Naujausias ir galingiausias naikintuvas pasaulyje F-15EX įsibėgėja. Netrukus „pakeis visas karo taisykles“ (Video) ()
2023 m. gruodžio pabaigoje JAV oro pajėgų naujausių naikintuvų F-15EX „Eagle II“ atsargos padvigubėjo. Naujausias legendinio naikintuvo variantas šiuo metu naudojamas tik operatyviniams bandymams, tačiau artimiausiais metais juo naudosis kelios naikintuvų eskadrilės.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
„Boeing“ F-15EX yra pažangiausias F-15 naikintuvų šeimos variantas. Tai daugiafunkcis kovinis lėktuvas, galintis atlikti misijas bet kokiomis oro sąlygomis, pasižymintis dideliu greičiu, dideliu nuotoliu ir didele ginkluote. Pagal šiuos parametrus jis pranašesnis už F-35, tačiau neturi jokių sumažinto aptikimo ypatybių. Todėl abiejų tipų orlaiviai skirti vienas kitą papildyti. Pirmosios atakos metu F-35 naikins priešo oro gynybą, o F-15EX skris į taip sukurtus saugius koridorius, sunaikindami F-35 aptiktus taikinius, rašo žurnalistas Marcinas Wołoszyk.
F-15EX yra 19,5 m ilgio, 13 m sparnų pločio ir 5,6 m aukščio. Maksimalus kilimo svoris siekia 37 tonas. Nors lėktuvai bus gaminami tik dvivietės versijos, jiems valdyti pakanka vieno piloto. Antrasis įgulos narys bus skraidinamas tik padėti atlikti sunkiausias misijas. Lėktuvas yra varomas dviem F110-GE-129 varikliais, leidžiančiais jam įsibėgėti iki 2,5 Macho greičio, todėl jis yra vienas greičiausių naikintuvų pasaulyje. Nuskrendamas atstumas yra beveik 2000 km ir gali būti dar padidintas naudojant papildomus degalų bakus ir degalų papildymą iš lėktuvo.
Dėl savo dydžio ir našumo F-15EX gali gabenti beveik visų tipų ginklus, esančius JAV oro pajėgose. Ginkluotės keliamoji galia yra apie 10 tonų. Jis gali gabenti daugiausia 12 AIM-120 AMRAAM ir AIM-9X „Sidewinder“ oras-oras raketų, taip pat iki 24 vienetų oras-žemė amunicijos. Ateityje naikintuvą planuojama naudoti kaip hipergarsinių raketų nešiklį. Palyginimui, F-35A gali gabenti daugiausiai 8 tonas ginklų, tačiau tik tuo atveju, jei jie taip pat yra pakabinti po sparnais, todėl lėktuvas praranda savo slaptąsias savybes.
AESA APG-82(V)1 radaras daugiausia naudojamas ginklams valdyti. Be to, elektroninėje įrangoje yra IRST terminis ieškiklis, ant šalmo montuojamas JHMCS taikinio indikatorius ir pažangi EPAWSS elektroninio karo sistema. Naudojant atvirą avionikos ir kovinių sistemų architektūrą, įdiegti tolesnius pakeitimus ir padidinti jo galimybes bus lengviau nei senesniuose orlaiviuose.
Nepaisant visų privalumų, F-15EX programa įgyvendinama sunkiais. Pirmieji du agregatai buvo pristatyti 2021 m. Kiti du turėjo būti perduoti oro pajėgoms 2022 m. gruodį. Kaip matote, vienerius metus jie vėlavo dėl gamintojo ir jo subrangovų klaidų, taip pat dėl neapibrėžtino visos programos finansavimo. Oro pajėgos kartkartėmis keičia šių mašinų pirkimo planus. Iš pradžių planuota įsigyti 144 vnt., tačiau vėliau planai buvo sumažinti iki 80 vnt., o vėliau padidinti iki 104 orlaivių. Iki šiol pasirašytos sutartys dėl 56 naikintuvų pristatymo.
Iki šiol veikimo bandymams buvo naudojami tik du F-15EX pavyzdžiai. Gruodžio 20 dieną prie jų prisijungė dar du.
2024-aisiais, turint bent šešis vienetus, bus galima išbandyti skrydžius ir atlikti užduotis didesnėse rikiuotėse. Be to, po kelių mėnesių galime tikėtis galutinės bandymų ataskaitos, kuri bus labai svarbi priimant sprendimą pradėti masinę gamybą. Be to, „Boeing“ stengsis surasti savo lėktuvui pirkėjus iš užsienio. Arčiausiai F-15EX įsigijimo yra Indonezija, jau pasirašiusi ketinimų protokolą įsigyti 24 naikintuvus. F-15EX taip pat siūlomi Lenkijai.