Atradimas, pradėjęs dangoraižių erą  (1)

Iki XIX a. vidurio beveik niekas nestatė aukštesnių nei šešių aukštų statinių, nors techniškai tai būtų buvę įmanoma. Kas gi būtų norėjęs laiptais ropštis aukštyn? O tuo metu naudoti kėlimo mechanizmai saugumu nepasižymėjo. Angliakasių šachtose dažnai nutrūkdavo pakėlimo pintines laikantys lynai.


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Pirmųjų žinių apie liftų prototipus yra romėnų architekto Vitruvijaus darbuose, jis savo ruožtu minėjo Archimedą, pastačiusį keliamąjį mechanizmą. Kitos žinios apie šį mechanizmą siekia VI a. – tuomet jis buvo įrengtas Šv. Kotrynos bažnyčioje Egipte, o XVII a. – Vindzorų rūmuose Anglijoje. Liftai prigijo tik tuomet, kai amerikietis Elisha Gravesas Otisas (1811–1861) 1854 m. pristatė savo naujovę: truputį juokingą, bet saugų liftą su gaudytuvu. Net nukirtus keliamuosius lynus liftas likdavo toje pačioje vietoje. 1857 m. kovo 23-iąją Otiso bendrovė Niujorko porceliano ir stiklo parduotuvėje įrengė pirmąjį keleivinį liftą. Būtent šis išradimas lėmė dangų remiančių statinių eros pradžią Amerikoje – Niujorkas ir Čikaga savo dangoraižiais šovė į viršų. 1859 m. sraigtinis liftas buvo įrengtas Niujorko viešbutyje „Penktasis aveniu“. Nuo rūsio iki palėpės ėjo didelis metalinis sraigtas, o kabina juo judėjo kaip veržlė. Sraigtas sukosi varomas garo mašinos, sukdamasis dešinėn judėjo aukštyn, o kairėn – žemyn. Sistema pasirodė lėta, nepatogi ir brangi. Tuo metu dauguma liftų buvo keliami lynais, kuriuos ant būgnų vyniodavo garo mašinų varomi mechanizmai. 1867 m. Paryžiaus pasaulinėje parodoje buvo pristatytas hidraulinis liftas, kuris turėjo daug privalumų, palyginti su lynų keliamaisiais. Vėliau toks liftas buvo įrengtas Eiffelio bokšte Paryžiuje, tačiau dėl didelės eksploatacinės kainos jo teko atsisakyti. Pirmasis elektra varomas liftas buvo užpatentuotas 1861 metais. Jį sukūrė tas pats Otisas, o pagamino Vokietijos bendrovė „Siemens“. Liftas 1889 m. buvo sumontuotas viename Niujorko dangoraižių. Beje, pirmąjį eskalatorių 1891 m. užpatentavo JAV bendrovė „Otis Elevator“. 1930 m. kartu su „Westinghouse Electric Elevators“ ji sukūrė eskalatorių, naudojamą ir dabar. 1,25 m pločio juosta, judanti 27,5 metro per sekundę greičiu, per valandą gali pervežti apie 8000 žmonių.

XX a. pradžioje senuosius liftus išstūmė elektriniai. Apie 1920-uosius jie jau buvo panašūs į dabartinius: turėjo uždarą šachtą, automatinį mygtukų valdymą. Vėliau labiausiai keitėsi tik kėlimo greitis. Pirmasis liftas šešis asmenis penkis aukštus veždavo 0,2 metro per sekundę greičiu, o šiuolaikiniai liftai tai daro 85 kartus greičiau. Pavyzdžiui, Taipėjaus finansų centro liftas 89 aukštus įveikia per 39 sekundes.

Lietuvoje pirmasis liftas buvo įrengtas 1926 m. gyvenamajame name Kaune. O pirmieji greitaeigiai liftai atsirado 1979 m. naujajame televizijos bokšte ir Vilniaus viešbutyje „Lietuva“. Šiandien ir mes gaminame liftus. Tai daro bendrovė „Paradis“ ir „KONE Lietuva“. Bendrovė „Kauno liftai" tiekia jiems – ir ne tik jiems – liftų mechanizmus, detales, dispečerinės įrangos pultus.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: Lrytas.lt
Lrytas.lt
(30)
(5)
(26)

Komentarai (1)