Ekonomiško vairavimo entuziastai: per metus galima sutaupyti kelis tūkstančius litų (15)
Entuziastai tikina, kad jų skaičiavimais, važiuojant taupiai per metus išlaidos degalams sumažėja iki 2000 Lt.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Nuo šių metų „Regitroje“ laikant vairavimo egzaminą būsimieji vairuotojai turi pademonstruoti ir ekonomiško važiavimo įgūdžius. VĮ „Regitros“ atstovės Laimutės Užupės teigimu, daugelyje Europos Sąjungos šalių ekonomiškas arba kitaip dar vadinamas ekologiškas vairavimas nėra naujiena jau dešimtmetį. O nuo 2014 m. ši naujovė atkeliavo ir į Lietuvą. Kaip tik todėl nuo šių metų pretendentų, laikančių vairavimo egzaminus „Regitroje“, tikrinamos saugaus ir taupaus vairavimo žinios ir praktiniai įgūdžiai.
Pasidomėjus, kodėl buvo nutarta ir Lietuvoje pradėti taikyti naująją tvarką, L. Užupė teigė, kad taip elgtis įpareigojo Europos Komisija, 2012 m. patvirtinusi direktyvos dėl vairuotojų pažymėjimų išdavimo pakeitimus. Kaip tik dėl to buvo papildyti vairavimo egzamino vertinimo reikalavimai, susiję su ekologišku vairavimu.
„Direktyva nurodo, kad egzaminą laikantys vairuotojai turi važiuoti taip, kad būtų užtikrinta sauga, mažinamas degalų naudojimas ir išmetamųjų teršalų kiekis įsibėgėjant, lėtėjant, važiuojant į įkalnę ir į nuokalnę, prireikus perjungiant pavaras. Dokumente taip pat apibrėžiama, jog egzamino vertintojas turi stebėti, ar vairuotojai, važiuodami saugiai ir taupiai, atsižvelgia į sūkių skaičių per minutę ir atitinkamai perjungia pavaras, stabdo ir didina greitį“, - dėstė L. Užupė.
Taip pat ji informavo, kad naujasis pretendentų vertinimo kriterijus vairavimo egzaminų rezultatų neigiamai nepaveikė. „Regitros“ atstovės teigimu, 2013 m. sausio mėnesį B kategorijos egzaminą vairuojant automobilį su mechanine pavarų dėže pirmuoju bandymu išlaikė 42 proc., o šiemet tuo pačiu laikotarpiu – 43 proc. pretendentų. Tai pašnekovė sieja su tuo, kad vairavimo mokyklos taupaus vairavimo būsimų vairuotojų moko jau keletą metų.
Pasidomėjus, kodėl buvo nutarta ir Lietuvoje pradėti taikyti naująją tvarką, L. Užupė teigė, kad taip elgtis įpareigojo Europos Komisija, 2012 m. patvirtinusi direktyvos dėl vairuotojų pažymėjimų išdavimo pakeitimus. Kaip tik dėl to buvo papildyti vairavimo egzamino vertinimo reikalavimai, susiję su ekologišku vairavimu.
„Direktyva nurodo, kad egzaminą laikantys vairuotojai turi važiuoti taip, kad būtų užtikrinta sauga, mažinamas degalų naudojimas ir išmetamųjų teršalų kiekis įsibėgėjant, lėtėjant, važiuojant į įkalnę ir į nuokalnę, prireikus perjungiant pavaras. Dokumente taip pat apibrėžiama, jog egzamino vertintojas turi stebėti, ar vairuotojai, važiuodami saugiai ir taupiai, atsižvelgia į sūkių skaičių per minutę ir atitinkamai perjungia pavaras, stabdo ir didina greitį“, - dėstė L. Užupė.
Taip pat ji informavo, kad naujasis pretendentų vertinimo kriterijus vairavimo egzaminų rezultatų neigiamai nepaveikė. „Regitros“ atstovės teigimu, 2013 m. sausio mėnesį B kategorijos egzaminą vairuojant automobilį su mechanine pavarų dėže pirmuoju bandymu išlaikė 42 proc., o šiemet tuo pačiu laikotarpiu – 43 proc. pretendentų. Tai pašnekovė sieja su tuo, kad vairavimo mokyklos taupaus vairavimo būsimų vairuotojų moko jau keletą metų.
Galima sutaupyti 2000 Lt
L. Užupės teigimu, ekonomiško vairavimo principus pirmieji taikyti pradėjo skandinavai. Šio vairavimo būdo pagrindiniai bruožai – važiuoti taupiai ir saugiai, tausojant automobilį, degalus, o tuo pačiu mažiau kenkiant aplinkai ir sveikatai.
„Yra keletas taip vadinamų „auksinių“ ekologiško vairavimo taisyklių. Pirmiausia – gebėti numatyti eismo srautą ir prie jo prisitaikyti, vengiant bereikalingo stabdymo ir greitėjimo. Kiti svarbūs faktoriai – pastovaus greičio pasirinkimas naudojant maksimaliai aukštą pavarą, oro slėgio patikrinimas padangose bent kartą per mėnesį ar prieš kiekvieną ilgesnę kelionę“, - atskleidė „Regitros“ atstovė.
Anot jos, kiekvienas vairuotojas gali pasitikrinti, ar vairuoja ekonomiškai, palyginus realias sunaudojamo kuro sąnaudas su automobilio gamintojo nurodytomis vidutinėmis kuro sąnaudomis. Jei realios degalų sąnaudos viršija nurodytas gamintojo, reiškia, kad dėl to gali būti kalti ir automobilio vairuotojo vairavimo įpročiai.
Ekovairavimo mokomuosius seminarus ir praktinius vairavimo mokymus įmonėms bei vairavimo instruktoriams organizuojančios bendrovės „Ecodriving LT“ atstovai sakė, kad naujieji „Regitros“ vertinimo kriterijai sumaišties nesukėlė, kadangi pokyčiams vairavimo mokyklos ėmė ruoštis gerokai anksčiau. Įmonės parengtoje specialioje dviejų dienų tobulinimosi programoje iš viso dalyvavo daugiau nei 100 vairavimo instruktorių. Be to, įmonės vadovės Vaidos Balčiūnienės teigimu, specialiuose mokymuose dalyvavo bene visi „Regitros“ egzaminuotojai.
Galiausiai pašnekovė pridėjo, kad nuo 2014 m. įsigaliojo ne visiškai nauja vertinimo tvarka – tik buvo pakoreguota jau anksčiau naudota. Anot jos, išmokti vairuoti ekonomiškai gali kiekvienas – tam skirti daug laiko nereikia.
Kiek vairuojant ekonomiškai galima sutaupyti? V. Balčiūnienė, atsakydama į šį klausimą, paminėjo tūkstantines sumas: „Jei statistinis lietuvis per metus nuvažiuoja maždaug 15-20 tūkst. km, o iš jų – labai didelę dalį mieste, kur daugiausia ir pritaikomi ekovairavimo principai, tai jis, priklausomai nuo to, kokius įgūdžius turėjo iki mokymų ir kiek ekovairavimo patarimų naudoja kasdieniniame važiavime, per šį laikotarpį gali sutaupyti 1-2 tūkst. Lt.“
Pasikeitimus sieja su saugesniu vairavimu
Vairavimo mokymo specialistas Artūras Pakėnas savo ruožtu teigė teigiamai vertinantis šiek tiek pasikeitusią egzaminavimo tvarką. Tačiau jis atkreipė dėmesį į tai, kad pokyčiai pirmiausia skatina saugiau vairuoti, o ekonominė nauda yra papildomas privalumas.
„Jau senokai „Regitros“ egzaminatoriai pastebėjo, kad būsimi vairuotojai silpnai moka prognozuoti eismo situaciją, pasirinkti saugų greitį. Vairavimo mokymas daugelyje mokyklų buvo siejamas su vairavimo technikos įsisavinimu, pamirštant esminį saugaus vairavimo principą – eismo situacijos vertinimą ir savo veiksmų planavimą, atsižvelgiant į akimirksniu besikeičiančias situacijas. Todėl dabar didesnis dėmesys ir kreipiamas į šiuos gebėjimus. Reikia pažymėti ir tai, kad praėjus tik keliems mėnesiams po kriterijų atnaujinimo „Regitros“ darbuotojai tvirtina, jog praktinio egzamino išlaikymas akivaizdžiai pagerėjo. Reiškia, būsimi vairuotojai lengvai ir paprastai įsisavina šią naujovę. Na, o vienas kitas, neišlaikęs egzamino visada ras ką apkaltinti – tik ne save“, - apie naująją tvarką kalbėjo A. Pakėnas.
Jo teigimu, mokymo procesas dėl šiek tiek pasikeitusios būsimų vairuotojų egzaminavimo tvarkos praktiškai nepasikeitė. Tiesa, pašnekovas atskleidė, kad mokyklų instruktoriams nežymiai reikėjo atnaujinti savo programas, didesnį dėmesį skiriant situacijos prognozavimui, greičio pasirinkimui, racionaliam vairavimui.
Vis dėlto A. Pakėnas linkęs manyti, kad ekonomiškas vairavimas leidžia sutaupyti: „Viskas priklauso nuo to, kiek taupiai vairavo asmuo iki savo vairavimo stiliaus pakeitimo. Asmeniškai pravedus Lietuvoje apie 500 ekovairavimo pamokų (kartu su kolega virš 1000) ir remiantis kolegų iš kitų šalių pavyzdžiais, galime daryti kai kurias išvadas. Tikrai realu kalbėti apie 10 – 15 proc. ekonomiją, jei nuosekliai laikomasi taupaus vairavimo patarimų.“
Vairavimo mokyklos „Autologija“ vadovas Kastytis Povilaitis taip pat teigiamai atsiliepė apie egzaminavimo pokyčius. Anot jo, vairavimo instruktoriai yra baigę ekonomiško vairavimo kursus, todėl nauji „Regitros“ reikalavimai šoko nesukėlė.
Pašnekovas taip pat kaip ir A. Pakėnas teigė, kad ekovairavimo esminis tikslas nėra kuro taupymas: „Daugelis vairuotojų mano, kad ekovairavimas susijęs su ekologija ir kuro taupymu. Tačiau svarbiausias kriterijus – saugumas, toliau – kuro taupymas ir galiausiai – aplinkai draugiškas vairavimas. Žinant, kad šis vairavimo stilius yra susijęs ne tik su taupymu, bet ir saugumu, labai svarbu išmokti prognozuoti situaciją.“
Ekovairavimo principai:
• Kaip galima ilgiau važiuoti pastoviu greičiu, važiuojant kuo aukštesne pavara ir išlaikant kuo žemesnes variklio apsukas;
• Vengti transporto spūsčių, kad kuo mažiau reikėtų stabdyti bei akseleruoti;
• Norint sumažinti greitį (leidžiantis nuo kalno, artėjant prie šviesoforo), pavaros neišjungti, tik kaip galima anksčiau nukelti koją nuo akseleratoriaus pedalo;
• Vengti važiuoti didesniu, nei 90-100 km/h greičiu;
• Reguliariai tikrinti padangų slėgį;
• Oro kondicionierių ir kitus elektrinius prietaisus automobilyje naudoti tik tada, kai jie būtini;
• Nesivežioti automobilyje nebūtinų tuo metu daiktų, nuimti stogo bagažines bei jų laikiklius;
• Išjungti variklį, jei stovėsite ilgiau kaip 2-3 min.
(3)
(0)
(1)