Vienintelis toks orlaivis SSRS – Jak-38, turėjęs tapti revoliuciniu, bet tapęs blogiausiu visų laikų sovietų naikintuvu (Foto, Video) (1)
Iki tol sovietų armijoje niekas nebuvo matęs ir turėjęs tokio lėktuvo – kas toks buvo Jak-38?
Visi šio ciklo įrašai |
|
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
1967 m. JK Karališkosios oro pajėgos pirmą kartą pademonstravo savo „Harrier“ lėktuvą. Tai buvo pažangiausias orlaivis, galintis atlikti vertikalaus trumpo pakilimo ir tūpimo operacijas (VSTOL). „Harrier“ ir toliau bus vienas revoliucingiausių XX amžiaus dizainų, o tarnavo tris su puse dešimtmečio.
Sovietų Sąjunga į tai atsakė bandydama sukurti panašų orlaivį, o rezultatas buvo Jak-38 (NATO ataskaitinis pavadinimas „Forger“). Nors jis bandė atlikti maždaug tą patį vaidmenį kaip ir „Harrier“, jis turėjo daug trūkumų, dėl kurių orlaivis negalėjo pasiekti didesnės eksploatacinės tarnybos karjeros. Tai tapo pirmuoju ir, svarbiausia, paskutiniu Kremliaus sukurtu VSTOL lėktuvu.
Jis buvo sukurtas specialiai Kijevo klasės lėktuvnešiams (sunkiesiems aviacijos kreiseriams pagal rusišką klasifikaciją) ir buvo naudojamas beveik vien tik juose.
Jak-38 kilmė
Nuo Antrojo pasaulinio karo karo planuotojai svarstė VSTOL lėktuvų, galinčių kilti ir leistis vertikaliai arba ant trumpų kilimo ir tūpimo takų, pranašumus. Didžiosios Britanijos kariuomenė pradėjo kurti „Harrier“ pagal Korėjos karo pamokas, o septintojo dešimtmečio pabaigoje jis tapo vieninteliu tikrai sėkmingu to meto VSTOL dizainu.
Maskva taip pat įžvelgė tokio karo lėktuvo potencialą savo orlaivių kreiseriams, o A. S. Jakovlevo projektavimo biuras buvo įpareigotas sukurti sovietinį VSTOL. Nors „Harrier“ iš esmės buvo sukurtas nuo nulio, Jak-38 buvo sukurtas iš sausumos eksperimentinio orlaivio Jak-36. Galiausiai juos siejo mažai ką bendro, tačiau akivaizdu, kad sovietai buvo priversti daryti daugybę kompromisų.
Skirtingai nuo vieno variklio „Harrier“, Jak-38 buvo aprūpintas „Tumansky R-28 V-300“ varikliu, naudojamu vektorinei traukai ir reguliariam skrydžiui, taip pat pora „Rybinski RD-38“ turboreaktyvinių lėktuvų orlaivio priekyje, skirtu palaikyti vertikaliai traukai.
Tai buvo taip sudėtinga, kaip skamba.
Prireikė maždaug penkerių metų ir keturių prototipų, kad galiausiai būtų įtraukta funkcinė traukos vektorių sistema, palaikanti vertikalų kilimą. Siekdami sumažinti svorį, orlaivio konstruktoriai taip pat pašalino radarą ir sumažino degalų talpą. Nors ir greitesnis už „Harrier“, jam trūko nuotolio, o Jak-38 taip pat reikėjo patyrusio piloto, kad galėtų valdyti orlaivį, nes nebuvo lengva skristi. Pirmajam skrydžiui Jak-38 pakilo 1970 metų rugsėjo 22 dieną.
Pasirodė, kad sprendimas toli gražu nėra tobulas, o per bandymus Afganistane buvo nustatyta, kad naikintuvas sutraukdavo tiek daug nešvarumų, dulkių ir šiukšlių, kad galėjo užkimšti variklius, o taip pat kėlė pavojų visiems esantiems aplinkui.
Vienintelis jo panaudojimas kovoje taip pat buvo panaudotas Sovietų Sąjungos ir Afganistano kare, kai jis buvo dislokuotas maždaug keliolikoje skrydžių be jokių reikšmingų veiksmų. Dalis problemos buvo ta, kad jo įveikiamas atstumas buvo tik 320 km. Be radaro trūkumo, jame buvo įrengti tik keturi tvirtinimo taškai, taip pat talpa gabenti iki 2000 kg amunicijos. Į jo silpną ginkluotę paprastai buvo įtrauktos „oras-žemė“ raketos Ch-23 ir „oras-oras“ raketos R-60.
Taigi jam trūko naudingo krovinio ir ginkluotės potencialo, kad galėtų atlikti reikšmingą vaidmenį mūšio lauke, o dėl riboto veikimo nuotolio jis visiškai negalėjo tarnauti kaip sovietų karinio jūrų laivyno galios projekcijos įrankis. Nors buvo pagaminta apie 230 šių orlaivių, jo veikimo istorija buvo nuvilianti.
VSTOL lėktuvas Jak-38 buvo nurašytas 1991 m. – iš esmės mirė kartu su Sovietų Sąjunga.
Priešingai, „Harrier“ buvo žinomas dėl savo naudojimo Folklandų kare (1982), kur jis padėjo Karališkajam laivynui išlaikyti oro ir jūrų kontrolę, o vėliau buvo panaudotas konfliktuose Irake ir Afganistane. Štai kodėl „Harrier“ bus prisimenamas kaip legendinis lėktuvas ir netgi tapo mėgstamiausiu Holivude (filmas „True Lies, 1994), o Jak-38 yra daugiausia aviacijos istorijos išnaša.