Paskutinis mechaninių pavarų dėžių atodūsis Europoje. „Hyundai“ patvirtina tai, ko visi bijojo ()
Niekas nebenori mechaninės pavarų dėžės.

© zhang guoxin (Public Domain) | https://www.pexels.com/photo/black-gear-shift-lever-2986849/
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Mechaninių pavarų dėžių eros pabaiga Europoje. „Hyundai“ skelbia apie revoliucinį pokytį automobilių pramonėje.
Įsivaizduokite, kad sėdite prie vairo, kairė koja ant sankabos, o ranka – ant pavarų perjungimo svirties. Tai patirtis, pažįstama beveik kiekvienam vyresnio amžiaus europiečiui... tačiau mūsų vaikai ir, žinoma, anūkai gali niekada neturėti galimybės išbandyti mechaninės pavarų dėžės sudėtingumo. Šį kartą „Hyundai“ tai patvirtino.
Gamintojai vis dažniau atsisako mechaninių pavarų dėžių, o automobilių entuziastai baiminasi, kad šis „artimas ryšys“ su automobiliu taps praeitimi. Taigi, kas slypi už šio pokyčio ir ar mechaninės pavarų dėžės vis dar turi vietą ateities automobiliuose? Pasak „Hyundai Europe“ technikos direktoriaus, tikrai ne, nes, matyt, „niekas nebenori mechaninės pavarų dėžės“.
Didėjantys išmetamųjų teršalų standartai, hibridinių ir elektrinių pavarų dominavimas ir vis labiau paplitusios vairuotojo pagalbos sistemos yra geriau integruotos su automatinėmis transmisijomis. Lygiagrečių pavarų versijų išlaikymas padidina išlaidas, kurių daugelis gamintojų nebenori patirti. Klausimas nebėra „ar mechaninės pavarų dėžės išnyks?“, o „kada ir kur jos visiškai išnyks?“ ir ką vairuotojai turėtų daryti, kol dar nevėlu.
|
Tai jau vyksta. Pavyzdžiui, Jungtinėje Karalystėje mechaninių pavarų dėžių modelių skaičius prekybos salonuose sumažėjo nuo 192 vnt. 2015 m. iki vos 82 vnt. 2025 m. pradžioje – 57 % sumažėjimas. JAV automobiliai su mechanine pavarų dėže 2023 m. sudarė tik apie 1,7 % pardavimų, todėl nesunku numatyti, kad per ateinantį dešimtmetį mechaninės pavarų dėžės gali visiškai išnykti iš pagrindinių gamintojų asortimento.
Masinis perėjimas nuo mechaninių pavarų dėžių neatsiranda iš niekur, nes šiuolaikinės automatinės pavarų dėžės dažnai pasižymi geresnėmis degalų sąnaudomis ir išmetamųjų teršalų kiekiu, o tai labai svarbu atsižvelgiant į vis griežtėjančius aplinkosaugos standartus. Mechaninių versijų išlaikymas reiškia papildomus sertifikatus ir gamybos pridėtines išlaidas. Be to, modernios vairuotojo pagalbos sistemos (adaptyvi pastovaus greičio palaikymo sistema, eismo juostos laikymosi asistentas, automatinis stabdymas) veikia daug geriau su automatinėmis pavarų dėžėmis. Elektroniniai prietaisų skydeliai ir elektriniai rankiniai stabdžiai taip pat keičia tradicinius sprendimus.
Nors bendras susidomėjimas mažėja, mechaninės pavarų dėžės vis dar populiarios naudotų automobilių rinkoje ir tarp entuziastų. Be to, jos yra pigesnės eksploatuoti ir mechaniškai paprastesnės. Tačiau jos vis dažniau tampa kolekciniu daiktu arba tiesiog vieninteliu pasirinkimu kai kuriems vairuotojams.
„Volkswagen“, „Citroën“, „Ford“, „Dacia“, „Mazda“ ir „Hyundai“ Europoje vis dar siūlo keletą mechaninių modelių, nors paprastai tai apsiriboja keliais modeliais kiekvieno prekės ženklo. Nauji modeliai su mechaninėmis pavarų dėžėmis tampa vis retesni, o sportinių elektromobilių atveju „Hyundai“ pereina prie simuliacijos. Pavyzdžiui, „Ioniq 5 N“ automobilyje bendrovė įdiegė „N e-Shift“ sistemą, kuri imituoja pavarų perjungimą ir suteikia panašią patirtį kaip ir vairuojant mechaninę... tik be sankabos.
Jei pavarų perjungimas jums yra daugiau nei tik funkcija, nes jūsų akimis žiūrint, tai apima visą vairavimo filosofiją, variklio pojūtį ir tiesioginį ryšį su automobiliu, tuomet turite vis mažiau laiko patirti šį pojūtį demonstraciniame automobilyje. Jos sparčiai nyksta, jas keičia automatinės ir elektrinės pavarų dėžės, kurios dominuoja tiek pardavimų statistikoje, tiek gamintojų planuose. Vienintelis išsigelbėjimas šioje situacijoje galiausiai bus naudotų automobilių rinka. Tačiau neturime pamiršti, kad šiuolaikinės automatinės pavarų dėžės tampa vis geresnės, o elektromobilių segmente netgi yra rankinio vairavimo simuliacijų, pavyzdžiui, „Hyundai Ioniq 5 N“ automobilyje esanti „N e-Shift“ sistema, kuri imituoja pavarų perjungimą be fizinės pavarų dėžės ar sankabos. Tai tik žaidimas emocijomis.