Ar susimąstėte, kas atsirado pirmiau: tikri ar popieriniai lėktuvai? Netikėtas atsakymas ir kas gi tos „popierinės strėlytės“ ()
Gali pasirodyti netikėta, tačiau popieriniai lėktuvėliai turi labai ilgą istoriją. Vaikai leisdavo į orą popierinius lėktuvėlius dar dešimtmečius prieš broliams Wrightams atliekant pirmąjį skrydį lėktuvu 1903 metais. Tiesiog šie lėktuvėliai buvo vadinami kitaip – bet jų pirminė išvaizda buvo labai panaši į šiandienos orlaivius.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Dar 1864 metais vaikai žaidė su „popierinėmis strėlytėmis“, kurios buvo šiandieninių popierinių lėktuvėlių atitikmuo. Dar pilietinio karo JAV metu knyga „Every Little Boy‘s Book“ aprašė, kaip vaikams pasigaminti „popierines strėlytes“, kurios grakščiai skrietų oru. Panašios instrukcijos buvo aprašytos ir 1881 metų knygoje „Casell‘s Book of Sports and Pastimes“. Iš jų galima matyti, kad tai buvo tie patys mums gerai žinomi popieriniai lėktuvėliai.
„Popierinės strėlytės“ net buvo naudojamos tuo pačiu tikslu kaip ir šiuolaikiniai popieriniai lėktuvėliai – siekiant paerzinti kitus. Štai 1881 metų Niujorko vertybinių popierių biržos aprašyme nurodoma, kad popierinių strėlyčių laidymas valdybos sesijos metu užtraukia 10 dolerių dydžio baudą. Taip pat žinoma, vaikai šias strėlytes jau tuomet mėtydavo į mokytojus, kaip kad aprašome vienoje 1889 metų istorijoje.
Vaikai taip pat mėgdavo atlikti popierinių strėlyčių patobulinimus. Kartais į jos dizainą būdavo įtaisomas naudotas pieštukas – arba būdavo išlankstoma ilgesnė strėlytės versija.
Tačiau „popierinė strėlytė“ iš esmės ir buvo popierinis lėktuvėlis – ir nuo to laiko pasikeitė tik jo pavadinimas.
Pats „popierinio lėktuvėlio“ terminas atsirado tik pačioje XIX amžiaus pabaigoje, dar prieš pirmąjį motoru varomo lėktuvo skrydį – tačiau jie ir atrodė gerokai kitaip nei šiuolaikinės jų versijos. Buvo manoma, kad pirmajam skrydžiui prireiks plasnojančių sparnų, todėl būtent toks dizainas buvo pritaikytas popieriniams orlaiviams. Tuo metu popieriniai lėktuvėliai buvo įsivaizduojami ne kaip „popierinių strėlyčių“ evoliucija, o kaip būdas įsivaizduoti, kaip atrodys pirmasis skrydis lėktuvu.
„Scientific American“ 1894 metais sukūrė lėktuvėlį, kurio išvaizda buvo panaši į paukščio.
Šie naujieji popieriniai lėktuvėliai neišstūmė popierinių strėlyčių – todėl jos ir toliau gyvavo. Štai 1900 metais vaikų knyga „What Shall We Do Now?“ pasiūlė tobulo popierinio lėktuvėlio dizainą, tačiau šis kūrinys vis tiek buvo vadinamas popierine strėlyte.
Popierinių strėlyčių pavadinimas ir toliau buvo naudojamas XX amžiuje – galimai dėl to, kad dauguma žmonių užaugo žaisdami su popierinėmis strėlytėmis ir nematė pagrindo keisti šio pavadinimo.
1933 metų leidinio „Popular Mechanics“ numeryje galima rasti užuominų, kurios pagaliau padėjo popierinėms strėlytėms virsti popieriniais lėktuvėliais – naujos formos sukūrimas. Straipsnio antraštė buvo „Airplane Like Dart Has Lenghtwise Wings“ (liet. į strėlytę panašus lėktuvas turi išilginius sparnus). Leidinyje išspausdintas lėktuvas tebuvo prototipas, tačiau netrukus jis virto realybe.
XX amžiaus šeštajame ir septintajame dešimtečiuose tapo žymiai lengviau popierinės strėlytės formą sieti su lėktuvu – taip nutiko dėl antros kartos naikintuvų. Šių orlaivių forma priminė popierines strėlytes, todėl popierinės strėlytės ėmė atrodyti kaip tikri lėkuvai, o popierinio lėktuvo metafora ėmė atrodyti labai logiška.
Šiandien popieriniai lėktuvai yra tyrinėjami taip pat rimtai, kaip ir tikri lėktuvai – jie yra meno objektai, skirti imituoti tikrus lėktuvus – ir kai kurie net yra optimizuoti, kad jais būtų galima siekti pasaulio rekordų. Tačiau jie gyvuoja daug seniau nei objektai, kuriuos jie imituoja. Vaikams visuomet patikdavo laidyti popierinius lėktuvėlius – net JAV pilietinio karo laikais. Tiesiog inžinieriams prireikė laiko, kad pasivytų popierinio lėktuvo dizainą.