Svaiginančios ginklavimosi lenktynės: tai kas vyksta Rusijoje ir Kinijoje jau ne juokais gąsdina JAV  ()

Jau kelis dešimtmečius JAV ir jos sąjungininkių Europoje karinė aviacija mėgavosi neginčijamu dominavimu ore. Tačiau dabar Rusija ir Kinija negaili lėšų ir gausina turimas pajėgas vis papildydamos jas nauja karine technika, taip kėsinamasi į lyderių pozicijas, rašo „Wall Street Journal“.


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Nepaisant sankcijų ir ekonominių sunkumų, Rusija jau kurį laiką neslepia ketinimų per artimiausius ateinančius metus gerokai padidinti lėktuvų ir kitų rūšių orlaivių skaičių.

Apie oro pajėgumų stiprinimą liudija Maskvos strateginiai veiksmai tokiuose karštuosiuose taškuose kaip Rytų Europa ir Artimieji Rytai. Analogiškos taktikos Pietų Kinijos jūroje imasi ir Pekinas - kinų stiprinami ir naujai kuriami pajėgumai kelia nerimą aukščiausio rango Vakarų karinių pajėgų vadovams ir spartina techniškai pažangios karinės aviacijos projektų vystymą.

„Didžiausias JAV karinėms oro pajėgoms tenkantis iššūkis – varžovų gausinamas karinių priemonių arsenalas, technologiniu požiūriu galintis konkuruoti su mūsų turima karine technika“, – sakė generolas Davidas Goldfeinas prieš perimdamas jam patikėtas karinių oro pajėgų štabo viršininko pareigas.

Po ne vienerių metų atidėliojimų, įvairių technologinių problemų bei išaugusių kaštų, JAV karinės oro pajėgos patvirtino, kad į eskadriles priimami naujieji universalūs naikintuvai F-35.

Šiuo metu skraido daugiau nei šimtas šio modelio lėktuvų, dalis jų jau yra pasiekę operacinį pajėgumą - ribą, kuri leidžia šiems orlaiviams vykdyti kovines užduotis.

Iš viso turėtų būti pagaminti keli tūkstančiai kelių skirtingų konfigūracijų F-35. Šis lėktuvas yra sunkiai aptinkamas radarų, tačiau pats gali aptikti taikinius iš didelio atstumo. Jis gali žaibiškai keistis duomenimis su draugiškų pajėgų orlaiviais ir atakuoti kelis taikinius vienu metu.

Kitas 5-os kartos naikintuvas, taip pat naudojantis slapią technologiją, F-22 taip pat yra palyginti naujas. Pirmieji į Karines oro pajėgas priimti modeliai pradėjo skraidyti 2005 metais. Ir nors šie naikintuvai buvo modernizuoti bei gali atakuoti žemės taikinius, pagrindinė F-22 paskirtis - iš didelio atstumo naikinti priešininko orlaivius.

Tokie naikintuvai jau dalyvavo karinėse operacijose virš Sirijos ir buvo nubaidę sirų naikintuvus, kurie amerikietiškųjų F-22 neaptiko iki pat perspėjimo momento.

Tačiau tokių naikintuvų JAV turi tik 183, o augant Rusijos ir Kinijos karinei galiai bei šioms šalims kuriant savo 5-os kartos naikintuvus, JAV svarsto atnaujinti F-22 gamybą, kuri 2011 metais buvo nutraukta dėl milžiniškų finansinių išlaidų.

Tuo tarpu daugiau nei trys ketvirtadaliai JAV karines oro pajėgas sudarančių naikintuvų modelių sukurti dar praėjusio amžiaus aštuntajame dešimtmetyje. Pavyzdžiui, F-15 modelis pasirodė 1975-aisiais metais, populiarusis F-16 eksploatuojamas nuo 1979-ųjų, o pirmasis JAV karinėse jūrų pajėgose naudojamo naikintuvo F/A-18 skrydis įvyko 1978-aisiais.

Šie senesnių modelių lėktuvai sudaro ir pagrindinę daugelio Azijos bei Europos sąjungininkų karinių oro pajėgų dalį. Žinoma, daugelis jų yra modernizuoti ir pirmasis skrydis nereiškia, jog visi lėktuvai pagaminti būtent prieš keliasdešimt metų.

Pavyzdžiui naujausios naikintuvų F-16 modifikacijos gaminamos iki šiol, o naujieji F-15 modeliai, turintys slapias technologijas turėtų pasirodyti jau kitais metais.

Be amerikietiškųjų naikintuvų Vakarų šalyse populiarūs naikintuvai "Eurofighter Typhoon", kurie yra nesyk dalyvavę ir NATO Oro policijos misijoje Baltijos šalyse.

Prancūzijos ir Lenkijos padangę yra saugoję ir naujieji prancūziškieji daugiafunkciniai naikintuvai „Rafale“ - tiek šie, tiek „Eurofighter“ jau yra išbandyti kovos veiksmuose.

Rusija stengiasi neatsilikti. Prieš kelerius metus skambiai pristatytas, o vėliau ir oficialiai išbandytas naikintuvas T-50, kurio masinę gamybą Maskva tikisi pradėti kitais metais, o jau 2018-siais priimti į karines oro pajėgas.

Kremlius giriasi, kad šis orlaivis taip pat naudoja slapias technologijas ir tipiškai Rusijai plyšauja, kad tai yra unikalus, analogų pasaulyje neturintis orlaivis, kuris yra pranašesnis už visus vakariečių naikintuvus. Dviejų variklių T-50 neva pasižymi ypatingu manevringumu, turi įdiegtą pažangias elektronikos, avionikos sistemas ir yra ginkluotas įvairia ginkluote, kuri leidžia naikinti taikinius iš didelio atstumo.

Vienas T-50 pranašumų - jis yra didesnis ir gali gabenti daugiau raketų, tiesa, kol kas nežinoma, ar tai kartu ir nėra minusas, mat didesnį orlaivį paprastai lengviau gali aptikti radarai.

Po kelių dešimtmečių sunkmečio šiuo metu Rusijos karinėse oro pajėgose vyksta rimtos permainos - pilotai gauna daugiau laiko skraidyti ir vykdyti ne tik treniruočių, bet ir kovines užduotis. Tokiu poligonu yra tapusi Sirija, kurioje skraido ne tik senutėliai, nors ir modernizuoti atakos lėktuvai Su-24 bei Su-25, bet ir naujausi naikintuvai-bombonešiai „Su-34“ bei naikintuvai „Su-35“. Pastarieji saugo Rusijos atakos lėktuvus.

Po to, kai pernai Turkijos naikintuvai numušė vieną Rusijos lėktuvą Su-24, tokia būtinybė lydėti savus orlaivius yra išaugusi. Ir nors didžąją dalį Rusijos karinės aviacijos sudaro dar Sovietų sąjungos laikais ne tik sukurti, bet ir pagaminti orlaiviai, kurie kelis dešimtmečius kentėjo nuo netinkamos priežiūros, situacija keičiasi.

Tiesa, kol kas modernizuojami lėktuvai bei gaminami nauji modeliai kol dar negali pranokti dešimtmečius ore dominavusius Vakarų šalių orlaivius - Vakarų šalių pilotai yra labiau patyrę, jų orlaiviai geriau prižiūrėti, naudoja pažangesnes technologijas ir ginkluotę.




Gerokai didesnį galvos skausmą Vakarams kelia Kinija. Kinija ilgą laiką naudojosi Sovietų sąjungoje originaliai sukurtais orlaivių modeliais. Tačiau pamažu situacija keičiasi - vogdama, kopijuodama arba kurdamas savas technologijas, Kinija kuria naujos kartus orlaivius.

Ir tai daro itin sparčiais tempais - šiemet pateikdamas metinį Kinijos karinių pajėgų įvertinimą Pentagonas konstatavo, kad Kinijos karinės oro pajėgos sparčiai plečiamos ir daugeliu atžvilgių artėja prie Vakarų šalių karinės aviacijos potencialo.

JAV naikintuvą F-22 primenančio Kinijoje gaminamo J-20 pirmieji skrydžiai įvyko 2011-aisiais metais, bet karinėse pajėgose šis modelis kol kas nenaudojamas - tėra sukurti 8 bandomieji modeliai.

Pernai Pekinas pristatė ir naikintuvą J-31. Šis orlaivis buvo sukonstruotas kaip JAV F-35 modelio alternatyva ir į karines oro pajėgas turėtų būti priimtas jau 2018 metais.

JAV ir toliau išlaiko lyderių pozicijas, vien jau todėl, kad amerikietiški pažangiausi naikintuvai jau priimti į ginkluotę ir naudojami kovos veiksmuose, tuo tarpu Rusijos ir Kinijos technika vis dar tobulinama ir nepasiekusi operacinio pajėgumo. Tačiau savus trūkumus Rusija ir Kinija kompensuoja priešlėktuvinės gynybos sistemų tobulinimu.

Ir Kinijoje, ir Rusijoje diegiamos daug pažangesnės priešlėktuvinės gynybos sistemos. Pavyzdžiui S-400 naudoja kelių rūšių raketas. Viena jų taikinius gali sunaikinti už 400 km. Tokios priešlėktuvinės gynybos sistemos sukuria vadinamąjį A2/AD burbulą - priešininko pajėgoms tampa pernelyg rizikinga veikti teritorijoje, kurioje veikia tokios sistemos.

Tokie A2/AD burbulai veikia Kaliningrado srityje ir kelia nerimą Baltijos šalims bei Lenkijai, o taip pat Rusijos okupuotame Kryme ir netgi Sirijoje. Rusija jau atvirai pagrasino, kad jos priešlėktvinės gynybos sistemos gali numušti bet kokius JAV orlaivius, skraidančius virš Sirijos.

„Tokie veiksmai labai komplikuoja bet kokias karines operacijas“, – teigia į atsargą išėjęs JAV karinių oro pajėgų generolas leitenantas Davidas Deptula. Šiais metais Kinija pradėjo priešlėktuvines sistemas HQ-9. Tai yra modernizuota rusiškos sistemos S-300 kopija. Ši karinė technika jau buvo dislokuota Pietų Kinijos jūroje, ginčijamose Paraselio salose, į kurias pretenzijų turi ir Vietnamas.

JAV karinių oro pajėgų vadovybė vienoje ataskaitoje nurodė, kad siekiant susidoroti su iškilusiomis grėsmėmis, šiuolaikinius orlaivius būtina apginkluoti tolimojo nuotolio raketomis ir kita ginkluote, kuria galima būtų smogti taikiniams iš saugaus atstumo. Be to, nuo 2030 tikimasi pristatyti ir naujo modelio lėktuvus.

Pentagonas vis dar stengiasi tiksliai apibrėžti naujojo orlaivio funkcijas, o tokie lėktuvų gamintojai kaip „Boeing Co.“, „Lockheed Martin Corp.“ ir „Northrop Grumman Corp.“ jau pradėjo siūlyti galimus tokio orlaivio brėžinių projektus.

Pasak Jungtinės Karalystės gynybos, saugumo ir oro erdvės srityje dirbančios tarptautinės bendrovės „BAE Systems PLC“ vadovo Chriso Boardmano, įmonės inžinieriai jau svarsto galimas idėjas. Panašios idėjos skalndo ir pačioje Jungtinėje Karalystėje, kuri yra užsakiusi naikintuvus F-35, tačiau šių pristatymams vėluojant, svarstomi ir kiti variantai.

Apie savo karinės aviacijos atnaujinimą užsiminė ir Vokietija, kuri didina išlaidas gynybai. Vokietija naudoja naikintuvus "Eurofighter" bei universalius "Tornado" - pastarieji pradėti gaminti prieš tris dešimtmečius ir sparčiai sensta.

Kaip nurodoma pernai pateiktoje Vokietijos gynybos ministerijos ataskaitoje, Berlynas domisi tiek pilotuojamos, tiek bepilotėmis platformomis bei jį gamybos galimybėmis. Pasak Prancūzijos gynybos ministerijos atstovo, Paryžius ir toliau bendradarbiaus su Jungtine Karalyste, be to, planuoja modernizuoti naikintuvo „Rafale“ modelį.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: delfi.lt
(29)
(7)
(22)

Komentarai ()