Norit išskirtinės vasaros? Išbandykite elektrinius dviračius! (Video)  (12)

Šiltėjant orams norisi ne tik savaitgalinių išvykų į gamtą, bet ir kitokių kasdieninių kelionių – įprastinės kelionės automobiliu ar viešuoju transportu ne tik įgrysta, bet ir neleidžia pasidžiaugti atgyjančia gamta. Ir sprendimais tokiais atvejais bene vienintelis – persėsti ant dviračio. O norint kažko patogesnio, modernesnio ir jei leidžia finansinės galimybės, galima persėsti ne ant paprasto dviračio, o ant elektrinio.


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Apie dviračių naudą sveikatai ir bendrai psichologinei savijautai prirašyta aibė straipsnių, tad ir kartotis neverta. Tačiau dviratininkų Lietuvoje taip sparčiai nedaugėja, kaip kad pavyzdžiui, Olandijoje. Ir tam yra logiškos priežastys – jau nekalbant apie nepritaikytą infrastruktūra, pats dviratis kaip toks nėra labai patogi transporto priemonė – jei vietovė kalvota, tenka gerokai paplušėti minant į įkalnes, o keliaujant tolesniais atstumais malonus užsiėmimas gali virsti erzinančiu darbu.

Kur netinka paprastas dviratis, ten tinka elektrinis!

Štai todėl laikoma, jog dviratis geras sprendimas, kai iki reikiamo tikslo yra ne daugiau kaip 5 kilometrai – eiti jau pabosta, važiuoti su automobiliu tiesiog neapsimoka, o viešuoju transportu gaunasi ilgiau nei su dviračiu. O ką daryti, jei atstumas didesnis ar norima pakeliauti po atviru dangumi, bet nenuvargti kaip po sunkaus darbo prie statybų?

Tokiu atveju išeitis irgi yra – sparčiai visame pasaulyje populiarėjantys modernūs elektriniai dviračiai. Elektrinių dviračių rinka šiuo metu auga sparčiausiai ir net neabejojama, kad netrukus kas šeštas dviratis gatvėse bus elektrinis, o augimo tendencija išliks ir ateityje. 

Nesunku suprasti, jog tokios prognozės turi labai rimtą pagrindą – oficialiais Europos Komisijos duomenimis, iki 2020 metų transporto srautas padvigubės. O didieji pasaulio miestai jau dabar perpildyti automobiliais, iš kurių bent 40% važiuoja ne toliau kaip keturi kilometrus per dieną. Tik pajudėję iš kiemų jie didina transporto kamščius, tad didžiųjų miestų išeitis viena – perkelti keleivius į viešąjį transportą arba ant dviračių. Pastarasis variantas šiltuoju metu laiku daug patogesnis, ypač naudojant elektrinius dviračius, su kuriais važiuoti ir malonu, ir sveika. 

Jau nekalbant apie tai, kad kelionės elektriniu dviračiu yra nepalyginamai pigesnės, nei įprastinėmis transporto priemonėmis:

Skirtingai nei paprastais dviračiais, elektriniais dviračiais gali važinėti ir asmenys, turintys kraujo apytakos sistemos sutrikimus bei kitus negalavimus ir netgi žmonės, kuriems nėra leistinas fizinis organizmo apkrovimas, pavyzdžiui žmonės su negalia ar ribotomis judėjimo galimybėmis.

Lietuvoje elektriniai dviračiai pagal populiarumą dar neįveikė tradicinių dviračių, tačiau kasmet jų pardavimai didėja. Mažiau naujovėms besidomintiems skaitytojams turbūt bus įdomu, kuo gi elektriniai dviračiai taip skiriasi nuo visiems puikiausiai pažįstamų įprastinių dviračių ir ko galima iš jų tikėtis.

Klasifikacija ir valdymo būdai

Standartiniai elektriniai dviračiai praktiškai niekuo nesiskiria nuo klasikinių mechaninių dviračių – turi sėdynę, minamus pedalus, klasikinį vairą, įprastinio dydžio ratus, tačiau papildomai yra aprūpinti elektriniu varikliu, ličio jonų akumuliatoriumi ir valdymo sistema. 

Visgi ne visi elektriniai dviračiai yra vienodi pagal galingumo klasę – plėsdami įvairovę gamintojai nuo tipinių elektrinių dviračių priėjo iki pat elektrinių motorolerių, tad atsirado ir tarpinė elektrinių dviračių klasė, primenanti mopedus. Tokia įvairovė paskatino sukurti specialią elektrinių dviračių klasifikaciją. 

Tipiniai elektriniai dviračiai priklauso vadinamajam „Pedelec“ tipui – nepriklausomai nuo važiavimo režimo, elektrinis variklis veikia tol, kol nepasiekiamas 25 km/h greitis, po to jis išsijungia. Teisiškai tokie elektriniai dviračiai atitinka paprastus dviračius, tad jiems galioja vienodi reikalavimai – nereikia civilinės atsakomybės draudimo, motorinių transporto priemonių teisių. 

Galingesnė klasė vadinama „E-bike“ vardu – šie dviračiai iš esmės priskiriami elektriniams mopedams, o jų maksimalus greitis ribojamas iki 40 km/h. Norint važinėti tokiais elektriniais dviračiais jau reikia mopedo vairuotojo teisių bei civilinės atsakomybės draudimo.

Taigi, klasikinė alternatyva įprastiniams dviračiams yra „Pedelec“ tipas. Nors šios klasės elektrinių dviračių pasirinkimo įvairovė gana didelė, tačiau turi daug bendrų bruožų – pasižymi intuityviai perprantamu valdymu, jais galima važiuoti tiek su įjungtu, tiek ir su išjungtu elektriniu varikliu. 

Modernūs elektriniai dviračiai suteikia galimybę įjungti arba išjungti elektrinį variklį. Specialiame valdymo pulte nustatomas vienas iš trijų tipinių važiavimo režimų:

  • 1. išjungus elektrinius variklius – važiuojama tik minant pedalus;
  • 2. įjungus pagalbinį elektrinių variklių režimą - jie padeda sukti ratus tik pradėjus minti pedalus
  • 3. įjungus automatinį elektrinių variklių režimą - jie nuolatos suka ratus net ir neminant pedalų.

Išjungus elektrinį variklį toks dviratis tampa įprastinio dviračio analogu, tik kad jo svoris yra kiek didesnis. Pasimėgauti įprastiniu pedalu mynimu tai netrukdo, tik važiuojant ilgesnį atstumą galima greičiau pavargti. Tačiau tokios galimybės daugiau nei pakanka savarankiškai parvažiuoti į namus jei netikėtai pakeliui išsikrovė akumuliatorius arba tiesiog įsinorėjus išbandyti asmenines jėgas. 

Labiausiai įdomus elektrinių dviračių režimas gaunamas įjungus pagalbinį elektrinių variklių režimą. Šiuo atveju elektros varikliai yra budėjimo režime – jie aktyvuojami tik tuomet, kai pradedami minti pedalai. Kuo pedalai greičiau minami, tuo greičiau sukasi elektros variklis. Pasiekiamas intuityvus dviračio valdymo būdas – judėjimo greitis valdomas pedalų minimo tempu ir tuo pačiu minant reikia gerokai mažesnių pastangų. Naujausi elektriniai dviračiai turi trijų lygių apkrovos reguliavimo sistemą – galima pasirinkti kiek stipriai norima padėti elektriniams varikliams ir tuo pačiu stiprinti kojų raumenis. 

Visiškai aptingus galima įjungti automatinį elektrinių variklių režimą, tuomet iš vis nebereikia judinti kojų – judėjimo greitis reguliuojamas atskira rankine svirtele ir važiuojama kaip klasikiniu nedidelės galios elektriniu motoroleriu. 

Kaip išsirinkti?

Išsirinkti kokybišką produktą – visada rimtas iššūkis. Norint nesuklysti, verta pasikonsultuoti su tos srities ekspertais – mums apie elektrinių dviračių subtilybes pasakojo oficialūs Lenkijos kompanijos „ECOBIKE“ atstovai Lietuvoje – specializuotos elektrinių dviračių parduotuvės elektriniaidviraciai.lt specialistai.

Pirmasis jų patarimas - susigundžius elektriniais dviračiais neverta įsigyti pirmą pasitaikiusį po ranka ir ypač už išskirtinai mažą kainą: kartais prekyboje pasitaiko neaiškios kilmės gaminių, kurių ilgaamžiškumo ir saugumo niekas negali garantuoti. Norint patikimo varianto, elektriniaidviraciai.lt specialistai siūlo įsigyti tokius modelius, kurie turi sertifikatus, liudijančius, jog jie atitinka Europos Sąjungos elektrinių dviračių normą EN15194.

Į ką dar svarbu atkreipti dėmesį? Elektriniaidviraciai.lt specialistų nuomone, toliau modelius galima atsirinkinėti pagal asmeniškai svarbius parametrus, nes radikalaus skirtumo tarp modelių iš esmės nėra – skiriasi išvaizda, tam tikros techninės charakteristikos, bet esmės tai nesudaro.

Jeigu svarbi elektrinio dviračio masė, vieni iš lengviausių sveria 19.5 kg, o sunkiausi pasiekia ir 34 kg.

Renkantis elektrinį dviratį, gali kilti klausimas, kodėl vieni turi elektrinį variklį priekiniame rate, kiti galiniame? Pavyzdžiui, elektrinio dviračio „MISTRAL“ variklis įtaisytas galiniame rate, o štai „EcoTrump“ variklį turi priekiniame rate.

Pasak elektriniaidviraciai.lt specialistų, iš esmės variklio vieta nesudaro jokio esminio skirtumo nei masėje, nei dviračio valdyme, nei jo kituose parametruose. Paprastai tai skonio reikalas, kokį modelį pasirinkti, nebent klientai turi slaptų netradicinių idėjų kaip gali geriau išnaudoti variklio vietą priekiniame arba galiniame rate. O ir patys varikliai dažniausiai yra to paties galingumo ir siekia 250 W.

Kiek galima nuvažiuoti su elektriniu dviračiu vienu baterijos įkrovimu? Klausimas nors ir labai aktualus, tačiau atsakyti sudėtinga. Yra labai daug įveiktą atstumą lemiančių priežasčių: elektrinio dviračio masė, akumuliatoriaus talpa, keleivio masė, kelio sudėtingumas, padangų būklė ir pan. Kadangi įvertinti visus parametrus iš esmės neįmanoma, gamintojai pateikia vidutinius rodiklius bendrai orientacijai ir jie paprastai sako, kad vienu pakrovimu galima nuvažiuoti 25-50 km atstumą. 

Po kelionės visiškai ištuštėję ličio jonų akumuliatoriai pilnai pakraunami per 3-8 valandas. Krovimo laikas priklauso nuo dviračio modelio – vieni energija „užpildomi“ per 3-4 valandas, kitiem reikia palaukti 5-8 valandas. 

Kaip ir įprastiniai dviračiai, elektriniai „broliukai“ turi kelias pavaras – jų kiekis gali būti įvairus, tad tai dar vienas iš galimų kriterijų bandant surasti tinkamą modelį. 

Paprastai visi naujausi elektriniai dviračiai papildomai turi LED apšvietimą, amortizatorius, modernias stabdžių sistemas. Pavyzdžiui, modeliai „EcoPrestige women“ bei „EcoPrestige men“ gali pasigirti net ir ABS stabdžių sistemomis.

Taupantiems finansus arba norintiems kažko iš tikro originalaus, elektrinį dviratį galima susikonstruoti ir savomis rankomis iš namie turimo paprasto dviračio. Šiek tiek reikės rankų darbo ir kantrybės, bet bent jau yra visos techninės galimybės – galima įsigyti visą reikiamą įrangos komplektą tiek montuojant elektros variklį užpakaliniame rate, tiek ir priekiniame

Pasak elektriniaidviraciai.lt specialistų, tokie darbai užtrunka apie valandą. 

Vis dar abejojantiems ar elektriniai dviračiai verti optimistinių prognozių ir savo kainos (tenka pripažinti, jog jų kaina tikrai didesnė nei įprastinių dviračių), elektriniaidviraciai.lt specialistai siūlo juos išbandyti ir garantuoja, jog nauji potyriai abejingų nepaliks – pasak jų, tai visai kiti įspūdžiai ir galimybės nei tradicinių dviračių atveju. Mums belieka patikėti jų žodžiais, o norintiems įsitikinti asmeniškai, rekomenduojame susitarti dėl nemokamo bandomojo važiavimo arba tiesiog tam tikram laikui išsinuomoti patikusį modelį. Visas šias paslaugas teikia elektriniaidviraciai.lt.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: MTPC
MTPC
(25)
(0)
(0)
MTPC parengtą informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško VšĮ „Mokslo ir technologijų populiarinimo centras“ sutikimo draudžiama.

Komentarai (12)

Susijusios žymos: