Liejyklos darbuotoja suklastojo JAV karinio jūrų laivyno povandeninių laivų plieno stiprumo testus, nes... jie yra „kvaili“: tam yra logiškas paaiškinimas (12)
Išėjusi į pensiją metalurgijos direktorė iš Takomoje, Vašingtone įsikūrusios plieno liejyklos, gaminusios plieno liejinius JAV karinio jūrų laivyno povandeniniams laivams, praėjusią savaitę pripažinta kalta dėl sukčiavimo, kai buvo atskleista, jog dešimtmečius klastojo plieno stiprumo bandymų rezultatus.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
67 metų Ellen Marie Thomas samprotavo, kad testai buvo „kvaili“ ir nerealūs, teigiama „Associated Press“ pranešime. Atliekant bandymus, povandeninio laivo plieno pavyzdžiai buvo veikiami iki –100 laipsnių pagal Farenheitą (–73 °C) – tokio šaltumo lygio, kuriame sunku įsivaizduoti veikiant povandeninį laivą.
Thomas yra buvusi Bradkeno, JAV karinio jūrų laivyno „pirmaujančio didelio našumo plieno, skirto jūrų povandeniniams laivams, tiekėjo“ darbuotoja, teigiama lapkričio 8 d. Teisingumo departamento (DOJ) pranešime. „Thomas suklastojo daugiau nei 240 plieno produkcijos gaminių rezultatus, kurie sudaro didelę Bradkeno kariniam jūrų laivynui pagamintų liejinių procentą“, – teigia DOJ. Falsifikacijos įvyko 1985–2017 m.
Pranešama, kad Thomas nuslėpė faktą, jog karinio jūrų laivyno povandeniniams laivams skirtas plienas neišlaikė bandymų, kol naujas Bradkeno darbuotojas, apmokytas ją pakeisti, suprato šią apgaulę ir apie tai pranešė.
Korpuso tvirtumas yra svarbiausia bet kurio povandeninio laivo savybė ir, kaip ir visi objektai, panirę yra veikiami slėgio, atominiai povandeniniai laivai, tokie kaip JAV karinio jūrų laivyno Los Andželo, Ohajo, Seawolf ir Virdžinijos klasės povandeniniai laivai, didžiąją dalį savo dislokavimo laiko praleidžia po vandeniu. Kuo giliau plaukia povandeninis laivas, tuo didesnis slėgis veikia jo korpusą. Taigi, labai svarbu, kad korpuso konstrukcijoje naudojamas plienas veiktų taip, kaip skelbiama – korpuso gedimas dideliame gylyje gali sukelti laivo sprogimą, dėl kurio laivas ir įgula nuskęstų.
Kad būtų aišku, šis su gynybos rangovu susijęs sukčiavimo atvejis išsiskiria. Dauguma atvejų yra susiję su finansiniais sukčiavimais, tuo tarpu Thomas motyvavo tuo, kad kai kurie bandymo scenarijai jai atrodė „kvaili“. Ji, matyt, manė, kad nėra jokios pagrįstos situacijos, kai povandeninis laivas susidurtų su –100 °F (–73 °C) šalčiu, ir kad karinis jūrų laivynas pasirinko nerealų skaičių.
JAV karinio jūrų laivyno povandeniniai laivai veikia visuose Žemės vandenynuose. Nepaisant jų skirtumų, viena konstanta yra ta, kad jūros vanduo užšąla maždaug 28 °F (–2 °C) temperatūroje. Povandeniniai laivai negali plaukti per ledą, todėl įprastomis sąlygomis sunku įsivaizduoti, kad povandeninis laivas susidurtų su –100 °F (–73 °C) temperatūra.
Vis dėlto, gali būti keletas situacijų, kai povandeninis laivas gali susidurti su temperatūra netoli bandymo slenksčio. Jei dalis laivo mechanizmų yra labai šalti ir yra šalia plieninio korpuso, vien tai gali pateisinti reikalavimą atlikti bandymus žemoje temperatūroje. Arba, jei povandeninis laivas iškyla netoli Antarktidos žiemos metu, jis gali patekti į mirtinai šaltą temperatūrą: nuo 2021 m. balandžio iki rugsėjo vidutinė temperatūra Antarktidoje buvo –60 °C. Tačiau JAV karinio jūrų laivyno povandeniniai laivai paprastai neveikia šalia Antarktidos ar aplink ją (bent jau kiek yra žinoma).
JAV karinis jūrų laivynas sukūrė savo povandeninių laivų saugos (SUBSAFE) programą po to, kai 1963 m. prarado povandeninius laivus „USS Thresher“ ir 1968 m „USS Scorpion“. SUBSAFE prižiūri povandeninių laivų projektavimą ir statybą, turėdamas aiškų tikslą užtikrinti, kad bet koks povandeninis laivas, patyręs avariją, galėtų pakilti į paviršių, ir leistų įgulai išgyventi. SUBSAFE programos kūrėjai tikriausiai nustatė temperatūros, kurioje turėtų būti testuojamas plienas, reikalavimus.
Nors reikalavimas, kad povandeninio laivo plienas išlaikytų bandymus esant –100 °F (–73 °C) temperatūrai, gali atrodyti pernelyg kvailas, atminkite, kad du povandeniniai laivai, pagaminti pagal SUBSAFE programą – „USS San Francisco“ ir „USS Connecticut“ – patyrė rimtų povandeninių susidūrimų ir stebuklingai išgyveno. Atsižvelgiant į šiuos pasiekimus, į visus programos pateiktus testavimo reikalavimus reikia žvelgti rimtai.
Pasak DOJ, JAV karinis jūrų laivynas imasi „plačių veiksmų, kad užtikrintų saugų [dėl Ellen Marie Thomas atliktų veiksmų] nukentėjusių povandeninių laivų eksploatavimą“. „Dėl šių priemonių padidės išlaidos ir priežiūra, nes bus stebimos nekokybiškos dalys.“
„Kvaila“ ar ne, ši problema kainuos papildomą laiką povandeninių laivų priežiūrai bei patikrai ir, žinoma, mokesčių mokėtojų pinigus.