Kodėl šie traktoriai tokie keisti? Tik pažiūrėkite į priekinę važiuoklę - ką tokio sugalvojo gamintojai ir kodėl to prireikė? (7)
Jei jums kaip ir mums patinka sena technika, tikriausiai esate peržiūrėję nemažai senų traktorių nuotraukų. Galbūt jums netgi yra tekę pastebėti, kad nemažai labai senų amerikietiškų traktorių turi labai keistas priekines ašis. Maži priekiniai ratai yra sumontuoti labai arti vienas kito ir sudaro V raidės formos konfigūraciją. Kodėl jie taip atrodė? Kokius privalumus turėjo tokia neįprasta konstrukcija ir kodėl ji išnyko?
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Tikriausiai toks dizainas ėmė plisti nuo 1924 metų, kuomet International Harvester pristatė Farmall prekės ženklą. Iki to momento daugelis traktorių buvo labai specializuoti, o štai Farmall buvo pristatytas tarsi bendros paskirties traktorius, galintis prisidėti prie beveik visų žemės ūkio darbų. Tačiau Farmall nebuvo pirmasis traktorius su tokia keista trikampio schemos važiuokle.
Iš tiesų reikėtų sakyti, kad būtent taip atrodė ir patys pirmieji traktoriai su vidaus degimo varikliais. Skirtumas tik tas, kad priekyje tuomet buvo naudojamas vos vienas ratas, o ne du drauge, kaip buvo Farmall atveju. Galbūt kiek keisčiau yra tai, kad toks dizainas buvo išimtinai taikomas tik traktoriams. Štai prieš tai laukuose ir miškuose dirbusios didžiulės savaeigės garo mašinos turėjo įprastai atrodančias plačias priekines ašis. Tačiau būtent po Farmall pasirodymo trikampio schemos važiuoklės schema tapo dominuojančia visoje JAV traktorių pramonėje.
Kodėl tokia, atrodo, nepraktiška konstrukcija prigijo? Na, visų pirma reikėtų įvertinti tai, kad 20 amžiaus pradžioje traktoriai ir arkliai vis dar dažnai dirbo tuos pačius laukus. Tai buvo tarsi pereinamasis periodas. Siaura priekinė važiuoklė pagerino traktorių manevringumą. Naudojant atskirus skirtingų pusių stabdžius traktoriai galėjo apsisukti apskritime, kurio spindulys buvo lygus traktoriaus ilgiui. Bandant apsisukti eilėse, kurios buvo susodintos arklių traukiama technika, tai buvo labai naudinga savybė.
Kalbant apie eiles, nors Farmall buvo pristatomas kaip tikrai universalus žemės ūkio traktorius, iš tiesų jis labiau tiko eilėmis išdėstytiems laukams apdirbti. Kitaip tariant, jis galėjo lengvai sukiotis daržovių, medvilnės ir kitų mažesnių kultūrų laukuose. Tam, kad traktorius nesumintų augalų, abi jo ašys turėjo būti vienodo pločio arba priekinė turėjo būti labai siaura. Pastarasis pasirinkimas International Harvester ir senesnių traktorių gamintojams pasirodė praktiškesnis, nes taip traktorius buvo manevringesnis ir lengviau valdomas. Kartu siauresnė priekinė ašis rečiau pažeisdavo jautresnes kultūras.
Tačiau privalumai ir čia nesibaigia. JAV nemažai laukų buvo drėkinami irigaciniais grioveliais. Tai – gilesnės vagos, kurios būdavo paliekamos tarp daržovių eilių. Į tokį griovelį įvairavus priekinius traktoriaus ratus vairuoti praktiškai nebereikėjo – mašina natūraliai riedėjo tiesiai pirmyn. V formos konfigūracija šioje vietoje tik padėjo, nes tobulai tilpo tame drėkinimo griovelyje. Žinoma, važiuojant lygiais laukais ar asfaltu, V raidės konfigūracija sumažindavo vairo pasipriešinimą – juk tuomet vairo stiprintuvų dar nebuvo.
Bet ir tai dar ne viskas. Įvairūs kultivatoriai ir kiti agregatai tuomet dažnai buvo montuojami po traktoriaus rėmu. Kitaip tariant, po varikliu, tarp priekinių ir galinių ratų. Senųjų traktorių ratų bazės buvo pakankamai trumpos, todėl vietos ten buvo nedaug. Siaura priekinė ašis tos vietos suteikė bent šiek tiek daugiau. Kiek vėliau traktoriai įgavo ir prie variklio montuojamus skriemulius, kurie buvo skirti suktu išoriniams prietaisams (įvairiems pjūklams ir kultuvams). Odiniu diržu pasiekti minėtą skriemulį buvo lengvai, kai kelyje nesimaišė plati priekinė ašis.
Jūs tikriausiai jau pastebėjote, kad naujų tokio dizaino traktorių beveik nėra. JAV jie buvo gaminami pakankamai ilgai – maždaug iki aštuntojo dešimtmečio vidurio. Su laiku ūkininkams reikėjo vis galingesnių traktorių, o trikampė važiuoklės konfigūracija tikrai netiko didesniems ir galingesniems traktoriams – pavojus apsiversti tiesiog buvo per didelis. Pradėti diegti vairo stiprintuvai, o ir patys laukai pasikeitė, nes tapo pritaikyti traktorių darbui – juk niekas arkliais laukų jau nebeapdirbinėja. Tiesiog visi privalumai, kuriuos turėjo trikampės važiuoklės traktoriai nebėra tokie aktualūs.
Šiais laikais trikampė važiuoklės konfigūracija dažniau naudojama siekiant sumažinti laukų kompaktavimą – gruntas yra mažiau suslegiamas, kai to paties žemės lopinėlio netrypia ir priekiniai, ir galiniai ratai. Daugelis gamintojų tokių traktorių net nebegamina, tačiau ūkininkai juos pasigamina patys. Tuo tarpu Minsko traktorių gamykla (MTZ) ir toliau siūlo triračius traktorius – Belarus 80X ir 100X yra skirti darbui medvilnės laukuose.