Net ir 2023 metais Saulės sistemoje yra ką atrasti.

• 2023-02-05 Beveik 100! Po naujausių atradimų Jupiteris aplenkė Saturną ir tapo absoliučiu Saulės sistemos rekordininku  ()

Naujame atradime astronomai aplink Jupiterį pastebėjo 12 naujų mėnulių, o bendras jo palydovų skaičius pasiekė rekordinį 92 skaičių. Taip Jupiteris tapo planeta, turinti daugiausiai palydovų mūsų Saulės sistemoje. Saturnas, kuris iki šiol buvo planeta, turinti daugiausiai – 83 palydovus, dabar yra antroje vietoje.

Jupiterio palydovai neseniai buvo įtraukti į sąrašą, kurį tvarko Tarptautinės astronomijos sąjungos Mažųjų planetų centras, sakė Carnegie instituto atstovas Scottas Sheppardas, kuris buvo komandos narys.

Mėnuliai buvo aptikti naudojant teleskopus Havajuose ir Čilėje 2021 ir 2022 m., o astronomai patvirtino jų orbitas tolesniuose stebėjimuose.

Sheppardas teigė, kad naujai atrastų mėnulių dydis svyruoja nuo 1 iki 3 kilometrų.

„Tikiuosi, kad artimiausiu metu galėsime pamatyti iš arčiau vieną iš šių išorinių mėnulių iš arti, kad būtų galima geriau nustatyti jų kilmę“, – sakė astronomas.

Europos kosmoso agentūra balandį į Jupiterį išsiųs erdvėlaivį, kuris ištirs planetą ir kai kuriuos didžiausius ir ledinius palydovus.

NASA kitais metais paleis „Europa Clipper“, kad ištirtų Jupiterio vieną mėnulį, po kurio, kaip teigiama, po užšalusia pluta yra vandenynas.

Sheppardas, prieš kelerius metus atradęs keletą palydovų aplink Saturną ir iki šiol dalyvavęs atrandant 70 Jupiterio palydovų, tikisi ir toliau papildyti dviejų dujų milžinų mėnulio skaičių.

Sheppardas teigė, kad Jupiteris ir Saturnas turi daug mažų mėnulių, kurie, kaip teigiama, yra didesnių, kadaise egzistavusių ir galiausiai susidūrusių vienas su kitu arba su asteroidais ar kometomis, fragmentai.

Tas pats scenarijus taikomas Neptūnui ir Uranui, tačiau jie yra taip nutolę, kad mėnulio pastebėjimas tampa dar sunkesnis.

Uranas iki šiol turi 27 patvirtintus palydovus, Neptūnas – 14, Marsas – du, o Žemė – vieną. Venera ir Merkurijus neturi palydovų.

Naujai rasti Jupiterio palydovai dar neįvardinti. Sheppardas sakė, kad tik kai kurie mėnuliai yra pakankamai dideli, bent 1,5 kilometro, kad jiems būtų suteiktas vardas.