Pentagonas nesuprato, kas nutiko hipergarsiniam „smogikui“ (Video)  (4)

Greičiausiu pasaulyje laikomo JAV karinio eksperimentinio orlaivio „Falcon HTV-2“ bandymas baigėsi nesėkmingai: savarankiško skrydžio pradžioje jis dėl nežinomų priežasčių rėžėsi į vandenyną.

JAV gynybos departamento Priešakinių gynybos tyrimų agentūra (DARPA) pranešė, kad eksperimentinis nepilotuojamas orlaivis „Falcon HTV-2“, iš kosmoso neriantis į atmosferą ir ja sklendžiantis 20 kartų didesniu nei garsas greičiu, po 26 minučių nuo bandymo pradžios nutraukė ryšį su skrydžio valdymo centru. Gauti telemetrijos duomenys patvirtino, kad ir antrasis „HTV-2“ bandymas baigėsi nesėkmingai.

DARPA pranešime sakoma, kad pirmoji skrydžio fazė vyko pagal planą: iš JAV karinių oro pajėgų Vandenbergo bazės Kalifornijoje paleista raketa „Minotaur IV Lite“ iškėlė „Falcon HTV-2“ į numatytą aukštį virš Žemės. „HTV-2“ kapsulė kosmose tvarkingai atsiskyrė nuo raketos ir grįždama į atmosferą paleido bepilotį aparatą į savarankišką skrydį, kurio metu jis turėjo sklęsti į numatytą vietą stratosfera apie 21 000 km/h greičiu. Netrukus po to ryšys su juo nutrūko.

„Kol dėl anomalijos dingo signalas, buvo surinkta duomenų apie daugiau nei 9 skrydžio minutes. Pirminiais duomenimis, orlaivis nukrito į Ramųjį vandenyną planuotos skrydžio trajektorijos atkarpoje“, – teigiama DARPA pranešime.

Koks minėtos anomalijos pobūdis, eksperimentą rengę JAV kariškiai teigia nežinantys. Nepaisant neaiškių nesėkmės priežasčių, jie tvirtina dviejų „HTV-2“ bandymų metu daug pasiekę. „Mes žinome, kaip iškelti aparatą į artimąjį kosmosą ir įvesti jį į atmosferą taip, kad jis būtų pasirengę hipergarsiniam skrydžiui“, – sakė DARPA „HTV-2“ programos vadovas, JAV karinių oro pajėgų majoras Chrisas Schulzas. Tačiau jis pripažino, kad iš esmės hipergarsiniai skrydžiai – dar „neatrasta teritorija“. „Mes kol kas nežinome, kaip pasiekti reikiamą valdymo lygį aerodinaminėje skrydžio fazėje, tačiau esu tikras, jog egzistuoja reikiamas sprendimas, ir mes turėsime jį rasti“, – sakė jis.

Šįkart patobulintas „HTV-2“ eksperimentinis modelis naudojo nedidelius raketinius variklius įėjimo į atmosferą procesui kontroliuoti, išlaikyti reikiamą padėtį leidžiantis, o po to vėl padidinti aukštį ir hipergarsinio skrydžio metu išlaikyti stabilumą.

Tai jau antrasis JAV eksperimentinio hipergarsinio lėktuvo „Falcon HTV-2“ prototipo skrydis. Pirmasis, įvykęs 2010 m. balandžio 20 d., baigėsi nesėkmingai: praėjus 9 minutėms nuo starto valdymo centras prarado ryšį su virš Ramiojo vandenyno skridusiu aparatu. Pagal planą, HTV-2 prototipas be variklio iš Vandenbergo bazės turėjo būti iškeltas suborbitine trajektorija skriesiančios raketos nešėjos „Minotaur IV Lite“. Atsiskyręs nuo paskutinės jos pakopos, HTV-2 atmosfera turėjo nusklęsti į numatytą vietą netoli Maršalo salų Ramiajame vandenyne.

Abu šie bandymai yra Pentagono vykdomos vadinamojo hipergarsinio ginklo prototipo kūrimo programos dalis. DARPA siekia sukurti raketa nešėja „Minotaur IV Lite“ pagreitintą lėktuvą arba sparnuotąją raketą, kuri gali greičiau nei per 2 valandas perskristi Ramųjį vandenyną.

Hipergarsinis ginklas kuriamas pagal Pentagono „Prompt Global Strike“ programą, kurios tikslas – sukurti technines priemones, galinčias operatyviai (mažiau nei per valandą) sunaikinti Amerikos priešų strateginės reikšmės taikinius bet kurioje Žemės vietoje, naudodama konvencinius užtaisus.

DARPA daug vilčių sieja su „Falcon HTV-2“ hipergarsiniu aparatu. Pasak agentūros atstovų, pirmojo tokio aparato bandymas 2010 m. buvo nesėkmingas dėl aerodinaminio nestabilumo, tačiau po nesėkmės buvo padaryta daug konstrukcinių „Falcon HTV-2“ pakeitimų: po papildomų bandymų aerodinaminiame vamzdyje buvo pakeistas aparato svorio centras ir sumažintas jo atakos kampas. DARPA pabrėžia, kad jau pirmojo „Falcon HTV-2“ skrydžio metu buvo daug pasiekta, pavyzdžiui, per 19 sekundžių pavyko skrydžio greitį sumažinti nuo 22 iki 17 machų, lėkdamas 5,8 km/s greičiu „Falcon HTV-2“ gerai priiminėjo GPS duomenis, puikiai veikė ryšio ir nuotolinio valdymo sistemos. Nesėkmė jį ištiko dėl to, kad koreguojant skrydžio trajektoriją jis dėl aerodinaminio nestabilumo staiga tapo nevaldomas.

Šiame vaizdo siužete pristatoma „Falcon HTV-2“ paleidimas ir trajektorijos koregavimo galimybė.

Aut. teisės: TV3
TV3

(0)
(0)
(0)

Komentarai (4)

Susijusios žymos: