Techninės apžiūros centruose „dyzeliams“ – papildomi išbandymai  (43)

Nuo šių metų kovo 1 dienos dyzelinių automobilių vairuotojų laukia naujovė - šių mašinų variklių dūmingumą techninės apžiūros (TA) specialistai tikrins taikydami griežtesnius reikalavimus.


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Lietuvoje registruoti dyzeliniai automobiliai, sudarantys 48 % viso krašto transporto priemonių parko, pagal pirmos registracijos datą turės atitikti tų laidos metų mašinų grupei keliamus variklio dūmingumo reikalavimus. Jie nebus taikomi tik motorinėms transporto priemonėms, pirmą kartą įregistruotoms iki 1980 metų sausio 1-osios.

Trys patikros lygiai

Nuo kovo 1 dienos „liberaliausi“ reikalavimai bus keliami transporto priemonėms, pirmą kartą įregistruotoms nuo 1980 metų sausio 1 iki 2008 metų birželio 30 dienos. Beveik pusantro karto griežtesnės maksimalios (ribinės) absorbcijos koeficiento reikšmės reikalavimai bus taikomi transporto priemonėms, įregistruotoms nuo 2008 metų liepos 1-osios iki 2011 metų gruodžio 31-osios. Automobiliams, įregistruotiems nuo 2012 metų sausio 1 dienos, TA specialistai taikys griežčiausius reikalavimus. Jie turės atitikti transporto priemonės tipo patvirtinimo metu nustatytą maksimalią (ribinę) absorbcijos koeficiento reikšmę arba gamintojų deklaruojamas taršos normas.

Patikros naujovė susijusi su procedūrų pokyčiais. Per TA bus privalu spausti akceleratorių iki sūkių ribotuvo suveikimo, t. y. iki maksimalių sūkių, kuriuos gali pasiekti variklis. Atliekant patikrą akceleratoriaus pedalą reikės nuspausti iki galo greičiau negu per 1 sekundę. Taip bus siekiama sukurti tokias sąlygas, kad dyzelinio variklio įpurškimo siurblys veiktų didžiausiu našumu.

„Dyzelinių variklių dūmingumo matavimo procedūros pokyčius vadinti naujove galima tik Lietuvoje. Europos Sąjungos (ES) valstybėse senbuvėse toks tikrinimo metodas taikomas ganėtinai seniai. Net gretimoje Latvijoje ši ekologinė procedūra atliekama jau 12 metų. Reikalavimas per TA matuoti dūmingumą, atsirado ne mūsų iniciatyva – tai ES direktyvinė nuostata, perkelta į nacionalinių įstatymų reikalavimus“, – aiškino asociacijos „Transeksta“ prezidentas Antanas Dadurka.

Procedūra gali išgąsdinti

Pradėjus taikyti naują dūmingumo matavimo metodą, į TA centrus atvykusiems transporto priemonių valdytojams gali kilti psichologinio pobūdžio problemų. Mat dyzelinis variklis per trumpą laiką bus akceleruojamas iki aukščiausios jo sūkių ribotuvo padalos. Tai natūraliai sukels daugiau triukšmo, be to, padidės agregato vibracija.

„Tokia tikrinimo technologija leidžia susidaryti išsamų vaizdą, kaip variklis yra prižiūrimas, koks jo našumas ir kokį kiekį teršalų jis išmeta į aplinką. Teiginys, jog įprastai važinėjant dyzelinis variklis niekada nepasiekia aukščiausios sūkių ribos, nėra tikslus ir pagrįstas“, – sakė bendrovės „Transporto studijos“ vyriausiasis ekspertas Ramūnas Vėlavičius.

Anot jo, galima prognozuoti, kad pradėjus taikyti naują dyzelinių variklių dūmingumo matavimo procedūrą transporto priemonės, kurios nebus tinkamai prižiūrėtos, neatitiks TA reikalavimų. Todėl mašinų šeimininkams, besirengiantiems vykti į TA centrus, rekomenduojama patikrinti, ar nėra užterštas oro filtras, nors gamintojo ir numatytas 10 tūkst., 20 tūkst. ar 30 tūkst. kilometrų ridos intervalas dar nesibaigęs. Mat transporto priemonės eksploatuojamos labai skirtingomis sąlygomis. Pavyzdžiui, nuolat važinėjant mieste kur kas greičiau užteršiamas filtravimo elementas, todėl jis turi būti keičiamas atsižvelgiant į užterštumą. Tokiu atveju visai nesvarbu, kiek transporto priemonė nuriedėjo kilometrų pakeitus oro filtrą.

Trūkumų netoleruos

Dėl naujos patikros technologijos griežtesni reikalavimai bus keliami visai variklio techninei būklei. Atsakomybė už ją teks pačiam transporto priemonės valdytojui. Mašinos savininkas įpareigotas garantuoti, kad pagal gamintojo nustatytus terminus nebūtų padidėjusi variklio paskirstymo mechanizmo krumpliuotojo diržo trūkimo rizika arba kad šis elementas būtų laiku pakeistas. Priešingu atveju tokia transporto priemonė TA neturėtų būti teikiama.

Jeigu TA kontrolierius prieš dūmingumo matavimą nustato galimus variklio defektus, pavyzdžiui, krumpliuotojo diržo įtrūkimus, kitus mechaninius pažeidimus, patikra turi būti nutraukiama, o neatitikimai užfiksuojami kaip dideli trūkumai. Jais gali būti pripažįstami ir papildomi veiksniai, nebūdingi gerai veikiančiam varikliui, – triukšmas, vibracija, darbo netolygumas, konstrukciniai pakeitimai. Tik pašalinus visus trūkumas bus leidžiama atlikti tolesnę transporto priemonės techninę apžiūrą.

Namų darbai

Prieš pat TA procedūrą pravartu ir pačiam „dyzeliuko“ šeimininkui papildomai „prapūsti“ išmetimo sistemą. Tereikia keletą kartų nuspausti akceleratorių iki aukščiausios variklio sūkių ribos. Padarius tai pirmą kartą į aplinką greičiausiai pasklis ganėtinai sodrus debesis, tačiau atliekant pakartotinius bandymus dūmai blės. Iš to bus matyti, jog išmetimo sistema išsivalo.

„Prieš TA nuvažiuoti dyzeliniu automobiliu ilgesnį atstumą pravartu ir taupant laiką, kad įšiltų variklis, nes dūmingumas matuojamas tik pasiekus darbinę temperatūrą. Priešingu atveju teks gaišti ir laukti, kol variklis įšils dirbdamas tuščiąja eiga“, – patarė R. Vėlavičius.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: Lietuvos žinios
(14)
(1)
(7)

Komentarai (43)