Legendinio Concorde reinkarnacija: jau 2023 metais NASA X-59 lėktuvas bandys tyliai viršyti garso greitį  ()

NASA ir Lockheed Martin keistai atrodantis X-59 lėktuvas turėtų pradėti skraidyti 2023 metų pradžioje, ir jis sukurtas garso greičio barjerą įveikti tyliai.


Visi šio ciklo įrašai

  • 2023-01-11 Legendinio Concorde reinkarnacija: jau 2023 metais NASA X-59 lėktuvas bandys tyliai viršyti garso greitį  ()

Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Planuojama, kad NASA eksperimentinis X-59 lėktuvas pakils 2023 metų pradžioje, ir bus bandoma jo galimybė įveikti garso greičio barjerą nesukuriant didžiulės smūginės bangos. Jei pavyks, tai gali sugrąžinti greitesnius už garsą komercinius orlaivius, kokie buvo Concorde.

Iš Palmdale, Kalifornijoje pakilsiantį X-59 pagamino Lockheed Martin, bet jis yra dešimtmečių simuliacijų superkompiuteriais ir bandymų viršgarsinio vėjo tuneliuose NASA Langley Research centre Virginijoje bandymų produktas.

Lėktuvas atrodo neįprastai: 30 metrų ilgio ir vos 9 metrų sparnų mojo, prailgoje, smiginio strėlytę primenančioje formoje dominuoja peraugusi, smaigą primenanti nosis. Vaizdą priekyje pilotas tegali matyti per vaizdo kamerą, nes nosies nuolydis per mažas, kad tilptų padoraus dydžio langas.

Tokia forma skirta sumažinti garso smūginę bangą, kai lėktuvas viršija garso greitį ore, t.y. 343 m/s, 20°C. Concorde'o smūginės bangos kurtas 105 decibelų triukšmas X-59 sumažintas iki 75 decibelų „minkšto dunkstelėjimo”. Tai maždaug atitinka už 6 metrų užtrenkiamų automobilio durelių triukšmą.

Labiausiai prie tylios viršgarsinės technologijos (Quiet Supersonic TechnologyQueSST) prisidėjo lėktuvo forma – jo nosies kuriama smūginė banga nesusilieja su kuriama uodegos. Tam nosis ir yra taip ištęsta: atitraukti priekinę smūginę bangą kuo toliau nuo galinės.

Žemę pasiekiančių garso bangų susijungimas ir sukelia garsų smūgį, sako David Richwine, X-59 projekto technologijos direktoriaus pavaduotojas NASA Langley.

 

Pradiniai vieno piloto lėktuvo skrydžiai numatyti šių metų pradžioje. Po septynių – devynių mėnesių lėktuvas leisis į turą po JAV, kurio metu viršgarsiniu greičiu skaidys virš kaimo ir miesto bendruomenių gyvenamųjų vietų. Tuomet NASA apklaus tūkstančius žmonių, ar garso lygis, jų manymu, yra priimtinas.

Jei triukšmo mažinimo priemonės pasirodys efektyvios, NASA tikisi, kad orlaivių gamintojai galės pritaikyti jas naujos kartos viršgarsiniams orlaiviams.

Lig šiol vieninteliai komerciniai viršgarsiniai orlaiviai buvo Concorde ir Sovietų Sąjungos nesėkmingas konkurentas Tupolev Tu-144, ir abu jie dabar nebeskraido. Concorde’o ekonomines perspektyvas pakirpo aviacijos reguliavimas, kuriuo uždrausta viršgarsiniais greičiais skraidyti patraukliais maršrutais virš sausumos dėl keliamo triukšmo ir smūginių bangų gadinamų pastatų.

 

X-59 vyr. inžinierius, Jay Brandon, yra užtikrintas, kad jiems pavyko išspręsti triukšmo ir žalos problemas. „Remdamiesi visais atliktais skysčių dinamikos skaičiavimais, kuriais ištyrėme slėgio bangų sklidimą visuose aukščiuose nuo žemės iki skrydžio aukščio, manome, kad žinome, kaip tai atlikti,” tikina jis. „Pamatysime, kai pradėsime skraidyti.”

Paul Marks
www.newscientist.com




Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: www.technologijos.lt
(23)
(0)
(23)

Komentarai ()