Nustatytas dovanų poveikis žmogui: materialios dovanos atneša didesnę laimę (1)
Neseniai atliktas psichologinis tyrimas parodė, kad materialios dovanos suteikia daugiau laimės ilgesniu laiko periodu nei kito tipo dovanos, rašo „Science Daily“.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Prieš Kalėdas visi suka galvas, kaip padovanoti tobulą dovaną artimam žmogui – vieni renkasi pirkti materialias dovanas, kaip megztinis ar telefonas, o kiti yra linkę dovanoti išgyvenimus, pavyzdžiui, kelionę į vandens pramogų parką ar teatrą. Visgi panašu, kad materialių dovanų pasirinkimas yra teisingesnis, jei norite suteikti daugiau džiaugsmo artimiesiems. Moksliniame žurnale „Social Psychology and Personality Science“ publikuotame tyrime daromos išvados, kad materialios dovanos dažniau ir daugiau suteikia džiaugsmo, tuo tarpu, dovanojami potyriai sukelia intensyvesnį džiaugsmą konkrečiomis progomis.
Ankstesnės šios srities studijos fokusuodavosi ties tuo, kokius atsiminimus apie skirtingus dovanų tipus žmonės išlaikydavo. Tačiau Britų Kolumbijos universiteto mokslininkai Aaronas Weidmanas ir Elizabeth Dunn norėjo į šį klausimą pažvelgti kitaip ir ištirti, kaip žmonės jautėsi dovanos gavimo momentu ir pirmosiomis savaitėmis po to, kai gavo materialią dovaną.
Dvi savaites trukusio tyrimo metu penkis kartus per dieną dalyvių buvo klausiama apie jų patiriamas emocijas – vieni buvo gavę materialią dovaną, o kiti – potyrius suteikiančią dovaną. Materialios dovanos buvo tiesiog daiktai, kaip pavyzdžiui, nešiojami garsiakalbiai ar kavos aparatai, tuo tarpų potyrius suteikiančios dovanos buvo kelionė slidinėti savaitgalį ar apsilankymas SPA centre.
Psichologai fiksavo tyrimo dalyvių emocijas ir mintis kelias savaites po dovanos pirkimo ir susumavę rezultatus pastebėjo tam tikrą dėsningumą, kad dovanos suteikia laimės jausmą su dviem skirtingais prieskoniais. Materialios dovanos džiaugsmą spinduliuoja pasikartojančiomis dozėmis kelias savaites po jų gavimo.
Tuo tarpu dovanoti potyriai, nors ir suteikia intensyvesnes džiaugsmo ir laimės emocijas tuo momentu, vėliau praranda dalį teikiamo džiaugsmo. Visgi, kai eksperimento dalyviai buvo paklausti apie dovanas, praėjus šešioms savaitėms po Kalėdų, dauguma jų jautė didesnį pasitenkinimą būtent dovanotais potyriais, o ne materialiomis dovanomis.
Pasak A.Weidmano, žmogus perkantis dovaną ir negalintis apsispręsti tarp bilietų į koncertą ir naujos sofos svetainėje, turėtų suprasti, pirma dovana taps stipriu įspūdžiu ir vėliau teigiamu atsiminimu, o antra teiks ne tokį intensyvų pasitenkinimą, bet daug ilgesniu periodu.
Tad viskas priklauso nuo to, ką norisi dovanoti – stiprią emociją ir atsiminimą, ar silpnesnę emociją ir daiktą, kuris savo egzistavimu palaikys šią emociją ilgesnį laiką. Tad kas yra svarbiau – daiktai ar atsiminimai – tenka spręsti kiekvienam individualiai, nes šioje vietoje negali padėti net geriausi universitetų mokslininkai.