Baimę ir mirtį sėjantis JAV karinių oro pajėgų ginklas, naudotas jau nuo Vietnamo laikų - negi iki šiol nėra sukurta nieko tobulesnio? (Video) ()
Jungtinių Valstijų bombonešiai „Boeing B-52 Stratofortress“, jau tikriausiai ne vieną dešimtmetį vadinami „atgyvenusiais“, tikriausiai bus naudojami ilgiau negu vėliau sukurti modernesni lėktuvai – orlaivis kintama sparnų geometrija „Rockwell B-1 Lancer“ ir sunkiai susekamas radarais „Northrop Grumman B-2 Spirit“.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Karinių oro pajėgų sekretorė Heather Wilson pareiškė, kad ji ketina pradėti nurašinėti bombonešius B-1 ir B-2, vos tik bus pagaminta pakankamai naujos kartos lėktuvų „Northrop Grumman B-21 Raider“.
Šie „skraidančio sparno“ tipo orlaiviai, iš išvaizdos panašūs į B-2, dar nėra baigti kurti, bet JAV ginkluotosios pajėgos pirmuosius lėktuvus turėtų gauti 3-o dešimtmečio viduryje. Ankstesnių modifikacijų bombonešiai bus nurašomi priklausomai nuo aprūpinimo naujaisiais B-21.
Oro pajėgų atstovė Ann Stefanek sakė, kad B-1 ir B-2 tikriausiai tebebus naudojami iki 4-o dešimtmečio pradžios.
Tuo tarpu B-52 tikriausiai bus eksploatuojami gerokai ilgiau ir liks kovinių pajėgų dalimi iki šimtmečio vidurio.
Bet kokie bombonešių laivyno struktūros pakeitimai gali sukelti politinių padarinių, todėl H. Wilson sakė, kad bombonešių bazių skaičius nebus mažinamas.
„Jeigu mūsų pasiūlytai pajėgų struktūrai pritars Kongresas, bazės, kuriose bombonešių esama dabar, turės bombonešių ir ateityje, – pažymėjo ji. – Tai bus B-52 ir B-21.“
„Stratofortress“ prieštaringai vertinamo žinomumo sulaukė per Vietnamo karą kaip baimę ir mirtį sėjantis karinių oro pajėgų ginklas.
Numatoma, kad šie bombonešiai liks tarnyboje iki 2050 metų, jeigu, kaip planuojama, bus modernizuoti ir bus aprūpinti naujais varikliais. Karinės oro pajėgos pirmadienį pateiktame 2019 metų biudžeto projekte prašo šių orlaivių atnaujinimui prašo skirti 280 mln. dolerių (apie 228 mln. eurų).
1952–1962 metais „Boeing“ gamino aštuonių modifikacijų B-52. Iki šiol tebenaudojami 75 lėktuvai, dislokuoti Mainoto oro pajėgų bazėje Šiaurės Dakotoje ir Barksdale'o oro pajėgų bazėje Luizianoje.
Dabar „Stratofortress“ nebėra skirti vien masiniam antžeminių taikinių bombardavimui kaip per Vietnamo karą – modernizuoti B-52 naudojami įvairioms kovinėms užduotims. Jie plačiai naudoti Afganistano kare, taip pat per aviacijos kampanijas prieš džihadistų grupuotę „Islamo valstybė“ Irake ir Sirijoje.
Praeitą savaitę vienas B-52 subombardavo Talibano stovyklą Afganistano šiaurėje. „Šis orlaivis dešimtmečius atliko pagrindinį vaidmenį Karinių oro pajėgų operacijose ir neseniai buvo aprūpintas įprastu sukamuoju ginklų paleidimo įrenginiu, siekiant padidinti pasiekiamumą ir letalumą“, – sakoma JAV kariškių pranešime apie pastarąjį antskrydį Afganistane.
B-1 istorija neįprasta. Šie lėktuvai buvo sukurti 8-ame dešimtmetyje, tačiau šis projektas buvo atšauktas, o vėliau vėl atgaivintas prezidento Ronaldo Reagano. Iš pradžių planuota, kad bombonešis galės nešti tiek branduolinius, tiek įprastinius ginklus, bet dabar jo paskirtis – tik nebranduolinės misijos.
B-2, pirmasis pasaulyje radarais sunkiai susekamas bombonešis, 9-ame dešimtmetyje buvo slapta sukurtas „Northrop“ (dabartinės „Northrop Grumman“). Iš pradžių jis buvo labiausiai žinomas dėl savo stulbinamos kainos – daugiau kaip milijardo dolerių už vieną lėktuvą. Šių bombonešių buvo pagaminta iš viso 21.
Dabar JAV Karinės oro pajėgos turi 20 B-2, laikomų Whitemano oro pajėgų bazėje Misūryje, ir 62 B-1, dislokuojamus keliose bazėse, tarp jų Dyesso bazėje Teksase.