Nesakykite kamanėms, kad jos negali skraidyti: mažiausio pasaulyje lėktuvo šlovė neblėsta (Video) ()
Ar esate girdėję apie mitą, kad pagal žmonijai žinomus dėsnius kamanės neturėtų skraidyti? Jų sparnai, manoma, yra per maži dideliam kūnui panešti. Tačiau jos puikiai skrenda. Robertas Starras, savadarbių lėktuvų kūrėjas, taip pat norėjo skristi kaip kamanė, todėl pagamino mažiausią pasaulyje lėktuvą. Vien pažvelgus į jį nesinori tikėti, kad šis lėktuvas apskritai galėjo skristi.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Rėjus Stitsas, buvęs Antrojo Pasaulinio karo naikintuvo pilotas, 1952 m. pagamino tuo metu mažiausią lėktuvą pasaulyje ir pavadino jį „Sky Baby“. Prie projekto prisidėjo ir Robertas Starras, kuris seniai žavėjosi itin mažo biplano idėja. Iš tikrųjų, „Sky Baby“ nebuvo labai saugus lėktuvas net pagal tuometinius standartus, nors iškeltiems tikslams tarnavo puikiai.
„Sky Baby“ konstrukcija iš esmės buvo plieninių vamzdžių konstrukcija, apvilkta aviacine drobe. Variklis buvo labai arti piloto – tarp jų nebuvo jokios apsauginės pertvaros. Abi sparnų poros neturėjo papildomų atramų, tačiau jų ir nereikėjo, nes sparnų mojis siekė vos 2,18 m. Lėktuvas svėrė apie 205 kg.
Piloto svoris tokiame mažame lėktuve buvo itin svarbus – vienintelėje lėktuvo kėdėje turėjo sėdėti 77 kg. svorio žmogus, kad „Sky Baby“ išlaikytų svorio centrą. Maksimalus greitis siekė įspūdingus 354 km/h. Lėktuvą įprastai pilotavo Robertas Starras.
„Sky Baby“ įvairių bandymų ir aviacijos švenčių praskraidė vos 25 valandas, o tada iš karto tapo muziejiniu eksponatu. Robertas Starras labai susižavėjo tokio mažyčio lėktuvo idėja ir galiausiai nusprendė rekordą sumušti. Savo kūrinį pavadino „Bumblebee“ („Kamanė“) ir labai rimtai prie jo dirbo, kol 1984 m. šis lėktuvas oficialiai buvo pripažintas rekordiniu.
Tačiau kitas aviacijos entuziastas, Donas Stitsas, tais pačiais metais šį rekordą dar kartą pagerino. Robertas Starras nenustygo vietoje ir iš karto ėmėsi gaminti dar mažesnę „Bumblebee“ versiją.
„Bumblebee II“ sparnų mojis siekė vos 1,68 m. Tai garantavo vietą rekordų knygose ir amžiną šlovę „Kamanei“, tačiau tą pačią dieną, kuomet 1988 m. gegužės 8-ąją buvo patvirtintas rekordas, lėktuvas nukrito iš 120 m. aukščio ir sudužo – teigiama, kad sugedo variklis.
Vienas iš neįtikėtinai mažų Roberto Starro kūrinių ore
Robertas Starras, tuo metu buvęs 64-erių metų amžiaus, patyrė sunkių sužalojimų, tačiau išgyveno ir visiškai pasveiko. Galbūt dėl nelaimės, o galbūt dėl to, kad mažiausio pilotuojamo biplano rekordas iki šiol priklauso jam, daugiau tokių mažų lėktuvų nebegamino.
Įdomu, kada kas nors ryšis šio rekordo pagerinimui. Maži lėktuvai yra labai sudėtingi, į juos sunku sutalpinti visus reikalingus valdymo mechanizmus, o neįtikėtinai mažas sparnų plotas nesuteikia stabilumo. Kita vertus, ir šiandien yra žmonių, kurie mėgsta iššūkius ir turi neįprastų svajonių, todėl galime laukti ir tikėtis.