„Blogiausias visų laikų tankas“ – kaip Naujoji Zelandija kūrė savo gamybos tankus: nors kūrėjas didžiavosi, visuomenė sumaišė su žemėmis (Foto, Video)  ()

1941 metais Naująją Zelandiją ir jos kaimynę Australiją apėmė karo isterija. Japonijos armija sparčiai veržėsi į priekį per Pietryčių Aziją, įsiverždama į Birmą, Nyderlandų Rytų Indiją (Indoneziją), Naująją Gvinėją, Saliamono salas ir Filipinus.


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Po triuškinamo Britų Malajos žlugimo ir Singapūro žlugimo japonai pradėjo atakuoti šiaurinę Australiją, pradedant niokojančiu Darvino miesto bombardavimu. Australijos ministras pirmininkas Johnas Curtinas prognozavo, kad artėja invazija į Australiją.

Deja, nei Australija, nei Naujoji Zelandija nebuvo pasirengusios kovai. Australijos kariai kovojo Artimuosiuose Rytuose, o apie 15 000 Australijos karių buvo paimti į nelaisvę ir tapo karo belaisviais per Singapūro mūšį. Johnas Curtinas prašė Didžiosios Britanijos ir JAV atsiųsti šarvuočius ir tankus.

Tačiau Didžiajai Britanijai kovojant už savo išlikimą, nebuvo tikimybės, kad Australijai ir Naujajai Zelandijai bus suteikta taip reikalinga technika. Užuot laukusios tiekimo iš Amerikos, abi šalys pradėjo ieškoti sprendimų.

Naujosios Zelandijos viešųjų darbų ministras Robertas Semple'as paskelbė, kad jie gamins savo tankus.

„Jei ši šalis bus užpulta, turime turėti tokią pat gerą įrangą, kaip ir kitos šalys, jei ne geresnę. Negalime nusipirkti tankų iš užsienio, bet turime veikti savo ištekliais. Laimei, savo šalyje turime didelius traktorius“, - skelbė Robertas Semple'as.

 

Traktorius, kurį Semple turėjo omenyje, buvo vidutinio dydžio vikšrinis „Caterpillar D8“. Nors buvo įvairių konfigūracijų, jis dažniausiai buvo parduodamas kaip buldozeris su nuimamu dideliu peiliu ir galinio plėšiklio priedu. Viešųjų darbų departamentas (PWD) turėjo 81 „Caterpillar D8“ traktorių, dar 19 buvo paruošti naudoti.

PWD pasiūlė traktoriams pastatyti šarvuotus kėbulus. 1940 m. birželį Temuka mieste prasidėjo prototipo kūrimo darbai. Buvo modifikuota „D8“ pakaba ir pailgintas vikšro mazgas. Vairuotojo valdikliai buvo šiek tiek modifikuoti, o originali pavarų dėžė buvo pakeista patobulinta 2:1 santykio dėže.

 

Kadangi nebuvo galima gauti šarvų plokščių antstatui virš traktoriaus pastatyti, buvo naudojama gofruotoji mangano plokštė. Sunkaus kalibro pabūklų trūkumas reiškė, kad tankas buvo ginkluotas tik BREN kulkosvaidžiais.

Šeši iš jų buvo išdėstyti išilgai kiekvieno pagrindinio korpuso, nukreipto priešais – po vieną iš abiejų pusių, pora atsukta į priekį, viena į galą ir vienas pritvirtintas prie fiksuoto bokštelio viršuje. Galia buvo gaunama iš traktoriaus 6 cilindrų dyzelinio variklio, išvystančio apie 127 arklio galias, o tai apribojo greitį iki 13 km/h ir veikimo diapazoną iki 160 km.

Tanką-traktorių valdė aštuonių karių įgula. Viduje buvo tiek mažai vietos, kad vienas šaulys turėjo gulėti ant čiužinio, padėto ant variklio viršaus.

Tęsinys kitame puslapyje:




1941 m. kovo mėn. buvo baigtas antrasis tankas ir abu dalyvavo parade Kraistčerče. Tada vienas buvo išsiųstas į Velingtoną, o paskui į Oklandą. Ten, 1941 m. gegužę buvo surengtas paradas. Šiomis viešomis išvykomis buvo siekiama sustiprinti vyraujančią vidinę dvasią.

 

Vietoj to, tai paskatino žiniasklaidos pašaipą. Populiarus mitas byloja, kad tankas buvo pagamintas naudojant gofruotą stogo dangą. Tiesą sakant, šarvuotą konstrukciją sudarė 8 mm storio šarvo plokštė ant kurios buvo pridėta 12,7 mm storio gofruota mangano plieno plokštė. Nustatyta, kad tokio išdėstymo pakanka sustabdyti priešo prieštankinio šautuvo kulkas iki 20 mm kalibro. Manoma, kad gofruota forma padeda nukreipti kulkas.

Pirmieji bandymai parodė, kad tankas yra labai sunkus, dėl to jis blogai riedėjo judant bekele, todėl šaudyti judant buvo labai sunku. Be to, triukšmingo šešių cilindrų dyzelinio variklio keliamos vibracijos trikdė ekipažą, taip pat dažnai užstrigdavo tanko pabūklai. Be to, sugedusi transmisijos sistema priversdavo vairuotoją visiškai sustoti prieš perjungiant pavaras. Kitas akivaizdus trūkumas buvo liuko nebuvimas bokštelyje. Tikroje kovoje šio liuko nebuvimas būtų rimtai trukdęs greitai pabėgti iš transporto priemonės kilus gaisrui dėl priešo atakų.

 

Bobo Semple'o tankas dažnai išjuokiamas kaip „blogiausias visų laikų tankas“. Tačiau nepaisant trūkumų, Naujosios Zelandijos generalinio štabo viršininkas generolas majoras Puttickas pažymėjo, kad tai buvo labai naudingas ginklas tam tikriems kovos stiliams. Pats Robertas Semple'as nepaprastai didžiavosi savo išradimu.

Kažkuriuo metu šie du tankai buvo oficialiai perduoti kariuomenei. Generolas Puttickas rekomendavo, kad transporto priemonės būtų skirtos paplūdimio apsaugai. Naujosios Zelandijos ir Australijos laimei, Japonijos pralaimėjimas Ramiojo vandenyno fronte reiškė, kad invazijos grėsmė baigėsi. Traktoriams buvo nuimti šarvai ir jie grįžo prie civilių pareigų.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: MTPC
MTPC
(38)
(2)
(36)
MTPC parengtą informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško VšĮ „Mokslo ir technologijų populiarinimo centras“ sutikimo draudžiama.

Komentarai ()