Bauda pardavus automobilį: „Lietuvoje tai gana dažna situacija“  (2)

Bauda už jau senokai parduotu automobiliu padarytą nusižengimą, ko gero, gali kiekvieną išversti iš koto. Tačiau tokios istorijos nebestebina nei Kelių policijos pareigūnų, nei viešosios tvarkos prižiūrėtojų, kuriems tokias baudas dažnai tenka susirinkti atgal ir ieškoti naujojo mašinos savininko.

Pasirodo, parduodantieji ar perkantieji automobilį pernelyg dažnai neįvykdo, regis, visai paprastų formalumų ir užtraukia bėdų senajam mašinos savininkui.

Pribloškė netikėta bauda

Į redakciją kreipėsi palangiškis Rimvydas. Jis pasakojo dar vasarį pardavęs savo „Audi“ markės automobilį vienam klaipėdiečiui. Savaime suprantama, buvo sudaryta ir pirkimo bei pardavimo sutartis. Vėliau ponas Rimvydas kreipėsi į „Regitrą“, kuri jam pateikė pažymą apie pasikeitusių duomenų registravimą.

Tačiau praėjusį mėnesį palangiškis sulaukė administracinio teisės pažeidimo protokolo, kuriame nurodoma, jog VšĮ „Klaipėdos keleivinis transportas“ kontrolieriai balandžio 1-ąją šalia S. Daukanto g. 35 numeriu pažymėto namo aptiko „jo automobilį“, už kurio stovėjimą nebuvo sumokėta. Už nusižengimą, kurio nepadarė, Rimvydui buvo paskirta 11 eurų bauda.

„Priversti neįmanoma“

„Regitros“ Kretingos grupės jaunesnysis specialistas Kęstutis Nakvosas, kuris ir pasirašė po pažyma, išduota ponui Rimvydui pardavus automobilį, sakė, jog tokių nesusipratimų kartais įvyksta.

„Senasis savininkas automobilio pardavimą deklaravo, tačiau naujasis taip ir neprisiregistravo ir toliau važinėja su senu dokumentu. Taigi, dėl to bauda ir atėjo senajam automobilio savininkui, nes daugiau nėra į ką kreiptis. Tokiu atveju institucijai, iš kurios gautas nurodymą sumokėti baudą, reikia nunešti pirkimo-pardavimo sutartį bei pažymą apie pasikeitusių duomenų registravimą. Taip bus galima įrodyti, jog nebesi savininkas“, – sakė K. Nakvosas.

Anot jo, priversti žmogaus įregistruoti savo transporto priemonės neįmanoma. Jis pats tą turintis padaryti. Tačiau jei policija sustabdytų naująjį mašinos savininką, šis gautų baudą už tai, kad važinėja su neregistruota transporto priemone. K. Nakvoso nuomone, geriausias būdas apsisaugoti nuo nemalonumų yra abiems sutarties sudarytojams kartu keliauti į „Regitrą“ ir perregistruoti automobilį naujajam savininkui.

„Regitros“ atstovė spaudai Aurelija Juodytė savo ruožtu aiškino, kad įsigijus Lietuvoje registruotą transporto priemonę, privalu ją perregistruoti per 10 dienų nuo buvusio transporto priemonės valdytojo kreipimosi į VĮ „Regitra“. To nepadarius, transporto priemonė išregistruojama ir netenka leidimo dalyvauti viešajame eisme. Peržvelgusi pono Rimvydo atvejį, „Regitros“ atstovė tikino, kad abi sandorio šalys savo įsipareigojimus įvykdė laiku ir tinkamai, tad registro įrašai buvo tvarkingi.

„Atkreipiame dėmesį, kad baudų administratorius turi galimybę registre matyti duomenis apie pasikeitusį transporto priemonės savininką“, – neslėpdama nuostabos apie įvykusį nesusipratimą teigė A. Juodytė.

Kieno klaida?

Vis dėlto išsiaiškinti, kas gi atsakingas už duomenų apie automobilių savininku „suvaikščiojmą“, taip ir nepavyko. Klaipėdos savivaldybės Administracinių pažeidimų tyrimo poskyrio vyr. specialistas Artūras Ambutas aiškino, jog savo Savivaldybės specialistai protokolus rašo, remdamiesi oficialiais registrų duomenimis, kuriuos pateikia „Regitra“…

„Jeigu registre yra senojo savininko duomenys, tuomet jam ir rašomas protokolas už nesumokėtą rinkliavą arba ne vietoje pastatytą automobilį. Jei nusižengimas yra pirmas, tuomet protokolą surašome neišsikvietę automobilio savininko ir į protokolą įrašome administracinį nurodymą – pasiūlymą asmeniui per 10 darbo dienų sumokėti pusę minimalios baudos, o protokolą išsiunčiame į asmens oficialiai deklaruotą gyvenamąją vietą“, – sakė A. Ambutas.

Jis pridūrė, jog, jei automobilio savininkas pasikeitęs, tuomet senajam transporto priemonės valdytojui reikia kreiptis į Savivaldybę, pateikti paaiškinimą ir parodyti pirkimo ir pardavimo sutartį. Tada protokolas yra naikinamas ir, atsižvelgiant į sutarties sudarymo laiką, surašomas tam žmogui, kuris nurodytas dokumente.

„Pirmykščiai“ pardavimo būdai

Savivaldybės Administracinių pažeidimų tyrimo poskyrio vedėjas Marius Pankevičius patikino, kad tokių nesusipratimų pasitaiko dažnai. Esą pasitaiko ir tokių istorijų, kai automobilio pirkėjas senajam savininkui atiduoda pinigus, šis pastarajam atiduoda transporto priemonės registracijos liudijimą, automobilio raktelius ir reikalai, jų manymu, jau sutvarkyti. Būna ir taip, kad automobilis, nepranešus „Regitrai“, keliauja iš rankų į kitas.

„Vėliau ateina senieji savininkai, priekaištauja dėl to, kad būtent jie gavo administracinio teisės pažeidimo protokolą“, – stebėjosi M. Pankevičius.

Be to, bauda už nesumokėtą rinkliavą, anot pašnekovo, yra niekis, palyginus su tuo, jog neregistruota transporto priemone gali būti padaryti žymiai rimtesni nusižengimai. Esą būta ir tokių atvejų, kai senąjį savininką policiją buvo uždariusi kelioms dienoms į areštinę, nes su jo buvusiu automobiliu buvo padarytas nusikaltimas.

Poskyrio vedėjas pabrėžė, jog, parduodant automobilį, geriausia būtų sudaryti pirkimo-pardavimo sutartį ir kartu nuvykti į „Regitrą“ išregistruoti ir įregistruoti transporto priemonę.

„Tas pat, kas paskolinti ginklą“

Mindaugas Džermeika
L.e. Klaipėdos apskrities VPK Kelių policijos valdybos viršininko pareigas

„Su šia problema susiduriame nuolat. Ji atsiranda dėl piliečių tingumo ir atsakomybės trūkumo. Senajam savininkui gavus baudą, kyla pasipiktinimas. Po to išaiškėja, kad sudarytos pirkimo ir pardavimo sutarties jis nepateikė „Regitrai“ bei neišregistravo savo transporto priemonės. Blogiausia, kad gavęs nurodymą sumokėti baudą, asmuo nusprendžia nieko nedaryti ir naiviai mąsto: „Sakysiu, kad nieko negavau.“ Tuomet jam už akių priimamas nutarimas, kuris atsiduria anstolio žinioje.

Būna ir tokių atvejų, kai senasis automobilio savininkas tikina pardavęs automobilį, tačiau atliekant sandorį, nebuvo pasirašytas nė menkiausias lapelis.

Buvo netgi tokia istorija, kai automobilis partrenkė moterį, ėjusią pėsčiųjų perėja, ir vairuotojas, sunkiai ją sužalojęs, pabėgo iš įvykio vietos. Vėliau pasirodė, kad senasis savininkas neišregistravo savo transporto priemonės, o nusikaltimą padarė naujasis. Automobilis yra padidinto pavojaus šaltinis. Tai lygiai tas pats, jei kažkam paskolintum naudoti savo ginklą.“

Nuo 2015 m. liepos 1 d. veikia bendras Administracinių teisės pažeidimų registras, kuriame tvarkomi visi su pažeidimu susiję duomenys. Protokolai surašomi taip pat šiame registre. Teisę surašyti administracinių teisės pažeidimų protokolus turintys valstybės tarnautojai, rašydami protokolą registre, tiesiog suveda transporto priemonės valstybinį numerį, o savininko duomenys jau automatiniu būdu įkeliami į protokolą.

Aut. teisės: Vakarų ekspresas
Vakarų ekspresas
Autoriai: Rūta Kazlauskaitė

(4)
(0)
(4)

Komentarai (2)