Sprendžiama deguonies trūkumo problema penktos kartos naikintuvuose „F-22“ (13)
Nors penktosios kartos naikintuvas „F-22 Raptor“ dažnai pristatomas kaip naujausias kovinės technikos žodis, iki tikro šedevro dar tolokai. Net ir neviešinant visų aptiktų jo defektų, kai kurie yra tiek akivaizdūs, jog neįmanoma to nuslėpti. Vienas iš jų - deguonies tiekimo piloto kabinai sistemos defektai.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Apie tai, kad problemų kelia piloto aprūpinimo deguonimi sistema OBOGS - dideliame aukštyje ji gali atsijungti, ir pilotas praras sąmonę, nespėjęs nusileisti žemiau - pradėta kalbėti po to, kai 2010 m. lapkričio 17 d. įvyko F-22 katastrofa Aliaskoje.
Po šios katastrofos F-22 naikintuvų skrydžiai buvo nutraukti. Tuomet buvo nustatyta, jog nelaimė įvyko pilotui pasireiškus deguonies trūkumui. 2011 metų gruodžio viduryje specialioji JAV karinių oro pajėgų sudaryta komisija, tyrusi katastrofos priežastis, nustatė, jog naikintuvas nukrito dėl piloto kaltės, nors naikintuve buvo kilę ir techninių problemų.
2011 m. kovo mėnesį naikintuvai vėl galėjo skraidyti, tačiau Amerikos oro pajėgos įvedė „Raptor“ skrydžio aukščio apribojimus. Pagal oficialius parametrus jis gali kilti į maždaug dvidešimties tūkstančių metrų aukštį, bet buvo įsakyta neviršyti 7,6 tūkst. metrų ribos.
2011 metų rugsėjį apribojimai naikintuvams „F-22 Raptor“ panaikinti, tačiau iš karto jiems atlikta pilotų kabinų sistemos modernizacija. JAV karinės oro pajėgos naikintuvuose „F-22 Raptor“ įdiegė anglies filtrus – tokiu būdu tikimasi patobulinti deguonies tiekimo piloto kabinai sistemą, skelbia „Defence News“.
Nežiūrint modernizacijos ir toliau tiriama, kodėl „F-22 Raptor“ piloto kabinoje ima trūkti deguonies. Nuo tada, kai 2011 metų rugsėjį buvo panaikinti minėtųjų lėktuvų skrydžių ribojimai, jie iš viso ore praleido daugiau nei 6 tūkst. valandų. Kaip teigia vyriausiasis Pentagono tyrėjas Michaelis Gilmore, pats dalyvavęs tyrime, nuo tada, kai naikintuvams vėl buvo leista skraidyti, užfiksuota 90 „atvejų, sukėlusių susidomėjimą“.
Komisija juos priskiria „fiziologiniams incidentams“ arba „itin didelės svarbos incidentams“. Pirmajai kategorijai prisiskirta 15 incidentų, antrajai – 75.
„Itin didelės svarbos incidentams“ priskiriami „F-22“ sistemų gedimai arba neįprasti rodmenys, užfiksuoti savirašiuose lėktuvo prietaisuose, nesusiję su deguonies trūkumu kabinoje, tačiau dominantys specialistus. „Fiziologiniais incidentais“ laikomi tie atvejai, kai pilotams arba naikintuvus ant žemės aptarnaujančiam personalui pasireiškia deguonies trūkumo, astmos ar silpnumo simptomai.