Megaprojektas, pakeisiantis visą Juodosios jūros regioną – Stambulo kanalas: kontroversiškam objektui jau numatyta net 15 milijardų JAV dolerių – bet tam priešinasi Rusija (Foto, Video) (2)
Visi šio ciklo įrašai |
|
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Šių tiltų vertikalūs tarpai būtų pakankamai dideli didžiausiems laivams ir kainuotų dar 1,4 milijardo dolerių. Be to, ant naujų krantinių Marmuro jūroje atsirastų naujas konteinerių uostas. Galiausiai kanalas integruotųsi su naujuoju Stambulo tarptautiniu 12 milijardų dolerių vertės oro uostu.
Kanalo projektas yra visos šalies infrastruktūros plėtros bumo dalis, skirtos skatinti Turkijos ekonomiką. Stambulo kanalas kainuos maždaug 15 milijardų JAV dolerių ir pastatyti reikės septynerių metų.
Jei jis bus baigtas, tai suteiks daug naudos Turkijai, visų pirma, tai palengvins Bosforo sąsiaurio apkrovą. Šiuo metu laivai turi laukti vidutiniškai 14 valandų, kad įplauktų į Juodąją jūrą, o tai lemia didžiules eiles.
Naujasis kanalas pašalins šią spūstį, gerindamas tarptautinę prekybą, mažindamas laivybos avarijų riziką ir mažindamas taršą Stambule. Be to, kanalas nukreiptų pavojingus krovinius nuo Stambulo centro, kaip rodo 2020 m. Beiruto sprogimas, kurio metu pavojingi kroviniai šalia miestų gali būti nelaimės priežastimi, be to, kanalo statyba sukurtų maždaug 8–10 tūkstančių darbo vietų, skatinančių šalies statybų pramonę.
Svarbiausia, kanalas leistų Turkijai apeiti Montro konvenciją – šalis galėtų leisti užsienio karinius laivus į Juodąją jūrą, o Turkijos vyriausybei leistų rinkti rinkliavas: kanalas gali sukurti apie 8 mlrd. dolerių metinių pajamų.
Nepaisant viso to, Stambulo kanalas yra labai prieštaringas, jo statyba iškels tūkstančius žmonių, tuo pačiu paveikdama iki 1 milijono pragyvenimo šaltinius, be to, tai padarys žalą aplinkai ir galimą žalą archeologinėms vietovėms.
Be to, kanalas sutrikdys ir taip problematišką miesto vandens ir, tikėtina, užterštų požeminius vandens telkinius ir upelius. Plius, sukūrus antrą jungtį tarp Viduržemio ir Juodosios jūrų, tai gali sutrikdyti vandens apytakos srautą tarp jų.
Okeanografai perspėja, kad kanalas gali sukelti didžiulį vandens organizmų srautą į Marmuro jūrą, dėl kurio žus jūros gyventojai ir sklis baisus kvapas aplink Stambulą.
Atsižvelgiant į 2020 m. apklausą, 80 procentų Stambulo piliečių iš esmės priešinasi projektui.
Naujasis kanalas taip pat leis dideliems JAV ir NATO karo laivams įplaukti į Juodąją jūrą, o tam priešinasi Rusija, kuri tvirtina, kad kanalas pažeidžia Montro konvenciją.
Jei kanalas bus pastatytas, tai, pasak Rusijos, pakenks jos nacionaliniam saugumui, o tai gali lemti įtemptus Turkijos ir Rusijos santykius. Dėl to 2021 m. balandžio mėn. 104 buvę Turkijos jūrų laivyno pareigūnai pasirašė atvirą laišką prieš kanalą. Dėl šios viešos Stambulo kanalo projekto kritikos buvo suimta 10 į pensiją išėjusių Turkijos karinio jūrų laivyno admirolų.
Nepaisant kritikos, Turkijos prezidentas Erdoganas yra įsipareigojęs projektui. Netrukus vyks konkursai, o jei pirmasis projektas bus galutinai užbaigtas, planuojama pradėti statyti pirmąjį kanalo tiltą 2021 m. birželio mėn.