laivynas oficialiai pranešė, kad laive trūko netinkamai suvirintas vamzdynas, dėl kurio nutekėjo jūros vanduo, dėl kurio galiausiai buvo paveikta laivo elektros sistema. Įgula negalėjo pasiekti įrangos, kad galėtų laiku sustabdyti potvynį, o balastiniai tankai neveikė tinkamai. Karinio jūrų laivyno istorikas Normalas Fridmanas mano, kad netinkamas mokymas padidino šias problemas, nes įgula negalėjo pakankamai greitai reaguoti, kad išgelbėtų laivą.

 

Praradus „Thresher“, taip pat „USS Scorpion“ 1968 m., karinio jūrų laivyno branduoliniuose povandeniniuose laivuose buvo pakeista mokymo ir inžinerinė praktika. Karinis jūrų laivynas taip pat sukūrė specializuotą agentūrą SUBSAFE, kuri prižiūrėtų povandeninių laivų projektavimą ir statybą, siekiant užtikrinti, kad povandeniniai laivai galėtų išplaukti į paviršių net ir pačiomis sunkiausiomis aplinkybėmis. SUBSAFE dėka karinis jūrų laivynas neprarado povandeninio laivo jau 52 metus.

Bryantas sako, kad dokumentų išslaptinimas yra naudingas kariniam jūrų laivynui. Dešimtmečius kritikai kaltino, kad „Thresher“ tyrimo bylų laikymas paslaptyje buvo nelaimės slėpimo dalis. Bylų turinys aiškiai rodo, kad tikrojo slėpimo nebuvo, o karinis jūrų laivynas tik laikė juos paslaptyje, kad nebūtų atskleista JAV branduolinių povandeninių laivų eksploatacinė informacija ir tai nebūtų naudinga priešams.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: MTPC
MTPC
(15)
(0)
(15)

Komentarai ()