Elektrinių paspirtukų remontas: kaip tinkamai pasirūpinti šia transporto priemone? (Foto) ()
Nors gali pasirodyti, jog brangsta kone viskas, nuolat esame linkę ieškoti sprendimų, padedančių sutaupyti.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Ne išimtis ir elektrinių paspirtukų remontas bei jų priežiūra. Čia — itin lengva sutaupyti, jeigu esate pasiruošę iššūkiams.
Elektriniai paspirtukai miesto gatves yra „užkariavę“ jau kelerius metus, neretai keliautojai, ieškantys gamtai draugiškesnių transporto priemonių, iškeičia savo taršius automobilius į elektrinius paspirtukus. Pasak įvairių šaltinių, elektrinis paspirtukas padeda sutaupyti daugiau nei 400 eurų, išleidžiamus automobilio eksploatacijai ir degalams!
Tačiau kaip visos transporto priemonės, elektriniai paspirtukai taip pat genda. Nors dažnai gedimai būna nežymūs, kartais gali prireikti daugiau, nei noro gedimą pašalinti.
Todėl mūsų profesionalų komanda dalinasi dažniausiais elektrinių paspirtukų gedimais, jų šalinimo instrukcijomis ir kitais vertingais patarimais:
- Elektrinių paspirtukų kameros ir padangos — jų priežiūra ir gedimų šalinimas
- Elektrinių paspirtukų klaidų kodai ir jų šalinimas
- Elektrinis paspirtukas neįsijungia — kaip tai sutvarkyti?
- Sumažėjusi elektrinio paspirtuko akceleracija
- Elektrinių paspirtukų stabdžių priežiūra ir gedimų šalinimas
- Padidėjusi elektrinio paspirtuko vibracija ir išsibalansavimas
Elektrinių paspirtukų kameros ir padangos — jų priežiūra ir gedimų šalinimas
Jei jau kelis sezonus naudojate savo elektrinį paspirtuką, tikriausiai patyrėte nemalonią situaciją, kai dėl nelygaus kelio paviršiaus ar padangos nusidėvėjimo ji prakiūra. Nors matydami prakiurusią padangą galvojate, kad nepavyks išvengti profesionalių paslaugų, jei jūsų paspirtuko padangos aukštis didesnis nei du coliai, padangos keitimas yra pakankamai lengvas ir greitas. Visgi, jei jūsų paspirtuko padangos aukštis yra tik du coliai arba dar mažesnis, teks išties pavargti.
Bene dažniausias iššūkis, su kuriuo susiduriama, yra bandymas nuimti seną padangą. Kai viena pusė nuimama, bandant nuimti kitą, padanga vėl prisimontuoja ant ratlankio, o padangoje pilna gumos drožlių. Jei ir po ilgų pastangų pagaliau pavyksta pakeisti padangą, dėl netinkamų įrankių ratlankis gali būti subraižytas. Be to, dėl klaidų keičiant padangos kamerą, greičiausiai padangos kamera vėl prakiurs ir reikės ją pakeisti nauja.
Tad kodėl padanga prakiursta ir kaip išvengti klaidų ją keičiant?
Problemos priežastis yra susijusi su netinkamu padangos slėgiu, kuris turėtų būti 3,5 barai ar didesnis. Jei slėgis yra per mažas, padangos vidaus šoninė dalis ir gumos sluoksnis ima dėvėtis ir formuojasi gumos dulkės. Be to, nusidėvėjus iki padangos „kordo“, padangos kamera gali būti pažeista, dėl to ji ilgainiui prakiūra. Todėl net jei pakeičiate susidėvėjusią padangos kamerą, bet paliekate tą pačią padangą, kamera gali prakiurti dar greičiau nei tikėtasi.
Kaip to išvengti?
- Rekomenduojame reguliariai tikrinti padangų slėgį ir palaikyti jį ne mažesnį nei 3,5 barų.
- Jei padangos kamera yra prakiūrusi, keiskite ne tik ją, tačiau ir padangą.
- Naudokite pompas, kurios neturi oro nuotėkio. Dažnai elektrinio paspirtuko padangos tūris būna labai mažas, tad nuėmus pompą, dalis oro iš padangos gali netrukus išsileisti. Patariame naudoti pompą arba pompos priedą, apsaugantį nuo oro nuotėkio, pavyzdžiui, šį ventilio adapterį.
- Taip pat galite sutaupyti iki 100 eurų per metus pakeisdami orines padangas į pilnavidures. Pilnavidurės padangos yra ilgaamžės ir atlaiko įvairius aplinkos veiksnius bent 3-5 metus. Tačiau, keičiant orines padangas pilnavidurėmis, turėtumėte nusiteikti, jog riedėdami jausite didesnę vibraciją, kuri gali atlaisvinti įvairius elektrinio paspirtuko varžtus. Todėl, kad to išvengtumėte, siūlome juos sutepti patikimais varžtų klijais.
- Rinkitės 10 colių ar aukštesnes padangas — tai, bene geriausias sprendimas, norint išvengti dažno padangų keitimo ar dažnai keliaujant. Visiems elektrinių paspirtukų megėjams siūlome rinktis 10 colių padangas, nes:
- Aukštesnis padangos profilis užtikrina „minkštesnį“ važiavimą bei sumažina vibracijas.
- Padanga tampa atsparesnė smūgiams, sumažinamas jos jautrumas kelio dangai ir nelygumams.
- Padangos prakiūra kur kas rečiau, smarkiai sumažėja padangos vidaus šonų dėvėjimasis.
- Išvystomas didesnis greitis, lyginant su gamintojo padangomis.
- Lengvai montuojamos ir nuimamos.
- Galima naudoti tas pačias padangų kameras.
Visgi, 10 colių padangos turi ir trūkumų:
- 8,5 colių padangos yra kur kas pigesnės už 10 colių elektrinių paspirtukų padangas.
- Būtina pakelti galinį purvasaugį ir pailginti atraminę kojelę. Modifikavimas gali tapti tikru iššūkiu — priekinio rato gale yra galinio purvasaugio lemputės laido jungtis, kurią reikia priklijuoti prie paspirtuko rėmo ar prailginti jungties laidus ir montuoti kitoje vietoje.
- Montuojant galinę 10 colių padangą, tarp padangos ir rėmo lieka minimalus tarpas.
Visgi, jeigu esate nusiteikę keliauti elektriniu paspirtuku dažnai, 10 colių padangos yra viena iš būtiniausių modifikacijų, užtikrinančių puikią riedėjimo patirtį. Bene populiariausios ir patvariausios 10 colių padangos yra gamintojo Xuancheng.
Netinkamai prižiūrimos padangos bei neteisingai atliktas elektrinio paspirtuko remontas gali ne tik priversti apsilankyti pas paspirtukų profesionalus, tačiau ir gydytis nemalonias traumas. Neieškokite lengvų išeičių ir sekite visus būtinus padangos keitimo žingsnius, o jeigu nesate tikri ar padanga pakeista tinkamai, kreipkitės į šios srities ekspertus.
Elektrinių paspirtukų klaidų kodai ir jų šalinimas
Didelė dalis elektrinių paspirtukų yra aprūpinti klaidų aptikimo sistemomis ir jutikliais, kurie greitai identifikuoja įvairius gedimus. Šios funkcijos pirmtakai, Xiaomi ir Ninebot, kurie pristatė klaidų aptikimo sistemas tiesiog paspirtukų skydeliuose.
Klaidų aptikimo sistemos nuolat tobulinamos. Modernūs elektrinių paspirtukų skydeliai rodo ne tik greitį ir baterijos lygį, bet ir klaidos kodus. Pavyzdžiui, E11 ir E15 modelių savininkams, papildomai pranešama apie gedimą garsiniu signalu.
Panašią garso signalo sistemą turi ir Xiaomi M365 ir ESSENTIAL paspirtukų modeliai, neturintys prietaisų skydelio su papildoma informacija. Paprastai šie modeliai klaidų kodus nurodo ilgais ir trumpais garso signalais. Jei pirmasis garso signalas yra ilgas, jis nustato pirmąjį klaidos kodo skaičių, o po to seka trumpieji signalai, nurodantys sekantį klaidos kodo skaičių. Pavyzdžiui, vienas ilgas ir keturi trumpi signalai nurodo 14 klaidos kodą.
Elektrinis paspirtukas neįsijungia — kaip tai sutvarkyti?
Šiltajam sezonui kviečiant pasivažinėti, dažnas elektrinio paspirtuko savininkas susiduria su problema, jog po ilgo nenaudojimo paspirtukas nebeįsijungia.
Bene dažniausiai elektrinių paspirtukų baterijos gaminamos iš 18650 tipo lithium-ion celių. Pavyzdžiui, elektrinio paspirtuko Xiaomi M365 ar 1S baterijos yra sudarytos iš 30 18650 lithium-ion celių. Kiekviena jų gali būti pakrauta iki 4.2V, o saugus minimalus išsikrovimo lygis yra iki 2-3V.
Jei paspirtuko baterija pasiekia minimalią išsikrovimo voltažo ribą, baterijos valdiklis, dar kitaip vadinamas BMS, išsijungia. Išsijungus baterijos valdikliui, nebeįmanoma įjungti ir pačio elektrinio paspirtuko.
Nors neretam elektrinio paspirtuko savininkui gali pasirodyti, jog atėjo laikas kreiptis profesionalų pagalbos, šį gedimą galima sutvarkyti namų sąlygomis.
Baterijos BMS valdiklyje rasite perkrovimo mygtuką, pavyzdžiui:
Xiaomi baterijos:
Ninebot MAX G30:
Ninebot ES:
Svarbu atkreipti dėmesį išmontuojant elektrinio paspirtuko bateriją ir ją išardyti taip, kad perkrovimo mygtukas būtų pasiekiamas ir neapgadintas. Bateriją patogiu būdu prijunkite krautis (tiesiogiai, ne per valdymo plokšte) ir laikykite BMS valdiklio perkrovimo mygtuką tol, kol valdiklyje užsidegs raudona indikacinė lemputė. Elektrinio paspirtuko bateriją pakraukite bent 30 min, o pasikrovus ir ją sumontavus, baterija turėtų įsijungti be jokių trikdžių.
Jei su šia problema susiduriate dažnai ir baterijos perkrovimas nepadėjo, pagalbos kreipkitės į profesionalus, kurie pasirūpins gedimų diagnostika ir elektrinio paspirtuko remontu.
Sumažėjusi elektrinio paspirtuko akceleracija
Jei Jūsų elektrinis paspirtukas prarado galią, nenusiminkite — dar ne viskas prarasta! Štai keletas priežasčių, dėl kurių galėjo sumažėti paspirtuko akceleracija:
- Šaltis ir žema temperatūra. Baterijos celėje įvyksta elektrocheminė reakcija, kuomet atiduodama energija. Nukritus temperatūrai, ši reakcija gali sulėtėti iki 60%.
- Nusidėvėjusios baterijų celės. Baterijos celės, kaip ir kitos elektrinio paspirtuko dalys, gali susidėvėti. Net vienos ar dviejų celių susidėvėjimas gali stipriai sumažinti paspirtuko nuvažiuojamą atstumą ar akceleraciją. Nors yra galimybė remontuoti elektrinius paspirtukus ir atlikti užsandarintų baterijų demontavimą, tai gana sudėtingas procesas.
- Baterijos valdymo plokštės (BMS) gedimas. Įvykus baterijos valdymo plokštės gedimui, paprastai paspirtukas visiškai neįsijungia, stipriai sumažėja akceleracija, neretai sumažėja ir nuvažiuojamas atstumas. Pasitaikius valdymo plokštės gedimui patikrinkite indikacinę lemputę. Jei lemputė mirksi mėlynai, BMS gedimas neužfiksuotas. Jei lemputė mirksi raudonai — teks keisti baterijos valdymo plokštę.
Elektrinių paspirtukų stabdžių priežiūra ir gedimų šalinimas
Netinkamai sureguliuoti elektrinio paspirtuko stabdžiai yra viena dažniausių pailgėjusio stabdymo kelio priežasčių. Tačiau neturėtumėte atmesti ir kitų galimų priežasčių, dėl ko Jūsų stabdymo kelias tapo ilgesnis nei įprastai:
- Netinkamai sureguliuoti stabdžiai. Netinkamai, o galbūt visiškai nesureguliuoti stabžiai ar stabdžių kaladėlės pagreitina šių dalių devėjimasi. Būtina tinkamai įtempti stabdžių trosą ir kartu tinkamai sureguliuoti stabdžių kaladėles.
- Susidėvėjusios stabdžių kaladėlės. Jei stabdžių troso įtempimas nepadėjo, būtina patikrinti stabdžių kaladėles.
- Netinkamai sumontuotas stabdžių blokas. Jei stabdžiai sureguliuoti ir pakeistos kaladėlės, tačiau problema vis tiek išlieka, patikrinkite stabdžių bloką. Norėdami įvertinti stabdžių bloką, atlaisvinkite varžtus, paspauskite stabdžius, kad blokas prisitaikytų prie disko ir prisukite varžtus. Sureguliuokite trosą ir kaladėles, ir prieš paspausdami stabdį įsitikinkite, kad šios dalys yra tinkamai sureguliuotos.
- Pažeistas stabdžių diskas. Stabdžių diską galima pažeisti paspirtuką transportuojant ar atsitrenkiant. Kadangi diskas yra itin plonas ir neatsparus smūgiams, jį ypatingai paprasta įlenkti. Norėdami patikrinti savo elektrinio paspirtuko stabdžių disko būklę, pasukite jį ir stebėkite. Jei diskas „banguoja“, reiškia, kad jį reikia pakeisti nauju.
Padidėjusi elektrinio paspirtuko vibracija ir išsibalansavimas
Ši problema dažniausiai kyla dėl atsilaisvinusių varžtų ar susidėvėjusių metalinių detalių. Jei jaučiate padidėjusią vibraciją arba pastebite, kad paspirtukas yra išsibalansavęs, atidžiai patikrinkite visą korpusą, taip pat ir dalis prilaikančius varžtus. Jei varžtai atsilaisvino, sutepkite juos varžtų klijais ir tinkamai priveržkite.
Jei vibracija ar išsibalansavimas išlieka, problema gali būti susijusi su susidėvėjusiomis metalinėmis paspirtuko dalimis. Xiaomi elektrinio paspirtuko sulenkimo mechanizmas gali būti vienas iš tokių pavyzdžių.