Slaptu naikintuvu pabėgo iš SSRS. Mirė legendinis sovietų lakūnas. Filmo verta istorija (Foto)  (1)

Pilotas pabėgo per mokomąjį skrydį – jo lėktuvas staiga dingo iš radaro. Oro eismo kontrolė manė, kad MiG-25 nukrito į jūrą.


Visi šio ciklo įrašai

  • 2023-11-22 Slaptu naikintuvu pabėgo iš SSRS. Mirė legendinis sovietų lakūnas. Filmo verta istorija (Foto)  (1)

Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Sovietų lakūnas Viktoras Belenko, 1976 m. pabėgęs į JAV savo pilotuojamu sovietų naikintuvu, mirė Jungtinėse Valstijose. Apie piloto mirtį praneša „New York Times“.

Sovietų lakūnui buvo 76 metai. Jis mirė 2023 m. rugsėjo 24 d. senelių namuose netoli Rosebud miesto. Jo sūnus Tomas Schmidtas sakė, kad mirtis įvyko po trumpos ligos.

Kaip sovietų lakūnas užgrobė slaptą sovietų naikintuvą

Ši istorija nutiko 1976 m. SSRS oro pajėgų pilotas Viktoras Belenko pabėgo iš Sovietų Sąjungos moderniu lėktuvu MiG-25. Jis nusileido Japonijoje, po to paprašė prieglobsčio Jungtinėse Valstijose. Sovietų Sąjungoje jis tariamai paliko žmoną ir vaikus, kurių daugiau nebematė.

Pilotas nusprendė pabėgti per mokomąjį skrydį – jo lėktuvas staiga dingo iš radaro. Oro eismo kontrolė manė, kad MiG-25 nukrito į jūrą.

Vėliau tapo žinoma, kad pilotas sugebėjo apgauti radarus skrisdamas itin mažame aukštyje.

Sovietų kariškiai susisiekė su Japonijos oro pajėgomis, kad perimtų bėglį, tačiau kai tik lakūnas buvo pradėtas persekioti, jis vėl dingo iš radaro. Belenko skrido į karinę bazę Hokaido saloje. Tačiau jam baigėsi degalai, todėl jis nusileido civiliniame aerodrome ir vos neatsitrenkė į besiruošiantį pakilti keleivinį „Boeing“. Tada Belenko pasidavė policijai ir paprašė politinio prieglobsčio Jungtinėse Valstijose.

Jis planavo savo pabėgimą mėnesius, laukdamas, kol jis ir jo eskadrilė pradės neginkluotą mokymo misiją virš Japonijos jūros, priartindama jį prie laisvės, o kolegos negalės jo sustabdyti.

Belenko padarė įspūdį Amerikos kariuomenės sąlygomis

 

Japonijoje sovietų pilotas paprašė politinio prieglobsčio JAV. Leitenantas Belenko kalbėjosi su JAV atstovais ir papasakojo amerikiečiams apie sąlygas ir moralę sovietų ginkluotosiose pajėgose. Jis pasakojo, kad už menkiausius pažeidimus jie dažnai būdavo verčiami badauti ir būdavo mušami, suvaromi į ankštas patalpas.

Apsilankęs amerikiečių lėktuvnešyje, jį sužavėjo tai, kad jūreiviams buvo leista neribotai nemokamai valgyti. Kartą jis bakalėjos parduotuvėje nusipirko skardinę kačių maisto, nežinodamas, kad jis skirtas augintiniams; kai kažkas atkreipė dėmesį į jo klaidą, jis gūžtelėjo pečiais ir pasakė, kad jis vis tiek skanesnis nei Sovietų Sąjungoje žmonėms vartoti parduodamas maistas.

Kokį lėktuvą pavogė Belenko?

 

Vakaruose apie MiG-25 egzistavimą pirmą kartą sužinota apie 1970 m. Vakarų karo ekspertams ypač didelį nerimą kėlė didelis jo sparnų plotas. Remdamiesi žvalgybinių vaizdų analize, ekspertai padarė išvadą, kad naujasis sovietinis lėktuvas pasižymi dideliu manevringumu, taip pat turi porą didžiulių variklių.

1971 metų kovą Izraelio radarai aptiko neįprastą objektą, skriejantį 3,2 machų greičiu. Izraelio kariuomenė ir jų patarėjai amerikiečiai niekada nebuvo matę nieko panašaus. Kai po kelių dienų lėktuvas vėl buvo aptiktas, Izraelis pakėlė naikintuvus, kad perimtų lėktuvą, tačiau jie nebuvo pakankamai greiti.

Netgi bandė numušti taikinį raketomis, tačiau ataka nepavyko – taikinys praskriejo beveik tris kartus didesniu nei garso greitis, o raketų detonacijos metu jau buvo toli. Pentagonas išanalizavo turimą informaciją ir padarė išvadą, kad Maskva turi greitesnį ir manevringesnį naikintuvą nei bet kuris iš tų, kurie tarnauja JAV oro pajėgose.

 

Pentagonas išanalizavo turimą informaciją ir padarė išvadą, kad Izraelio aptiktas lėktuvas buvo tiesiogiai susijęs su orlaiviais, kurias sovietų aerodromuose aptiko šnipų palydovai.

Vėliau paaiškėjo, kad analitikai pervertino orlaivio galimybes, remdamiesi vien jo išvaizda – sparno plotu ir milžiniškomis oro įsiurbimo angomis. Tai, kad lėktuvas yra labai greitas, jau buvo žinoma iš patirties, tačiau kartu buvo manoma, kad jis pasižymi ir dideliu manevringumu. Pirmoji savybė  buvo tiesa, bet antroji, kaip vėliau paaiškėjo, – ne.

MiG-25 buvimas SSRS paskatino JAV sukurti naują kovinį lėktuvą – greitą ir labai manevringą naikintuvą F-15 „Eagle“.

Viktoro Belenko pabėgimas lėktuvu MiG-25 paskatino sovietus sukurti naują viršgarsinį orlaivį MiG-31, kurį ir toliau naudoja Rusijos oro pajėgos.

Iš pradžių japonai nesuprato, koks lėktuvas yra jų rankose. Tik po Belenko paaiškinimų jie suprato, kad tai naujausias ir itin slaptas sovietų perėmėjas (interceptor) MiG-25P su daugybe slaptos įrangos. Japonai iškvietė amerikiečių specialistus, kurie išardė lėktuvą ir nugabeno į JAV karinę bazę, kur vėliau buvo apžiūrėtas.

 

1976 metų lapkritį po įtemptų derybų lėktuvas buvo grąžintas į Sovietų Sąjungą išardytas – supakutoas 30 dėžių. Visų pirma Japonija pareikalavo Maskvos 40 000 USD už lėktuvo transportavimą ir žalą, padarytą Hakodatės aerodromui dėl MiG-25 nuriedėjimo nuo kilimo ir tūpimo tako.

Gyvenimas JAV

1980 m. Kongresas priėmė sprendimą, kuriuo Belenko suteikė JAV pilietybę. Jis pasivadino Schmidto pavarde, dirbo aviacijos ir kosmoso įmonių bei valdžios institucijų konsultantu.

JAV jis susituokė, santuokoje gimė sūnus Tomas Schmidtas. Turi keturis anūkus.

Nors kai kuriuose pranešimuose teigiama, kad jis paliko žmoną ir vaiką Sovietų Sąjungoje, Belenko pasakė savo sūnui, kad tai netiesa ir sovietinės propagandos rezultatas.

Pasibaigus Šaltajam karui, jis pradėjo retkarčiais pasirodyti aviacijos šou ir grįžo prie Viktoro Belenko vardo.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: MTPC
MTPC
(36)
(1)
(35)

Komentarai (1)