Sudie, benzine. Kada elektromobilius maitins keliai? (1)
Vilką kojos peni… O gal keliai galėtų tiekti energiją jais važinėjantiems elektromobiliams?
Visi šio ciklo įrašai |
|
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Kol kas dar ne itin populiarūs, ateityje elektromobiliai galėtų tapti vienu iš pagrindinių kovos su aplinkos tarša priemonių. Atlikti tai dabar pat sunku ne tik aukštesnės kainos, lyginant su iškastinį kurą vartojančiais pusbroliais, tačiau ir tai, kad juos reikia dažnai įkrauti. Jei Tesla Model S elektromobilis vienu įkrovimu gali sukarti daugiau nei 700 km, tai kitų, prieinamesnių modelių ištvermė kur kas mažesnė – pavyzdžiui, Nissan Leaf vienu įkrovimu įveikia tik apie 135 km. O įkrovimo stotelių sistema kol kas pasaulyje dar neitin išvystyta. Problemą padės keliai, tiekiantys energiją automobiliams tiesiog jais važinėjant. Apie inovacinį projektą rašo Bloomberg.
Dabar elektromobilį įkrauti galima namie ar pakeliui užsukus į krovimo stotelę. Atsirado netgi belaidžių įkroviklių, tačiau jais kraunant, transporto priemonę vis viena reikia visiškai sustabdyti. Tai nepatogu. Iki 2017 metų britų projektas TEV (Tracked Electric Vehicle) planuoja nutiesti pirmąjį eksperimentinį kelią, į kurį bus įmontuota metalinė juosta, kuria tekančia elektros srove automobiliai galės būti įkraunami nesustoję. Srovę automobiliai gaus per kontaktus mašinos korpuse, maždaug tokiu pačiu principu, kaip žaisliniuose keliuose važinėja mašinėlės.
Oficialioje TEV svetainėje rašoma: „TEV kuriamu keliu elektromobiliai galės važinėti daug didesniu greičiu ir kur kas saugiau, nei pačių aukščiausių technologijų dabartiniai automobiliai“.
Projekte numatomas autonominis mašinos valdymas. Kompiuteriai tikrins, ar automobilio būklė tinka keliavimui tokiu elektriniu keliu. Žmogus privažiuos automobiliu prie tam tikro įvažiavimo į elektrinį kelią punkto, įves kelionės tikslo kodą, ir toliau važiuojantį elektriniu keliu automobilį vairuos kompiuteris. Sistema seks atstumą tarp keliu važiuojančių automobilių ir jų greitį.
Įdomu, kad tokie keliai turėtų kainuoti 30 kartų pigiau nei įprasti. TEV planuoja pastatyti pirmąją elektrinę trasą, išleisdama ~$1 mln/km.
Tačiau yra manančių, kad, nepaisant akivaizdžių privalumų ir stambių statybos kompanijų paramos, TEV projektui už savo pripažinimą visgi dar teks pakovoti. Colinas McKerracheris, Bloomberg New Energy Finance šiuolaikinio transporto analizės vadovas, mano, kad būtinos TEV projekto įgyvendinimui būtinos struktūros diegimui reikės didžiulių išlaidų, o taipogi reikės labai pasistengti įtikinti automobilių gamintojus visiems drauge priimti universalų elektromobilio ryšio su elektriniu keliu technologijų standartą.
Projektas dabar labai aktualus, nes elektromobilių paklausa auga (Bloomberg duomenimis, pernai ji padidėjo 60 %, o šiais turėtų padidėti 46 %). O štai stambiausiose elektromobilių rinkose (Kinija, JAV, Japonija, D. Britanija, Prancūzija, Vokietija ir Norvegija) iš viso tėra 160 tūkstančių įkrovimo stotelių, ir to negana.
2015 metų rugpjūtį Britanijos vyriausybė paskelbė, kad planuoja įkrovimo stotelių elektromobiliams pastatyti tiek, kad jos kelyje stovėtų kas 20 mylių (~32km). Tada ji anonsavo ir kitą projektą, turintį užtikrinti nuolatinį elektromobilių krovimą. Pagal jį DB planuojama pastatyti trasas, kuriose bus įrengta DWPT (Dynamic Wireless Power Transfer) sistema, t.y. belaidžio energijos perdavimo sistema. Tokių kelių veikimo principas panašus į bevielių įkroviklių telefonams: po trasa išdėstomos indukcinės ritės, sukuriančios magnetinį lauką. Jį aptinka imtuvai automobilyje ir elektromagnetines bangas paverčia elektros srove, maitinančia automobilį.
Tas pats elektros srovės perdavimo iš kelio automobiliui principas naudojamas dvylikoje kilometrų elektrinio kelio, atidaryto 2013 metais P. Korėjos mieste Kumi, o taip pat yra švedų Volvo Group koncerno kuriamo elektrinių kelių sistemos projekto (The Slide-in Electric Road System), pagrindas.
Gal būt ateityje žmonės galės sėkmingai suderinti nenutrūkstamo elektromobilių krovimo ir energijos gavimo iš Saulės idėjas, mano leidinys CityLab. Olandijoje ir JAV jau yra kelių, padengtų saulės elementų baterijomis.
Анастасия Зырянова
slon.ru