Šūvis, sukrėtęs visą pasaulį – Jugoslavija sugebėjo numušti vienintelį nesugaunamą JAV monstrą F-117 „Nighthawk“ (Foto, Video) ()
Tik vienas JAV F-117 „Nighthawk“ buvo prarastas kovose, ir tai įvyko 1999 m. Kosovo kare, NATO bombarduojant Jugoslaviją.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
F-117 „Nighthawk“ yra vienas pažangiausių savo laikų karinių lėktuvų. Nepaisant to, kad buvo atakos lėktuvas, pelnęs „Stealth Fighter“ vardą, F-117 puikiai tarnavo Jungtinių Valstijų oro pajėgose nuo 1983 m. (laikytas paslaptyje iki 1988 m. lapkričio) iki pasitraukimo į pensiją 2008 m. F-117 buvo plačiai žinomas dėl savo vaidmens Persijos įlankos kare 1991 m.
Orlaivis vis dar skraido ir šiandien – naudojamas kaip mokomasis orlaivis. Kalbant apie „Nighthawk“ pralaimėjimus, jis turi beveik tobulą rekordą. Beveik.
Nes nepaisant to, kad JAV oro pajėgos manė, kad F-117 buvo nematomas jokiam radarui ir beveik neįveikiamas, vienas F-117 iš tikrųjų buvo numuštas. Tai įvyko 1999 m. Kosovo karo metu, NATO pajėgoms bombarduojant Jugoslaviją.
Tai, kaip galiausiai buvo numuštas F-117, lėmė tikrai gudri Jugoslavijos armijos taktika ir kažkas, kas paragino JAV suprasti, kad jo „Stealth Fighter“ iš tikrųjų gali būti numuštas priešo raketa nuo žemės. Tai nuostabi istorija, kurią verta papasakoti, nes tai yra vienintelis kartas, kai F-117 buvo prarastas mūšyje.
Kaip serbai kūrė savo taktiką
Tai, kaip įvyko orlaivio numušimas, buvo nuostabi istorija.
Jugoslavijos armijos 250-osios oro gynybos raketų brigados 34d batalionui vadovavo pulkininkas leitenantas Zoltanas Dani. Oro gynybos komanda, turinti jugoslavišką sovietinės raketų sistemos S-125 „Neva“ versiją, kurį laiką svarstė, kaip numušti F-117, žinodama, kad JAV juos naudoja kare. Dalis to buvo JAV pasitikėjimas, nes F-117 nuolat skrido tuo pačiu maršrutu, kartodami tą patį maršrutą, kurį naudojo, kad jugoslavai žinotų, kur jie skrenda.
Galbūt taip nutiko dėl pernelyg didelio amerikiečių pasitikėjimo, kurie naudojo elektroninį karo lėktuvą EA-6B „Prowler“, kad aptiktų, užblokuotų ir sunaikintų priešo radarų įrenginius.
Tą dieną, kai buvo numuštas F-117 (šaukiniu Vega 31), jugoslavai, dėka šnipų ir stebėtojų Italijoje, žinojo, kad „Prowler“ neskraido dėl oro sąlygų – būtent iš Italijos buvo vykdomi visi skrydžiai. Jugoslavai taip pat patobulino savo taktiką aptikti F-117. Jie perkėlė savo raketų baterijas į vietą išilgai įtariamų maršrutų ir naudojo įvairius radarus, kad aptiktų orlaivį skirtinguose taškuose, kad galėtų sekti F-117, o tada galiausiai „užrakintų“ orlaivį radaruose.
F-117 „Vega 31“ numušimas
„Vega 31“ skrido pulkininkas leitenantas Darrelas Patrickas Dale'as Zelko, operacijos „Dykumos audra“ veteranas. 1999 m. kovo 27 d. naktį serbai naudodami radarą P-18, aptiko, kad F-117 buvo už 24 km. Tada jie įjungė savo radarą SNR-125. Jiems nepasisekė, bet serbai pabandė dar kartą. Šį kartą jie aptiko F-117 vos už 8 km. Kadangi „Vega 31“ ginklų skyrius buvo atviras, orlaivis tapo matomas radarui ir buvo įmanoma jį „užrakinti“.
Tai buvo proga, kurios serbai laukė. Į „Vega 31“ buvo paleistos dvi raketos, o pilotas Zelko sugebėjo vizualiai pamatyti dvi į jį paleistas raketas. Viena praskrido pro F-117 ir nekliudė orlaivio, o antroji, nors nepataikė tiesiai į orlaivį, detonavo visai šalia. Sprogimas buvo tokio dydžio, kad raketos sprogimą sugebėjo pastebėti virš Bosnijos skridęs KC-135 „Stratotanker“.
Zelko praranda kontrolę ir katapultuojasi iš savo lėktuvo
Zelko sugebėjo katapultuotis iš orlaivio ir perduoti pagalbos šauksmą, kurį netoliese esantis KC-135 sugebėjo pagauti. Sėkmingai nusileidęs, pilotas pasislėpė melioracijos griovyje. Jugoslavijos kariai buvo vos per kelis metrus nuo jo suradimo, bet Zelko pasisekė likti nepastebėtam, o kitą rytą sraigtasparnis MH-53 jį paėmė ir išgelbėjo. Vėliau Zelko sužinojo, kad jam buvo likusios vos kelios minutės, kad būtų rastas ir sugautas, ir jam labai pasisekė pabėgti.
F-117 numušimo pasekmės
Pažymėtina, kad F-117 buvo palyginti nesunaikintas po to, kai buvo numuštas, o kai kurios jo dalys tebėra ir šiandien saugomos Serbijos aviacijos muziejuje Belgrade.
Nuostabu, kad Zelko ir Dani užmezgė draugystę po to, kai jiedu susitiko akis į akį 2011 m. Dani šiuo metu turi kepyklą, o Zelko pasitraukė iš JAV oro pajėgų.
Iki šiol tai tebėra vienintelis kartas, kai F-117 buvo numuštas kovoje, ir vienintelis slaptas orlaivis, slaptas bombonešis, kuris buvo numuštas.