Bauginama aviacijos revoliucija – kodėl lėktuvuose netrukus gali likti tik vienas pilotas: aviakompanijos link to jau eina (Foto, Video) ()
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Tačiau grupė, kuri kels stipriausią pasipriešinimą naujovei, greičiausiai bus patys pilotai.
„Taip yra todėl, kad pasisakome už savo darbo vietų išsaugojimą, taip pat todėl, kad gana gerai suprantame, kaip veikia komerciniai lėktuvai“, – sako Smithas.
Tarptautinė oro linijų pilotų asociacija (ALPA), didžiausia oro linijų pilotų sąjunga pasaulyje, 2019 metais paskelbė dokumentą apie vieno piloto skrydžių keliamus pavojus. Ji pavadino idėją „per ankstyva“ ir pagrįsta „daug brangių ir nepatvirtintų technologijų“, ir nurodė, kad „svarbiausia transporto kategorijos orlaivių saugos priemonė dabar ir artimiausioje ateityje yra du patyrę, apmokyti ir pailsėję profesionalūs pilotai lektuvo kabinoje“.
Dokumente taip pat teigiama, kad jokia autonominė sistema negali kompensuoti nedarbingo piloto ir kad yra daug pavyzdžių, kai kilus ekstremalioms situacijoms kabinoje prireikė dviejų pilotų – kitu atveju be jų kai kurios situacijos būtų pasibaigusios katastrofa.
Vienas iš tokių incidentų, dažnai minimas kaip puikus bendradarbiavimo pilotų kabinoje pavyzdys, yra kapitono Chesley „Sully" Sullenberger ir antrojo piloto Jeffo Skileso 2009 m. Hudsono upėje be aukų nutupdytas apgadintas „US Airways Flight 1549“.
Ar išdrįstumėte skristi?
Galbūt didžiausia kliūtis kelyje į vieną pilotą bus idėjos perdavimas keleiviams. 2019 m. JK Koventrio universiteto žmogiškųjų veiksnių profesorius Donas Harrisas surengė tikslinės grupės apklausą apie galimybę skristi lėktuvu tik su vienu pilotu.
Tik apie 50% dalyvių teigė, kad norėtų skristi tokiu skrydžiu, ir bendras sutarimas buvo, kad piloto pašalinimas yra „pavojingas, kol neįrodyta, kad tai saugu“. Trys veiksniai, kurie labiausiai nusvėrė dalyvių sprendimo procesą: piloto būsena, pasitikėjimas technologijomis ir bilietų kainos bei oro linijų reputacijos derinys, signalizuojantis, kad gerokai sumažinta bilieto kaina padėtų parduoti idėją.
Tyrime Harrisas daro išvadą, kad iki vienos įgulos keleivinio lėktuvo dar tikriausiai liko 20 metų, tačiau teisės aktų pokyčiai galėtų tai padaryti greičiau, nors ir tik krovininiams orlaiviams.
Tačiau vieno piloto pašalinimas iš kabinos padės sukurti technologijas, reikalingas kitam ir paskutiniam žingsniui: visiškai pašalinus žmones pilotus ir skristi lėktuvais nuotoliniu būdu arba autonomiškai. Tačiau tai skamba kaip dar sudėtingesnė užduotis.