Mokslininkai atrado naują kepenų ligos priežastį: pavojus kyla net ir nevartojantiems alkoholio  ()

Greito maisto patiekalai gali padidinti nealkoholinės kepenų suriebėjimo ligos riziką, skelbia naujas tyrimas.


Asociatyvi nuotr.
Asociatyvi nuotr.
© www_slon_pics | https://pixabay.com/illustrations/anatomical-anatomy-body-gut-health-2261006/

Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Kepenų ligas daugelis klaidingai sieja vien tik su besaikiu alkoholio vartojimu. Tiesa, kad stiprieji gėrimai kenkia sveikatai, tačiau mityba taip pat turi įtakos tam, kaip ilgai tarnaus žmogaus kepenys.

Žurnale „Clinical Gastroenterology and Hepatology“ publikuotame tyrime nagrinėtas greito maisto poveikis suaugusiems JAV gyventojams ir tokios mitybos ryšys su riebalų kaupimu kepenyse.

Paaiškėjo, kad jei bent penktadalis kasdienių kalorijų gaunama iš greito maisto, didėja rizika, kad žmogui išsivystys nealkoholinė kepenų suriebėjimo liga, kitaip – steatozė.

Greitas maistas yra patogus, dažnai siejamas su amerikietiška kultūra, bet picos, mėsainiai ar kebabai itin populiarūs ir Lietuvoje. Užsisakyti vakarienę iš greito maisto restorano daugelis mėgsta labiau nei gaminti namie. Tačiau greito maisto patiekaluose įprastai būna daug druskos ir riebalų, trūksta vertingų maistinių medžiagų.

[PAPILDYMAS!] NR.1 pasaulyje kompanijos ir net 5.7K raiškos „Insta360 ONE X2“ veiksmo kamera bei super galimybių 1080P WiFi kamera tik 14,39€ (Video)
6002

Iš Vokietijos

Ribotas kiekis

1) „Insta360 ONE X2“ veiksmo kamera

2) Išmanioji 1080P WiFi kamera su spalvotu naktiniu filmavimu, APP ir kt. tik 14,39€

Išsamiau

Greito maisto restoranų ir užkandinių meniu pasiūlymai turi daug riebalų, kalorijų ir cukraus, bet mažai maistinių medžiagų ir skaidulų. Ne problema kartais pasilepinti greitu maistu, bet nuolatinis jo vartojimas gali padidinti nutukimo, širdies smūgio, nealkoholinės kepenų suriebėjimo ligos ir kitų sveikatos problemų riziką“, – paaiškino su tyrimu nesusijusi mitybos specialistė Tarra Bassi.

Vis didesnio mokslininkų dėmesio sulaukia nealkoholinės kepenų suriebėjimo ligos išsivystymo priežastys. Kepenyse besikaupiantys riebalai pažeidžia gyvybiškai svarbų organą.

Šia liga sergantys žmonės patiria širdies ir kraujagyslių sistemos komplikacijas, jiems gali galutinai sutrikti kepenų funkcija, didėja vėžio pavojus.

Tyrimo eiga

Minėtame tyrime 4 tūkst. 20 metų vyresnių suaugusiųjų. Tyrėjai surinko duomenis apie jų mitybos įpročius ir pamatavo konkrečius steatozės parametrus.

Beveik trečdalis (29 proc.) tyrimo dalyvių penktadalį ir daugiau kalorijų gaudavo iš greitojo maisto patiekalų.

 

Paaiškėjo, kad toks greito maisto kiekis susijęs padidėjusia steatoze. Rizika ypač didelė, jei žmogus serga diabetu arba nutukimu.

Būtent šioms žmonių grupėms gresia didesnis pavojus patirti kepenų pažaidą dėl perteklinio greito maisto vartojimo.

Viena tyrimo autorių, hepatologė dr. Ani Kardashian vylėsi, kad jos rezultatai padės suprasti greito maisto keliamas rizikas ir paskatins žmones maitintis sveikiau.

„Tikiuosi, kad šis tyrimas paskatins žmones ieškoti daugiau maistingų, sveikų maisto produktų. Taip pat suteiks argumentų, kuriuos gydytojai galės panaudoti kalbėdami su savo pacientais, ypač tais, kurie turi pagrindinius kepenų ligų rizikos veiksnius. Galbūt žmonės supras, kaip svarbu yra vengti maisto produktų, kuriuose yra daug riebalų, angliavandenių ir perdirbto cukraus“, – sakė tyrėja.

Tiesa, reikia paminėti, kad tyrimo metu buvo taikytas stebėjimo metodas. Todėl jis neįrodo priežastinio ryšio ir negali tvirtai teigti, jog greitas maistas sukelia nealkoholinę kepenų suriebėjimo ligą. Tam reikalingi papildomi tyrimai.

 

Patarimai, kaip sumažinti greito maisto dalį mitybos racione:

– Pradėkite nuo mažų pokyčių: pirmiausia sumažinkite skaičių dienų, kai valgote greitą maistą. Pavyzdžiui, jei tokius patiekalus valgote penkias dienas per savaitę, pabandykite šį skaičių sumažinti iki trijų dienų. Pasistenkite greitą maistą valgyti vis rečiau.

– Mitybos planas: planuokite, ką valgysite bent penkias į priekį. Tai padės nepasiduoti impulsams. Jeigu iš anksto žinosite, ką ruošite vakarienei, nekils pagundos paskutinę minutę užsisakyti picos.

– Rinkitės įvairų maistą: įsitikinkite, ar jūsų mityboje yra pakankamai angliavandenių, skaidulinių medžiagų, baltymų ir riebalų. Tai padės subalansuoti gliukozės kiekį kraujyje, sumažins potraukį nesveikam maistui, leis pasijausti sotiems.

Parengta pagal „Medical News Today“ inf.

Aut. teisės: Lrytas.lt
Lrytas.lt
(5)
(3)
(2)

Komentarai ()

Susijusios žymos: